[AR] Welke maat wagen voor Welsh-A pony(s)? juiste verhouding?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linda_lekuri

Welke maat wagen voor Welsh-A pony(s)? juiste verhouding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 18:26

Ik ben opzoek naar een leuke mooie nieuwe marathon/recreatie wagen voor mijn Welsh-A pony(s)!
In eerste instantie om enkelspan te rijden, maar in de toekomst ook wellicht dubbelspan. De wagen moet dus niet te zwaar, maar ook niet te licht zijn.
Nu vraag ik mij af welke maat wagen geschikt zal zijn voor Welsh-A pony's van ca. 1.15-1.20 mtr. groot?
Ik ben bang dat een shetlandwagen te klein/licht is en een ponywagen te groot?
Waar moet ik op letten bij de aanschaf? Hoe moet de verhouding pony/wagen ongeveer zijn qua hoogte?
Graag jullie advies! Ik wil graag wel meteen een goede geschikte wagen kopen.

Tuihanti

Re: Welke maat wagen voor Welsh-A pony(s)? juiste verhouding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 23:51

een eenvoudige indicatie is dat het bokkussen op ongeveer de stokmaat hoogte moet zitten

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-07 13:36

Bedankt voor deze reactie! Hier kan ik wat mee. OK dan!
Ik was gisteren al even opzoek gegaan naar foto's/ afbeeldingen op internet met verschillende combinaties. Het was me inderdaad opgevallen dat veel de zitting van de wagen op dezelfde hoogte zit als de pony/paard. Zelf vind ik dat ook het mooiste ogen.

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:43

Mocht je van plan zijn om ook wedstrijden te gaan rijden, dan heb je te maken met minimumeisen aan het gewicht. Voor info zie site KNHS. Ga eens kijken bij een dealer van menwagens, die kan je zeker helpen en dat weet je meteen wat er te koop is. Er staan ook vaak veel inruilers die je voor een geschikte prijs kunt kopen. Voordeel is dat je garantie hebt, en mocht er iets aan veranderd moeten worden, kun je dat daar laten doen. In het oosten zit bijv De Lemerij in Borne, of HCA in Klarenbeek (bij Apeldoorn).
Minimum gewicht voor 1 span pony is 90 kg, voor 2 span 175 kg. Een wagen van 175 kg kan makkelijk door 1 pony getrokken worden. Spoorbreedte moet 125cm zijn.

Het lijkt misschien ver weg, maar zou zonde zijn als je straks wedstrijdjes wilt gaan rijden en je hebt het verkeerde materiaal. Voor klasse 1 en 2 gelden deze eisen trouwens niet, maar ook hier weer, waarom zou je 2x kopen?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 23:01

Eer dat je in klasse 3 komt, ben je ook minimaal 3 jaar verder.
Tevens moet je daar van die harde rubber banden.

Wij hebben een prima marathonwagen, net te groot eigenlijk voor onze pony's, te klein voor grote pony's, dus eigenlijk perfect voor jouw maat pony!
(zie onderschrift)

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-07 23:07

Zelfs als je er drie jaar over zou doen om in klasse drie te komen (wat niet hoeft, hangt uiteraard af van je prestaties en van het aantal wedstrijden dat je rijdt), waarom zou je dan 2x kopen? Het is toch veel handiger (en vaak voordeliger) om het in 1x goed te doen? En dit is ook wat TS aangeeft in zijn eerste topic.

Touscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 18:45

Om even een beeld te geven van een combi. Onderstaande foto is van mijn welsh A met een ponywagen van hagedoorn-linde (http://www.hagedoorn-linde.nl). Ik heb alleen geen verstand van de regeltjes voor de wedstrijden. Dus geen idee in hoever deze wagen aan de eisen voldoed.
Afbeelding