[AR] Bit voor jonge pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

visje21

Bit voor jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 15:06

Ik ben mijn 3,5 jarige welsh A aan het beleren voor de kar.
Nu merk ik dat zij een "hekel" heeft aan de stang bit.
Ze verzet zich er erg tegen, en het is altijd een heel gedoe voordat het bit in zit. (stijgeren e.d.)

Nu dacht ik, misschien is een stang bit, wel te veel in een keer. Ze is tenslotte nog jong.
Via via hoorde ik dat een rubber bitje misschien wat is. Dit is een zachter bit, en pretiger voor de pony.
Op internet vond ik deze:
http://www.ooteman.nl/productdetail.asp?subId=2347

Is het verstandiger om met een rubber bitje te beginnen, om haar rustig te laten wennen aan het bit.
Ik wil nl. niet het risico lopen, dat ze straks helemaal anti-bit gaat worden.
Op den duur moet het het in en uit doen toch een stuk makkelijker gaan.

NB: We doen het natuurlijk met veel geduld en de nodige voorzichtigheid. Zodat ze geen trauma van het bit op loopt.

Iemand een idee? Of iemand die mij een stuk verder kan helpen met dit verhaal

Arretje

Re: Bit voor jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:17

Weet je zeker dat ze geen mondprobleem heeft? Doppen of wolfskiezen? Dat zou ik eerst willen uitsluiten. En verder zou ik met beleren beginnen met een simpel gebroken trensje, en daarna overgaan op een stang. Zolang ze nog niet voor de wagen staan is dat sowieso geen probleem, en er zijn ook mensen die met een trens mennen.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:30

Ik ga met Arjan mee.
Problemen met het gebit worden vaak onderschat.
Een goede tandarts (en niet de DA Duivel ) kan bekijken of alles er goed uitziet en eventueel behandelen.

Ik heb Jorrit beleerd met een liverpoolstang met daaromheen een bitbandage. Nu hoor ik daar ook niet altijd positieve verhalen over dus ik ga nu voor een zeemleer om het bit.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 15:39

Ik heb er eentje die een liverpool totaal niet accepteerde. Die was gewoon gevaarlijk onstuurbaar (aan de dubbele longe en voor de autoband). Toen een 4rings trens geprobeerd en ik had een totaal andere pony.

visje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 15:40

Het is meer dat ze nog niet gewend is aan het bit denk ik.
Ze heeft nu nl. denk ik circa 4 keer de stang bit in gehad.
De eerste 2 keer gaf ze nergens om, mond open en hup.
Maar daarna ging ze zich steeds meer verzetten.

In het begin heeft ze wel enkele keren, een gebroken bitje in gehad.
Daar heb ik der ook gewoon mee gelongeerd.
En dat ging eigenlijk ook redelijk goed.
Dus kan me niet voorstellen dat het aan der gebit zou liggen.
Ze wil gewoon geen stang bit.
Maar misschien moet ik haar inderdaad eerst goed laten wennen aan gebroken bitje. En haar daar gewoon verder mee beleren, en dan uiteindelijk over gaan naar stang bit

visje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 15:41

Dennis schreef:
Ik heb er eentje die een liverpool totaal niet accepteerde. Die was gewoon gevaarlijk onstuurbaar (aan de dubbele longe en voor de autoband). Toen een 4rings trens geprobeerd en ik had een totaal andere pony.

Oke, bedankt! Zo zie je maar wat een verschil dat kan zijn voor het paardje.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:02

zo'n zachte rubberen stang is na mijn mening "troep". ik heb er ook 1. mn pony heeft hem 1 keer in gehad met longeren en er meteen al een gat in gebeten.

Touscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:47

Ik ben bij mijn welsh A begonnen met een enkel gebroken trensje tijdens het longeren. Daarna rustig met een stang begonnen, maar heel voorzichtig in de mond. Die van mij heeft ook een poosje d'r mond niet open willen doen bij het optuigen, is vanzelf overgegaan. Nu loopt ze er prima op.

Sommige pony's/paarden vinden een stang met tongvrijheid fijner.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:58

Pas je je hulpen wel aan aan de scherpere stang?

visje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-07 08:51

Bedankt voor de tips iedereen. Ik heb hier echt wat aan.
Ik heb haar gisteren gelongeerd met gebroken bitje, en dat ging hartstikke goed. Dus denk dat ik het voorlopig maar bij dit bitje laat, en misschien over een tijdje over ga naar een ander bit. Maar eerst deze maar onder de knie krijgen.

@Sjonniej: Wat bedoel je daar precies mee?

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 20:34

Een gebroken bitje (als je tenminste zoiets als een D-trensje bedoeld) is niet echt geschikt om mee te mennen. Het equivalent voor het mennen is een vierringentrens, waarover al eerder gesproken werd. Bedenk wel dat je er echt minder mee te vertellen hebt dan met een stang. Voor beleren in de wei of bak maakt dat niet uit, maar als je de weg op gaat wordt dit wel belangrijk. Succes met beleren!

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 09:46

Hey Lia..

Ik zou je ten eerste al een rubberen bit afraden..
Als die nat word van het speeksel dan word het een stroef bit.. Je pony gaat dit waarschijnlijk nog veel erger vinden dan een gewone stang..
Mijn shet was altijd met stang gereden voor de kar.. Ik zag niet echt in waarom dat moest en ben haar met een enkel gebroken bitje gaan rijden.. Ik zie geen reden waarom dat niet zou kunnen!! Probeer dat eens en anders is er nog een optie.. Dat is een enkelgebroken bitje met in het midden (bij het schaarpunt) een ringetje.. Mocht je paard tegenwerken ofzo dan word het automatisch een stangetje.. Dus als hij gewoon loopt en zn best doet dan is het een enkel gebroken bitje...
Nou in ieder geval succes ermee Knipoog

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 12:14

Je mag tijdens mennen ook een trens bitje gebruiken, meschien is dat handig, omdat het soepeler in de mond ligt en wat meer mee beweegt en de pony tog het ijzere bit proeft e.d.

en een licht geroest bit is ook een optie, paarden zijn gek op roest en zullen er niet ziek van worden.
Sucecs ermee Ja

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:48

Een stangbit werkt scherper in dan een trensbit. Als jij dus met dezelfde grote van ophoudingen werkt met de stang als dat jij met de trens doet, komt het veel harder aan bij het paard. En is het dus vrij logisch dat hij in verzet komt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:51

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:55

Bitloos vind ik geen optie zolang je in de beleerfasse zit, en sowieso heb ik mijn twijfels over de geschiktheid hiervan voor het mennen. Gewoon in stapjes doen, eerst wennen aan een trens, dan leren sturen, dan aan de stang wennen en dan voor de wagen zetten, zo zou ik het doen.

visje21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 14:05

Arretje schreef:
Bitloos vind ik geen optie zolang je in de beleerfasse zit, en sowieso heb ik mijn twijfels over de geschiktheid hiervan voor het mennen. Gewoon in stapjes doen, eerst wennen aan een trens, dan leren sturen, dan aan de stang wennen en dan voor de wagen zetten, zo zou ik het doen.

Bitloos zie ik om eerlijk te zijn eigenlijk ook niet zo zitten.
En ga het rustig aan proberen op de manier zoals hierboven is aangegeven.
Bedankt! Haha!

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 14:06

Succes!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 21:24

Ik men met mijn twee shetten ook met een enkelgebroken trens, stang komt misschien als ze verder doorgeleerd zijn, maar ze reageren hier al zo goed op dat ik nu echt nog geen stang ga proberen.