Natural horsemanship beginnen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moli

Natural horsemanship beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 14:05

Ik wil heel graag over stappen op natural horsemanship. Ik vind dit veel paard vriendelijker en ik mis nu ook een beetje het respect van mijn paard, dus ik wil heel graag op deze manier met mijn paard een band creeeren. Nu lijkt mij de Pat Parelli methode een goede omdat je daar ook grond werk doet, alleen op stal hebben wij geen plek waar wij de paarden mogen los gooien. De paarden mogen namelijk niet in de bak los en in de wei mogen ze niet als het geregent heeft. Is er misschien een NH methode zonder grond werk of een methode waar je het paard vast blijft houden? Wat raden jullie aan?

liljebo

Re: Natural horsemanship beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 14:42

Bij Level 1 van Pat Parelli hoef je je paard niet los te laten lopen in de bak ed. en grondwerk is essentieel voor een goede band met je paard. Je kunt niet van je paard verlangen dat het je begrijpt als je op zijn rug zit, als je niet eerst op de grond oefent. Dus NH zonder grondwerk is niet echt mogelijk...Maar ik denk dat je met level 1 van parelli een heel eind komt. Misschien ook met level 2 , maar zover ben ik zelf nog niet dus daarover kan ik niet oordelen.

Moli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 15:24

Heel erg bedankt voor de reactie. Lijkt mij ook dat grondwerk essentieel is, daarom vond ik het jammer dat ik geen los gooi plek heb. Je kan je paard dus ook gewoon vast houden bijvoorbeeld aan een longeer lijn of zo? Dat zou namelijk wel kunnen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 15:26

Het heet dan geen longeerlijn,maar een leadrope,en het materiiaal is net even anders.
Het touw is rond,niet plat.

Moli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 15:28

Bedankt, ga dat dan kopen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 21:23

ok veel succes!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 11:15

Moli schreef:

Als je kiest voor een bepaalde methode, is het verstandig om eerst de info daarvoor te verzamelen. Als je bv voor parelli kiest, zou je het pakket voor de thuisstudie level 1 kunnen bestellen. Of je kiest voor een andere methode en kijkt hoe die werkt. Ik zou zeggen: verdiep je in de mogelijkheden en kijk wat bij jou en je situatie past.

Met alleen een leadrope kopen kom je niet zo ver Tong uitsteken

Veel succes

wei1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 11:19

Gewoon je zelf zijn en als je iets wilt dat het paard dat moet doen dan moet hij dat ook doen.
Je gaat een zeurend en jengelend kind toch ook niet belonen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 11:29

wei1 schreef:
Gewoon je zelf zijn en als je iets wilt dat het paard dat moet doen dan moet hij dat ook doen.
Je gaat een zeurend en jengelend kind toch ook niet belonen.

huh..?? Volgens mij slaat deze reactie niet echt ergens op....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 12:03

Moli schreef:

DAT is nou net het minst belangrijke Tong uitsteken
Als je zonodig iets wilt kopen, koop dan het boek van Inge Teblick. Zolang je een "normaal" paard hebt, kun je heel veel gewoon doen met een fatsoenlijk stalhalster, een longeerlijn en een dressuurzweep (die niet zwiept). Het gaat niet om het materiaal, maar om het waarom.

wei1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 12:43

ik bedoel, je kunt wel vanalles kopen voor je paard maar je moet het toch zelf oplossen. gewoon doen, nee is nee en ja is ja, er is geen middenweg.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 18:23

wei1 schreef:
ik bedoel, je kunt wel vanalles kopen voor je paard maar je moet het toch zelf oplossen. gewoon doen, nee is nee en ja is ja, er is geen middenweg.

Dat heeft toch niets te maken met het feit dat ts NH wil beginnen?

wei1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 19:26

Ik vind dat als je NH wilt beginnen dat je eigenlijk achter de feiten aanloopt. Dan is je paard eigenlijk al de baas en dan wordt ergedacht dat NH het "wonder' dan is.
Terwijl je bezig bent met een andere vorm om weer zeggenschap over je paard te krijgen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 09:34

Dat is onzin. Je kunt "de baas" worden over je paard op een harde manier, en je kunt het paardenpsychologisch oplossen. Je kunt met zweep in de weer, of heel subtiel te werk gaan, maar beslist niet minder effectief. Je kunt je paard met bit, sporen en zweep rijden als hij niet vooruit wil, of het op een andere manier proberen op te lossen. Soms zien mensen het licht en gaan niet alleen aan NH doen om op een andere manier zeggenschap te krijgen.

In omgang met paarden moet je konsekwent zijn en als je iets vraagt, moet het paard het ook doen, anders gaat hij je idd niet serieus nemen. Maar je kunt met de zweep eisen dat je paard naar je luisterd, en daarmee een paard creeeren dat geintimideerd is, of een paard krijgen dat bij je wil zijn, en het leuk vindt om bij je te zijn. En door NH - als je het goed doet - kun je een compleet ander paard krijgen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 13:57

Cassidy... ik kan het alleen ermee eens zijn. Blijkbaar heeft wei zich, net als veel anderen met vooroordelen, zich niet de moeite genomen om zich terdege te verdiepen in NH. Anders zou ze dergelijke opmerkingen niet maken.

wei1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:17

Ik gebruik het woord zweep, of harde aanpak niet eens.
Ik vertel dat je gewoon met het paard moet omgaan.\Alles gewoon door een normale "bril" bekijken.
Met andere woorden een kind dat steeds zeurt om een ijsje geef je toch ook geen ijsje, als beloning omdat het zo mooi kan zeuren.
Nou bij een paard is dat ook zo.
Doet het iets goed dan belonen en het "verkeerde " gedrag niet toleren.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:19

Onder welke steen heb jij geleefd de afgelopen jaren Wei? Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:22

wei1 schreef:
Ik gebruik het woord zweep, of harde aanpak niet eens.
Ik vertel dat je gewoon met het paard moet omgaan.\Alles gewoon door een normale "bril" bekijken.
Met andere woorden een kind dat steeds zeurt om een ijsje geef je toch ook geen ijsje, als beloning omdat het zo mooi kan zeuren.
Nou bij een paard is dat ook zo.
Doet het iets goed dan belonen en het "verkeerde " gedrag niet toleren.

De TS geeft aan dat ze het liever via paardenpsychologie wil aanpakken i.p.v. met mensenpsychologie. Een stap die ik heel goed kan begrijpen en die ik iedereen kan aanraden:j. Bij NH beloon je 'het zeurende kind' ook niet met een ijsje overigens (Als je dat bedoelt, hoe kom je daar nou bij??? Verward ). Verdiep je anders eerst maar eens in NH voordat je zulke uitspraken doet..... Haha!

wei1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:31

En ik weet anders een heleboel van NH af. Ben in contact geweest met Petra Vlasblom. Lange uren over NH gepraat.
Ook met A. v. Toorn.
Heb hun methodes meegemaakt en ze doen het heel goed, vooral met de eigenaren van de zogenaamde probleempaarden.
Mijn conclusie: NH is voor de baasjes van hun paarden, het mensengedrag moet veranderd worden en niet de paarden.
De paarden reageren op mensen en hun gedrag.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:38

Haha! Gut, jij snapt het echt.... Duivel

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 19:44

wei1 schreef:
En ik weet anders een heleboel van NH af. Ben in contact geweest met Petra Vlasblom. Lange uren over NH gepraat.
Ook met A. v. Toorn.
Heb hun methodes meegemaakt en ze doen het heel goed, vooral met de eigenaren van de zogenaamde probleempaarden.
Mijn conclusie: NH is voor de baasjes van hun paarden, het mensengedrag moet veranderd worden en niet de paarden.
De paarden reageren op mensen en hun gedrag.

Ja, ik ben helemaal met je eens dat het mensengedrag veranderd moet worden. Ja Lachen
Het is alleen jammer dat ruiters op de gemiddelde maneges iets heel anders leren. Met alle gevolgen van dien......

wei1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:03

Er zijn maneges waarbij ze het respect voor paarden aan de ruiters proberen bij te brengen.
Er zijn ook andere maneges, arme, arme paarden.
Maar er zijn ook genoeg mensen die een eigen paard hebben en waarbij het goed gaat.
En er zijn mensen die een eigen paard hebben en denken dat het paard net zo denkt als de mensen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:58

wei1 schreef:
Er zijn maneges waarbij ze het respect voor paarden aan de ruiters proberen bij te brengen.

Oja, waar dan? Ik ken ze namelijk niet. Ik ken wel maneges waar de mensen leren de baas te zijn over het paard, zonder te kijken naar het paard zelf. Met alle gevolgen van dien. In elk geval creeeren ze daar dan mensen die ik niet in de buurt van mijn paard wil hebben. Tong uitsteken

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 20:59

Wat is nou helemaal je punt Wei?

wei1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 21:23

Wat mijn punt is?
Dat mensen maar dure spulletjes gaan kopen voor hun paard en een richtlijn willen volgen die geschreven en bedacht is door een ander.
Zoek iemand op die echt wat weet over paarden en praat met diegene. Ga dan bij je zelf na wat je zelf fout en goed doet. En als je meerdere dieren hebt, hoe ga je daar mee om.
Hoe ben je tegen je medemens.
Een goede 'leider' leidt de mensen/dieren zodanig dat de ander het een voorrecht vindt om voor je te werken, zich prettig voelt.