longeerangst.. terecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pearlie

longeerangst.. terecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 21:40

Ik longeer mijn paard en pony regelmatig, maar heb altijd een klein angstknopje achter in mijn hoofd:
wat als het paard schrikt en over mij heen dendert??

Ik heb het nog nooit zien gebeuren en het is ook nog nooit gebeurt, maar ik moet er steeds aan denken.
Wie kan mij even helpen en mij ervan overtuigen dat dat waarschijnlijk nooit zal gebeuren?

Ik denk zelf altijd: als het goed is is het paard toch gefocused op degene in het midden dus zal hij niet zo snel 'blind' door het midden denderen... toch?

Marigold

Re: longeerangst.. terecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:42

als het goed is ziet je paard jou als zijn meerdere, dus zal hij niet over je heen gaan lopen.
en sowiezo, waarom ben je precies daar bang voor?
hij heeft toch uitwijk ruimte zat als het nodig is?

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:43

Altijd zorgen dat je je zweep in de aanslag hebt. Je paard loopt wel door jou heen, maar niet door je zweep. Lijkt mij...

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 21:45

Ik ben juist bang dat hij in de longeerlijn stapt als hij er vandoor gaat...

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 21:49

Marigold schreef:
als het goed is ziet je paard jou als zijn meerdere, dus zal hij niet over je heen gaan lopen.
en sowiezo, waarom ben je precies daar bang voor?
hij heeft toch uitwijk ruimte zat als het nodig is?

Ja geen idee waarom ik daar bang voor ben, er is inderdaad genoeg andere uitwijk ruimte en ze zullen in eerste instantie naar voren gaan, niet opzij, dus dan kan er weinig gebeuren zegt mijn gezonde verstand... maar ja

Inderdaad aan de longe ben je als het goed is de meerdere.. het is ook niet dat ik denk dat hij me aan gaat vallen ofzo Clown
Maar als ze schrikken...

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 21:50

Rachel_x schreef:
Ik ben juist bang dat hij in de longeerlijn stapt als hij er vandoor gaat...

Strak houden.... en als ze verstrikt raken op één of andere rare wijze... ruimte geven!

racheldanst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 22:02

Ik heb al veel ervaring met longeren, maar ik het heb nog nooit zien gebeuren ofso. Gewoon niet bang zijn! Haha! (makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het)

Sentasi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:59

Heb het ook nog nooit zien gebeuren. Maar als het wel gebeurt kun je ook je armen omhoog doen. Eigenlijk een schrik reactie veroorzaken. Nu is dit niet de beste oplossing voor je paard, maar wel om je zelf tebeschermen.

En ja als hij over de longeerlijn stapt ruimte geven, en proberen te kalmeren met je stem

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 19:05

Misschien kanje tegen hem/haar praten, tussen de commando's door. Het paard blijft dan op je gericht en let dus op dat jij er ook nog bent. Waarneer een paar schrikt, zou het naar voren rennen, en niet opzei. Lachen

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 20:28

Lydiaaa schreef:
Misschien kanje tegen hem/haar praten, tussen de commando's door. Het paard blijft dan op je gericht en let dus op dat jij er ook nog bent. Waarneer een paar schrikt, zou het naar voren rennen, en niet opzei. Lachen

Ja dat probeer ik dan ook maar te denken... en zelf proberen achter schouderhoogte te blijven wat sowieso handig is met longeren.

_shawnee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 21:20

Hey, das wel vervelend als je daar bang voor bent. Maar ook ik heb het nog nooit meegemaakt. Als ze een keer een gekke bui hebben of schrikken rennen ze meestal toch wel de andere kant op. In ieder geval nooit over mij heen. En stel dat hij toch je kant op komt dan heeft hij nog heel veel plaats om langs je te rennen. En als hij nou echt recht op je af komt dan zou ik hem inderdaad gewoon wegjaagen door je armen omhoog te doen en hij andere kant op rent.
Ik zou in ieder geval niet bang zijn. Want als je bang bent merkt je pony het misschien wel en gaat hij zich daardoor juist raar gedragen aan de longe! Veel succes ermee!

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 00:14

Mijn paard maakt soms idiote sprongen aan de longe. Ik heb zelfs gehad dat ze steigerend en al aan de gang ging. Maar altiujd heb ik ruimte omde situatie zo te buigen dat ik veilig sta.Zolagn het paard genoeg ruimte heeft, jij een goede positie hebt is er niets aan de hand. Komt een paard in de buurt, vaak is hard commando roepen en handen in de lucht al genoeg om ze weg te drijven. Ik longeer niet altijd met zweep omdat het niet altijd nodig is. Belangrijk is wel dat jij in goede positie blijft, zoals eerder gezegd, achter de schouder.

Flivla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 21:00

dit is mij een keer overkomen. Ik was mijn VZ pony vrolijk aan het longeren, toen er zo'n hard lawaaimakende motor voorbijkwam. Ze schrok, maar ze ging keihard rondjes rennen.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 14:07

de meeste paarden gaan zich eerder lostrekken en weg gaan rennen dan naar het midden komen en over jou denderen hoor Tong uitsteken. Alleen paarden die de persoon die longeert 100% vertrouwen gaan in panieksituaties naar die persoon toegaan om steun te zoeken, en dan gaan ze die persoon zeker niet omver lopen, maar gaan ze juist stil komen staan.

En die longeerlijn ... er bestaat een kans dat ze erin trappen, maar de kans dat ze erop gaan staan en meer doen dan schrikken door de ruk in hun mond is erg klein hoor. M'n pony heeft zich een van de eerste keren dat ik d'r longeerde compleet verzet en heeft zich dus de hele tijd zitten lostrekken. Ik heb d'r zeker 5 minuten in rengalop door de wei gejaagd met de longeerlijn achter d'r aan (ik kon die niet even los gaan maken he XD) en ze is er niet 1x op gaan staan.
Later is ze er wel eens op gaan staan toen ik d'r naar het midden liet komen, maar toen schrok ze dus alleen.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 21:45

zorg dat je, je longeerlijn altijd strak houd. en sta altijd in een drie hoek met je paard. En wijs de longeer zweep altijd naar de buik van je paard. zo weet hij dat hij van je af moet blijven. en probeer zelf te ontspannen zo voelt je paardje dat er niks aan de hand is. Vertrouw je paardje nou maar er gebeuren echt geen enge dingen. wiebel met je zweep als hij naar je toe komt. En als hij schrikt probeer rustig te blijven en praat tegen hem.

succes het gaat zeker goed komen als je maar vertrouwen hebt in je paardje.

muizke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 15:59

Je hoeft er niet van voor te zijn. Nergens voor nodig Lachen
Ik was vroeger bang voor loslopende paarden in de weide, omdat ik toen ik wat jonger was door een paard letterlijk de weide was uitgetrapt.
Nu longeer ik niet eens met een paard aan het lijntje. Het paard loopt los in de longeerbak en het enigste wat ik gebruik is lichaamstaal en een longeertouw. Werkt perfect. nooit problemen mee gehad

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 18:23

Oke, heb nu een aantal keren paardje gelongeerd. Nou gekker dan eergisteren kan het niet worden, dus ben aardig over die angst heen. Eergister was ze nogal fris (logisch na een week alleen over bevroren grond gestapt te hebben) dus ging compleet uit z'n dak! Bokken, steigeren, onderuit sjezen, etc. Na 10 minuten was het 'op' en ging ze gewoon draven. Vandaag niet eens een bokje aan de longe en heb zelf ook nog lekker aan de longe gedraafd en gegaloppeerd.

Cortes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:02

Ik ben altijd ban dag hij ergens van schrikt en super hard gaat rennen en mij omver trekt ect Huilen van het lachen. Wel een keer gebeurt, maar met het paard dat ik nu heb gebeurt dat niet, dus ben ik er ook niet zo bang voor.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-08 11:39

Ik longeer altijd in de bak, dus dan is de longeerlijn lang genoeg om mij niet omver te trekken.
Ben meer bang dat hij in zijn vreugdebokken vergeet dat ik er ook nog sta en mij per ongeluk raakt want expres zal hij het niet doen.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:40

Het zit niet in een paard om recht op je af te komen je aan te vallen, dat zal dus niet gebeuren. Het kan best zijn dat je paard per ongeluk een vreugdebokje geeft en jouw raakt, denk dan maar zo: dat zien we dan wel weer!

MalouR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:00

Als ik longeer heb ik dat ook wel eens, maar als hij schrikt heb ik alleen meegemaakt dat hij naar voren schiet,
als je aan het longeren bent ben je bezig met je paard en dan weet hij heus wel dat je daar staat..