[AR] Menbit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Larissa2

Menbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 15:38

Hallo,

Ik heb een menbit (bokkenbit wordt die genoemd), maar die is toch te klein voor mijn shetlander. waar het bit vast zit aan het bakstuk, druk die tegen mijn pony's hoofd aan. Dat is aan beide kanten zo.
Weet iemand een oplossing welk bit ik dan het beste kan gebruiken, of dat ik het bit eventueel moet laten verbuigen?

Groetjes Larissa

JoyCiej007

Re: Menbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 16:10

Een te klein bit moet je gewoon niet mee gaan rijden, zo simpel is dat Knipoog bitten verbuigen moet je al hélemaal niet aan beginnen.

Verkoop dit bit gewoon, en koop het bit (of evt. een ander) een maat groter.

Daarbij hoort een stang vaak ook 1 maat groter te zijn dan het normale trensje. Heeft ze in trens maat 10,5 cm, dan moet je meestal stangmaat 11,5 cm. hebben.

Daarbij hoor je een menbit iets hoger in de mond te plaatsen, en de pony moet dus aan weerszijden iets meer ruimte hebben.

Dus; gewoon een maatje groter kopen.

Larissa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 16:19

is goed. dankjewel joyce. want dit kan echt niet. en verbuigen ga ik dan ook maar niet doen. het bit vind ik een erg belangrijk iets dus dan koop ik gewoon een nieuwe. de maat zal ik eens opmeten. weet ik zo niet. in haar gewone, dubbel gebroken bitje heeft ze 11,5. Welke maat heeft otje dan.. en wat voor soort

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 16:23

euhhhm, ff denken hoor. Volgens mij heeft ot 10,5 trens en 11,5 stang, maar kan ik v/d week nog wel even nakijken.

Heb hier nog wel een bokkebit liggen die ik niet meer gebruik, volgens mij is dat ook 11,5, maar zal nog wel even kijken.

Het beste kun je naar een ruitersportzaak bij jou in de buurt gaan, en 2 verschillende maten meenemen, dan passen welke het beste zit, zo heb ik dat toen ook gedaan.

Want, 12,5 stang voor een shet lijkt me toch weer erg groot, maarja, misschien heeft ollily wel een 'breed bekkie'?

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 16:30

Uitbuigen moet je inderdaad voorzichtig doen maar ik doe het met een stang altijd!

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:27

heb ook mijn beide bokkebitjes uitgebogen.

omdat ze anders tegen de zijkant van het hoofd drukken. nu is dat over. het bit past verder wel goed.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 17:44

Uitbuigen zodat het bakstuk wat ruimer zit kan wel, maar lang niet met ieder bitje.
Een gegoten bitje breekt als je het probeert te buigen.
Zo'n bit herken je aan de gietrandjes aan de zijkant. Vooral de goedkope bokkebitjes kan je niet! buigen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:19

hmmm, lijkt me idd ook echt een voorzichtig en secuur werkje. Ik bedoel, afgezien van dat het bit misschien bij het uitbuigen kan breken, het is natuurlijk wel iets wat in de paardenmond moet, en iets wat écht goed moet passen en niet moet irriteren.

Denk dat uitbuigen van bitten beter overgelaten kan worden dan aan mensen die daar veel ervaring mee hebben.

Ikzelf zou het niet zomaar aandurven... Knipoog
Het wegslijpen van een sleufje bij een liverpool lijkt mij een iets ander verhaal, als je zorgt dat je het netjes doet en goed en netjes afwerkt, lijkt mij dat simpeler dan wat uitbuigen...

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:28

Ik buig de bitten ook altijd uit.
Gewoon in de bankschroef en rustig handmatig kracht zetten.
Is nog nooit een 'expert' aan te pas gekomen Vork

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:34

manie schreef:
Ik buig de bitten ook altijd uit.
Gewoon in de bankschroef en rustig handmatig kracht zetten.
Is nog nooit een 'expert' aan te pas gekomen Vork

Misschien geen expert, maar je hebt er dus wel ervaring mee.
Ikzelf zou het persoonlijk niet graag zelf doen, te bang dat ik mijn bit mollesteer óf dat blijkt, na grondig nakijken, dat het alsnog iets verkeerd is en pony wondjes heeft
(ponylief heeft een érg gevoelig huidje e.d.)

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 18:45

Tja om ervaring te krijgen moet je het toch ooit eens zelf doen.
Bij uitbuigen kunnen geen scherpe randjes ontstaan en als je het met beleid doet ook geen scheuren.
Tuurlijk hangt een en ander af van de kwaliteit van het bit, maar een rvs bokkebitje van 20 euro zet ik gerust in de bankschroef.

Een groter bit kopen is een slecht idee, de de pasvorm van het mondstuk wordt dan bagger.
Bij sommige pony koppies wordt het hoofd ter hoogte van de neusriem gewoon snel breeder.
Als ik voor mijn welsh een bokkebit niet uitbuig heb ik aan een stang van 13,5 cm niet voldoende.
Nu past hij keurig een 11,5 cm bitje dat mooi in ze mond(hoeken) ligt.

Larissa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 19:19

ja dat is waar.. misschien kan ik er eens naar een tuigenmaker of iets dergelijks gaan? of eens een anders bitje passen inderdaad. zal hem eerst eens opmeten morgen of het al wel een 11,5 is want anders kan ik dat eerst wel eens proberen.
bedankt allemaal

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 19:58

ik buig ze ook altijd iets uit voor een optimale hefboomwerking.
kwestie van even tussen de bankschoef.