Dominante pony aan de longe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sentasi

Dominante pony aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 19:19

Ik longeer af en toe eens een pony ruim van 3,5 jaar ongeveer.
Maar die gaat dus op één kant recht tegen over je staan. Nou is het niet heel indrukwekkend want hij is een meter hoog. Maar hij wil dan niet verder lopen.

De laatste keer een stukje land afgezet. Eerst los gewerkt zonder longeer lijn. Dit ging super goed. Zeker voor een eerste keer. Met de longeer lijn er aan ook heel goed.
Maar toen wou ik de andere kant op en dan loopt hij een paar passen. En dan gaat hij met zn neus naar je toe staan. Hij wil dan niet meer verder lopen.
De eerste paar passen wel in de driehoeksverhouding gelongeerd maar toch stopt hij. Zodra hij stil staat blijft hij altijd met zn neus naar je toe. Ik krijg dus geen kans om naar zn achterhand telopen en verder tegaan. Met iemand er naast gaat het ook niet. Zodra die weg gaat draait hij weer naar je toe.
In mijn ogen is dit dominantie. Klopt dat?
En hebben jullie tips.

_shawnee_

Re: Dominante pony aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:22

Ojaa, dat ken ik ook wel. Soms had mijn pony geen zin en probeerde die dat ook zo. Ik heb gewoon volgehouden iedere keer dat ie dat deed weer de driehoek te hervatten door weer richting zijn achterhand te lopen. Op een gegeven moment was ie het echt zat. Dus gewoon volhouden en geduld hebben. Dat had bij mij geholpen.

Sentasi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 21:54

Ik krijg geen kans dus om naar zn achter hand telopen. Doe ik 1 stap naar voren. Doet hij een stap naar achter. Doe ik een stap op zij, doet hij met zn achterhand ook een stap op zij. Zodat hij elke keer met de neus naar me toe kan blijven staan

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:46

Oei dat heb ik ook eens gehad ja, ik volg dit even.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:49

ik ken het probleem ook. De merrie waarbij ik dat heb is ook niet echt onder de indruk van een zweep, dus daarmee kan ik het niet oplossen.

Ik moet er wel even bijzeggen dat het voor haar de eerste keer was dat ik haar longeerde en ze heeft lang niks gedaan. Ze is wel al 17, dus ze heeft het vaak genoeg gedaan Lachen.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 12:54

mijn paard deed dit ook in het begin, hoeft geen teken van dominantie te zijn, wel een manier om onder het werk uit te komen. Zeker als hij het op 1 kant doet is dat waarschijnlijk een lastige kant voor hem, probeer hem op die kant dan ook op een zo'n groot mogelijke cirkel te laten lopen.

Ik heb dit opgelost door mijn paard eerst te leren toe te geven aan druk, dus aan de hand aan het halster geef je druk op het touw en als hij naar voren gaat laat je het touw vieren (hoe je ze dus leert mee lopen met je)
Dit pas je dan ook toe aan de longe, komt hij met zijn neus naar binnen dan ga je druk geven op het longeertouw tot hij naar voren gaat, tegelijkertijd ga je dan weer met jouw lichaam achter zijn schouder staan en met de zweep drijf je hem verder voorwaarts terug op de cirkel. Dit is niet in 1 keer opgelost, je kunt rustig een uurtje bezig zijn en elke keer een meter vooruit komen, maar op een gegeven moment valt het kwartje dat het naar binnen draaien geen zin heeft en hoef je alleen het touw maar op te pakken en je paard gaat terug op de cirkel.
doe dit wel met een halster en niet met een bit!

Nog beter is om te voorkomen dat hij naar binnen komt! Dus altijd met een lange zweep longeren en in een goede positie staan! Als je dit al niet doet dan gaat je pony niet snappen dat hij op die cirkel rond moet blijven gaan. Als ik jouw was zou ik eens iemand mee laten kijken die er veel ervaring mee heeft want zo achter de computer kan ik je wel tips geven maar het heeft vooral met jouw houding naar je pony te maken.
Mijn paard is erg onder de indruk van mij aan de longe, het stilstaan was een reactie op het niet begrijpen en geen dominante actie, als ik hem nu longeer gaat hij ook kauwen en likken, dus dat is weer erg onderdanig, ik longeer hem nu ook haast nooit meer, en alleen aan een halster op een hele grote cirkel. Hij deed het ook maar 1 kant op, en dit was ook zijn moeilijke kant onder het zadel, dus die kant op had hij eerder de neiging om stil te vallen.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 22:21

Mijn verzorgpaard deed dit ook. Rechtsom was zijn lastige kant dus zodra die rechtsom moest ging hij stil staan. Hij is ook behoorlijk dominant en ik heb er ook heel hard aan moeten werken.... in het begin samen met de eigenaar en later alleen... hij moest respect voor mij krijgen... bij mij was het vooral doorzetten en absoluut niet opgeven, want zodra je toegeeft heb je verloren en dat onthoud ie heel goed...

Het heeft wel tijd gekost maar nu luisterd ie redelijk goed... Hoe ik het precies voor elkaar gekregen heb geen id Tong uitsteken, heb echt van alles gedaan.... naderhand zelfs als ie stil ging staan halster om en dan maar aan de hand lopen want stil staan mocht ie echt niet Tong uitsteken.

Maar ja heel veel succes ermee en geef hem vooral niet zn zin Knipoog

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-07 15:51

Snapt de pony het longeren al wel?

Anders misschien nog meer loswerken en daarna pas weer een keer met de longeerlijn proberen met hulp die met de pony meeloopt.
Ohja: altijd longeren met longeerzweep, zodat je het paard van achter druk kan blijven geven met de zweep (dus die driehoek bewaren). Wanneer hij stil gaat staan met je stem proberen aan de wandel te krijgen of anders longeerzweep erbij.
In het begin zal je dan waarschijnlijk een overreactie krijgen, maar op den duur zal hij begrijpen dat de zweep alleen wat doet als hij niet luisterd (en dan niet om te slaan, maar om hem op te drijven).
Jonge paarden en pony's moeten vaak eerst angst voor de zweep omzetten in respect.