[AR] Ideeën voor de menvereniging (recreatief en wedstrijd gerich

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

manie

Ideeën voor de menvereniging (recreatief en wedstrijd gerich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 22:34

Ik zou graag van bokkers horen wat jullie zoal doen binnen jullie menvereniging.
Of wat jullie graag zouden doen en momenteel missen.

De reden is dat ik door het bestuur gevraagd ben ideeën aan te dragen.
Het is de bedoeling dat zowel voor de (gevorderde) wedstrijdmenners als de recreatiemenners nieuwe plannen worden ontwikkeld, dit mogen afzonderlijke trajecten zijn.

Natuurlijk heb ik zelf al wel wat ideeën, maar inbreng en inspiratie van andere menners en andere verenigingen is van harte welkom.

Dus brand maar los....

Napie

Re: Ideeën voor de menvereniging (recreatief en wedstrijd gerich

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 03:08

Ik volg dit topic ook even. Onze vereniging valt namelijk ook wat dood en we proberen allerlei aktiviteiten te starten om meer animo te krijgen. Echter, onze eigen leden zijn niet echt aktief of de paarden zijn drachtig. In de zomer hebben we in ieder geval elke maand op de tweede zaterdag een buitenrit door het bos van een uurtje of 3.
Ik zou graag ook wat clinics willen maar daar is te weinig belangstelling voor
Verder hebben we 1 keer per jaar een gastinstruktie. Gewoon eens les van iemand anders

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 07:25

Bij welke vereniging rij jij? (aangezien je ook in drenthe woont Knipoog )

Wat bij onze menvereniging voornamelijk georganiseerd word, zijn buitenritten. Alleen ben ik daar niet zo happy mee, omdat het tempo niet gelijdelijk verdeeld wordt over de gehele rit. In het begin moet iedereen een zeer hoog tempo lopen, want er lopen Friezen die in het begin dus alles eruit gooien. Maar aan het einde moeten wij steeds wachten omdat ze geen pap meer kunnen zegggen. Maar dat terzijde.

Wat ik wel graag zou willen zien, zijn onderlinge wedstrijdjes. Een dagje met een dressuurproef en een vaardigheidparcours en evt. een hindernisje.
Dat lijkt mij wel heel erg leuk Knipoog

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 08:00

Bij ons zijn de indoormarathonparcoursen binnen en buiten erg geliefd. Wij proberen dan ook om 3x een indoor te organiseren en 3x een outdoor. Dus een kegelparcours, met 2 hindernissen erin, 2 manches. Lange lijnen, ruime hindernissen, ook vriendelijk voor recreanten. Weinig organisatie werk en veel plezier.

Puzzelritten en dergelijke zijn hier niet zo erg geliefd, kost ook behoorlijk meer organisatiewerk.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 08:39

Tegenwoordig ook lid in Hellendoorn geworden.
Daar hebben we 1x per 2 weken les.
En van de winter een onderlinge competitie
1x dressuur
1x vaardigheid
1x marathon(indoor)

Dit is ontzettend leuk en houd het heel levendig.
Dus dat is de reden dat we daar lid zijn geworden.
Recreatie ritten enz hoeft voor ons nl niet
(daarbij is het een supergezellige vereniging en heel actief)

manie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 20:37

Okay bedankt voor de inbreng, meer ideeen zijn welkom Knipoog

Voor de recreatiemenners denk ik dat dagtochten/puzzelrit (in een andere omgeving) een leuke afwisseling is.

Voor de wedstrijdmenners zit ik ook aan gastinstructie te denken, maar dan niet eens per jaar. Zelf dacht ik aan een aantal lessen die je met een klein groepje bij zo'n gastinstructeur volgt (liefst in de eigen manege).
Ook clinics en lezingen vind ik boeiend.

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:44

Wij zijn lid van de Kromme Zweppe in Ugchelen. Ze organiseren leuke dingen: 's winters indoor vaardigheid, af en toe een rit, en een oefendag op het wedstrijdterrein. En dan de restjes opdrinken, ook leuk! Vroeger was er ook gezamenlijk menles, Theo Weusthof en Hans Heus deden dat.
Ik denk dat je een beetje naar de samenstelling van je leden moet kijken: zijn ze lid van een vereniging omdat dat moet (startkaart) of omdat ze het willen? Zijn het wedstrijdrijders, of mensen die graag een mooie rit maken? Zijn het ervaren menners, of veel nieuwkomers? Ik ken een vereniging waar de leden graag ritten maken, en die worden door de leden zelf georganiseerd. Je hebt er als bestuur geen werk aan, een stuk minder gezeur en steeds een ander gebied. Denk ook eens aan ringsteken, of een spelletjesdag.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 21:51

Sommige verenigingen organiseren tegenwoordig zelfs oefen mendurances.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 22:06

**had net heel verhaal gemaakt, gaat t fout met internetexplorer... Huilen

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:24

kleine proefjes zoals vaardigheid en dressuur en 1 maals 's winters een indoor marathon.
2× in het jaar een redelijk bekend menner op bezoek om te lessen (in groepjes van 4 en zo ie zo niet meer) en soms is een bosritje maar die organiseren we meestal buiten de vereneging om.
Verder is het nogal dood bij de menvereneging, en ik zou ook niks verders weten, meschien een spel actieviteit..
ringsteken of dergelijke Tong uitsteken

manie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 13:10

BlackDevils schreef:

Wil je misschien een 2e poging doen?? Kusje

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:36

manie schreef:
BlackDevils schreef:

Wil je misschien een 2e poging doen?? Kusje

Ja, zal ik vanavond ff doen. Weer een beetje inspiratie verzamelen... Haha!
Inmiddels een andere browser geinstalleerd dus hoop dat t dan goed komt... Tong uitsteken

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 20:04

Zoals denk ik elke menvereniging is ook de onze (In Stap en Draf, Hengelo Gld.) bezig met dit probleem. Jaarlijks houden we een 4-tal gewone ritten waarbij de deelname sterk terug loopt de laatste jaren. Ook een puzzelrit motiveert de mensen niet meer en de jaarlijkse “open dag”, de jaarrit met beoordeling voor authentieke aanspanningen die in het verleden ca 80 aanspanningen trok loopt terug naar 30 deelnemers waarvan nog geen 5 authentiek.
Daarnaast organiseren we 2 oefenmarathons (compleet met dressuur) waarvan één er gebombardeerd is tot clubkampioenschappen. Deze lopen goed. We hebben ruim 30 startkaarthouders binnen onze vereniging en daarnaast een tiental leden die actief zijn als jury/technisch afgevaardigde/parcoursbouwer/rekenkamer. Ook de BBQ na de clubkampioenschappen is altijd een succes. Bijeenkomsten als nieuwjaarsborrel, snert (na de rit), jaarvergadering en feestavond doen het sowieso wel goed. Ook hebben we 2 jaar een D/V georganiseerd. De opkomst voor deze viel tegen en doen we dus niet meer. Jaren geleden organiseerden we ook een indoormarathon maar geleidelijk aan ging de interesse daar ook van af en is het verworden tot een D/V-indoor zonder startkaart. Omdat de laatste jaren een 6-tal van dit soort wedstrijden bij een manege in de buurt wordt georganiseerd doen we er nog 1 samen met een aantal buurtverenigingen. Natuurlijk hebben we ook nog de jaarlijkse “grote” menwedstrijd waar veel van onze leden aan mee doen. Dit jaar hebben we voor het eerst een oefenmendurance georganiseerd. Of het een hit wordt is nog afwachten. Misschien volgend jaar een echte mendurance. Ook een 4-daagse is een overweging maar vergt nogal wat organisatie. Nu zijn het meestal de zelfden die altijd helpen en anderen die langs de zijlijn staan en kritiek geven.
Een weekendje uit is ook geprobeerd maar daar was uiteindelijk zo ongeveer alleen het bestuur bij aanwezig. Iedereen heeft natuurlijk een overvolle agenda. Eerder is er ook al eens een dagtrip georganiseerd en misschien dat we dat ook wel eens weer doen. Ook een avond met een lezing over e.o.a. zit in gedachten.
Al met al hebben we dus best een actieve vereniging. Met een vast clubje echt actieve rijders en helpers is het best heel gezellig…

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 20:19

Voorheen organiseerden wij twee wedstrijden per jaar, 1x dressuur en 1x oefenmarathon. Tegenwoordig alleen nog de marathon.
Voor de leden zijn er meerdere ritten per jaar, iedereen kan op eigen tempo rijden, een pauze halverwege waar we dan iets kunnen drinken en wat eten. Soms aangepast aan het jaargetijde (snertrit in de winter, oranjerit met koninginnedag).
Jaarlijks organiseren we de aangespannen 4daagse (laatste weekend van juli). En verder nog wat onderlinge wedstrijden (2 per jaar). Soms proberen we iets te doen zonder paarden, zoals vorig jaar een dagje naar de Palmbrouwerij in Belgie. De koninklijke stallen staan nog op het programma voor komend jaar geloof ik. Verder hebben we nog een jaarlijkse feestavond. En in de zomer een bbq.

Dus er wordt bij ons best wat georganiseerd, er wordt altijd rekening gehouden met de wedstrijdrijders. De meesten rijden wedstrijden voor de regiocompetitie, dus in die weekenden geen ritten oid.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 09:01

Wij hebben op mengebied een klein clubje actieve leden.
Er is wekelijks les.
Verder 1x in het jaar een onderlinge d/v waar 80% zeker aan meedoet.
En er is altijd een menweekend. Dan gaan ze een weekend naar Kootwijk.

Verder is er hier een vereniging in de buurt waar velen extra lid van zijn. Maar dat is voornamelijk 'oudere' menners.
Die heeft ringsteken en allerlei ritten.
En daarnaast in de winter 3x een indoor, vaardigheid met vaak een hindernis.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 12:02

Bij ons op de vereniging zijn 4 onderlinge wedstrijden per jaar die meetellen voor een clubkampioenschap.
Er is dressuur, vaardigheid, minimarathon, e.d., dus van alles wat.

Verder wordt er af en toe een clinic georganiseerd en een paar keer paar jaar een gezamenlijke rit voor wie wat willen.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 13:15

een clubkampioenschap is inderdaad leuk om op te zetten. Als er weer ledenverdadering is, zal ik het eens voordragen Knipoog