Paard beweging geven van op de grond, hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eilandje

Paard beweging geven van op de grond, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 13:29

Omdat ik zwanger ben en het rijden me niet goed meer af gaat, ben ik de komende maanden verplicht mijn paard beweging te geven van op de grond. Ze staat iedere dag buiten in een groepje van vier paarden van ongeveer 9 u tot 17u, maar veel meer dan de andere paarden af en toe eens wegjagen van het hooi doet ze daar niet. Tot nu toe reed ik nog een tweetal keren en longeerde ik één keer per week, maar ik merk toch dat ze nu al met een groot energieoverschot zit en nood heeft aan meer beweging. Ze zal af en toe nog wel gereden worden door iemand anders, maar ik ga de komende maanden toch andere manieren moeten verzinnen om haar beweging te geven.

Longeren met touwtjes, met de pessoa, met de dubbele longe, enz is me allemaal bekend en daar zal ik sowieso tussen afwisselen. Maar het lijkt me zo belastend en geestdodend voor een paard om altijd maar toertjes te moeten draaien aan een longe.

Wie heeft er tips over wat je nog meer kan doen behalve longeren? Ik beschik over een 20x60 bak, geen longeercirkel o.i.d. Ik zoek geen tips over vrijheidsdressuur ofzo, dat wil ik ook wel terug gaan oppikken, maar ik zoek zaken waarmee ze echt haar energie kwijt kan.

Alicia2u

Re: Paard beweging geven van op de grond, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 21:06

Wat denk je van mentale bezigheden? Een beetje hersengymnastiek kan veel doen voor een paard met een energie overschot. Denk dan aan dingen aanraken met de neus. een been ergens opzetten, ergens tussendoor lopen, met een grote bal spelen enz. Dit geeft afwisseling voor je paard.
Verder is fietsen een optie, of gewoon wandelen.
Vrijspringen is ook een optie en kan ook met meerdere hindernissen.
Het beste lijkt me om de training toch iets af te bouwen. Op die manier went ze er aan dat er voorlopig iets minder gedaan wordt en staat ze niet ineens stil.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 21:08

fietsen is erg goed voor ze. ook kan je ze losgooien en daarna of ervoor hun hersenen kraken met vrijheidsdressuur. zo kan je het beide combineren. ook schriktraining. of grond werk is een manier

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 07:02

Ze wordt niet ineens stilgezet hoor Lachen Het is al grotendeels afgebouwd, en ze wordt vanaf nu normaalgezien één keer per week door iemand anders gereden, zolang dat me nog wel lukt wil ik er daarnaast zelf nog rustige buitenritjes mee doen, en dan wil ik ze zeker meer op andere manieren aan het werk gaan zetten.

Bedankt voor de tips! Vrijspringen is zeker een goed idee om af en toe eens te doen Ja Fietsen lijkt me ook leuk maar nogal gevaarlijk de eerste keer (en dus nu niet het goede moment om er mee te beginnen). Hoe doe je dat dan juist, gewoon aan het halstertouw, touw in je hand en fietsen maar?

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 20:20

Opjagen in de bak?
Of eens een eindje gaan fietsen/wandelen een optie?

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:58

ik vraag me altijd af of zo'n paard wel een energieoverschot heeft. is het niet bijzonder dat een paard ineens behoefte heeft aan beweging als je met haar bezig bent, terwijl ze die behoefte in de wei helemaal niet heeft.
Ik zou dan meer denken dat het paard onzeker is, en de omgeving niet genoeg vertrouwd om zo rustig te zijn als in de kudde.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 20:45

Hoe komen jullie op het idee om te zeggen dat ze kan fietesn met haar paard ( ZE IS ZWANGER) dus dat is erg gevaarlijk, en hindernissen neer zetten dan hoop ik dat je hulp heb anders lijkt mij dat erg zwaar om te tillen. ( ik heb zelf een kind misschien jullie nog niet ).

maar je kan zeker wandelen met je paard en vragen of iemand je helpt met balkejes neer te leggen als je gaat longeren dat is goed voor de achter hand van je paard. En trouwens ik ben niet meer op mijn paard geklommen toen ik zwanger was een ongeluk zit in een klein hoekje en je vergeeft het je zelf nooit als je een miskraam krijgt. hoe braaf je paardje ook is!
Als je paardje twee keer per week longeerd en hij wordt één keer per week gereden door iemand dan is dat voldoende. En als je paardje regelmatig los staat in de wei of losgooi bak is dat ook voldoende bij het wandelen en longeren. En de eerste tien weken na je zwangerschap mag je toch ook niet rijden. Knipoog

Ik zou lekker gaan genieten van je zwangerschap en lekker leuke rustige dingen met je paardje doen.

Veel sterkte en succes met je zwangerschap geniet er van het is het mooiste wat er is. OK dan! Knipoog

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 21:01

sandra83 schreef:
ik vraag me altijd af of zo'n paard wel een energieoverschot heeft. is het niet bijzonder dat een paard ineens behoefte heeft aan beweging als je met haar bezig bent, terwijl ze die behoefte in de wei helemaal niet heeft.
Ik zou dan meer denken dat het paard onzeker is, en de omgeving niet genoeg vertrouwd om zo rustig te zijn als in de kudde.

Ze staan overdag op zandpaddocks (in de winter) en met het weer van de laatste tijd zijn die vreselijk modderig geworden, waardoor ze glad zijn, en dat is de reden dat ze uit zichzelf minder beweegt. Ik zet ze regelmatig even in de rijbak wanneer ik de kans heb en dan beweegt ze wel, net zoals wanneer de paddocks wel goed liggen of zoals in de zomer op de weide. Het is een paard dat veel beweging nodig heeft en dat zichzelf ook geeft als de omstandigheden het toelaten maar nu is dat gewoon even niet zo. Ik heb ook nooit soortgelijke problemen met haar gehad tijdens het werk, dat energieoverschot is iets nieuw sinds ik het rijden heb moeten afbouwen. Ik heb mijn paard ondertussen 3,5 jaar dus ik ken haar wel een beetje hoor Knipoog

Ik ben zeker niet van plan te gaan fietsen met haar hoor Kingsley2, dat is idd veel te gevaarlijk op dit moment! Mensen lezen dikwijls maar half Lachen Ik had eens gepolst bij mijn vriend of hij dat fitesen niet zag zitten maar hij is zijn leven nog niet beu zegt hij Clown maar balkjes sleuren enz laat ik door hem doen Ja

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:11

Ja laat je vriend indd maar tillen want dat is zeker niet goed voor jou. Even over het afbouwen en het energieoverschot hoeveel voer krijgt zij op een dag, misschien kan je wat minderen in het eten. Kijk als jij bv normaal 5x per week met haar aan het werk was en nu bv dus 2x longeren. maar wat ik bedoel als jij werk afbouwd kan je misschien ook het eten wat minderen, want daar krijgen ze ook energie van. of inplaats van 2x een kilo biks per dag 2x een kilo muesli per dag met hooi of kuil, en in muesli zitten vitamines.

succes Pling

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 21:17

Krachtvoer is ook al verminderd van 1,5 naar 1 kg per dag (gerstemix van Mijten) Lachen

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:37

Oké Pling , (gerstemix van Mijten) ken ik niet als er maar geen haver in zit) Misschien dat er veel energie in zit als je de verpaking leest. Het kan ook gewoon door het weer komen bij ons op stal hebben ze ook erg veel energie allemaal. King moest vandaag ook een hoop energie kwijt met longeren. hij staat dan nog wel een paar uurtjes op het land. maar ik hoor meer mensen over te veel energie bij hun paard, en wij staan met 65 mensen op stal. dus het kan ook de tijd van het jaar zijn. Knipoog Pling