[AR] Paard is ongevoelig op de zweep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jana_en_Ik

Paard is ongevoelig op de zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 17:54

Hallo, mijn vader ment sinds een jaar of 2 met onze Fries. Sinds een aantal maanden heeft ze echter een probleempje, namelijk dat ze ongevoelig is voor de zweep. Daarbij is ze de laatste tijd heel allert/wantrouwend op alles in de omgeving. Over het algemeen reageert ze redelijk goed op stemhulpen, al moet dit altijd in combinatie met de zweep voor de extra aansporing. Wanneer ze iets echter te eng vindt (al is het een struik Clown) is het hele effect van de zweep weg. Ze valt terug uit de draf en is met geen mogelijkheid meer in draf te krijgen. Hoe hard (ja sorry, in benarde situaties moet je wel iets he?) de zweep ook aankomt, ze negeert hem dan volkomen.

De zweep is een vitaal hulpmiddel, zeker voor moeilijkere situaties, maar wat moet je als je paard juist dan lak eraan heeft?

Wie heeft tips?

lanouska

Re: Paard is ongevoelig op de zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 18:25

dit is inderdaad heel vervelend vooral als ie het doet in situaties waar je de zweep wel nodig heb
je kunt proberen een leertje aan het uitaande van je zweep te doen waar nu dat zwarte slagje zit (als het goed is?)
en anders als ie daar niet op reageert (het klinkt heel kru) een moertje een je slag vastmaken
heb het zelf nog nooit nodig gehad maar wel gehoord dat het wel helpt

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 18:35

De effectieviteit van de zweep word bepaald door de timing en dosering van de zweep. Wanneer je verkeerd timed stompen veel paarden af, goedzakken als ze zijn. Anderen worden juist onzeker.
Ook de dosering is belangrijk; zo zacht mogelijk maar net voldoende om een reactie te krijgen.
Door deze 2 goed te combineren samen met je stem krijg je bijna ieder paard scherp aan de hulpen.
Het allert en wantrouwend zijn wijst op weinig vertrouwen in zijn/haar begeleider.
Wanneer een dier dusdanig afgestompt is zou ik eerst weer bij de basis beginnen. Luisteren en reageren aan de hand. Simpele oefeningetjes als volgen, stilstaan, opzij en achteruit eventueel met gebruik van een stokje/rijzweep. Wanneer zo het vertrouwen en respect weer gewonnen is weer rustig het werk oppakken. Eerst niet te moeilijke oefeningen doen, langzaam uitbouwen.
Consequent zijn is een groot goed bij de omgang met dieren. Het is niet belangrijk welke oefening je doet, het gaat er om dat het dier in staat is uit te voeren wat jij van hem/haar vraagt. Wanneer je hier bij voorbaat aan twijfelt moet je er niet aan beginnen. Spijt achteraf heeft iedereen wel eens denk ik, zelfs de grootste dompteur.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 18:43

Ik heb ook zo'n pony. Mijn oplossing was hem een paar keer zonder kleppen te rijden. Als hij de zweep ziet reageerd hij namelijk wel. Daarna had hij de link met de stemhulpen weer snel gelegd.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 11:31

Ik ken jullie paard niet, maar zelf heb ik een die als hij iets eng vindt ook niet reageert op de zweep. Hij sluit zich volledig af door zijn angst en blokkeert/bevriest en draait zich daarna om om weg te rennen.
Ook al sla je nog zo hard het heeft toch geen effect.
Bij zo'n dier is het veel belangrijker een vertrouwensband op te bouwen, zodat het in moeilijke situaties 'kiest' om naar zijn 'leider' te luisteren.
Overrullen met harde zweepklappen, of moertjes aan het uit einde (hoe durf je het hier neer te zetten...) heeft geen zin, het werkt eerder aafrechts.

Zoek voor jezelf dus heel goed uit waarom het paard zo reageert.

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 12:38

lanouska schreef:
dit is inderdaad heel vervelend vooral als ie het doet in situaties waar je de zweep wel nodig heb
je kunt proberen een leertje aan het uitaande van je zweep te doen waar nu dat zwarte slagje zit (als het goed is?)
en anders als ie daar niet op reageert (het klinkt heel kru) een moertje een je slag vastmaken
heb het zelf nog nooit nodig gehad maar wel gehoord dat het wel helpt

En als dat niet helpt de sleg erop!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:17

manie schreef:
Ik ken jullie paard niet, maar zelf heb ik een die als hij iets eng vindt ook niet reageert op de zweep. Hij sluit zich volledig af door zijn angst en blokkeert/bevriest en draait zich daarna om om weg te rennen.
Ook al sla je nog zo hard het heeft toch geen effect.
Bij zo'n dier is het veel belangrijker een vertrouwensband op te bouwen, zodat het in moeilijke situaties 'kiest' om naar zijn 'leider' te luisteren.
Overrulen met harde zweepklappen, of moertjes aan het uit einde (hoe durf je het hier neer te zetten...) heeft geen zin, het werkt eerder averechts.

Zoek voor jezelf dus heel goed uit waarom het paard zo reageert.

Oei wat lees ik nou Koe Haha!
Kan niet meer editten, maar deze spelfout is toch te groot om te laten staan Bloos
Dat krijg je als je bokken en werken tegelijk denkt te kunnen Knipoog
Laatst bijgewerkt door manie op 20-11-07 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 22:32

Bedankt voor de tips in ieder geval al allemaal! Uitzoeken waar het aan ligt gaan we zeker proberen. Je verhaal klinkt herkenbaar Manie Ja

Everest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 19:08

Maarre... Als een paard dan zeg maar 'ongevoelig' is voor de zweephulp.. Kan je je dier dan uiteindelijk wel weer zo ver krijgen dat ze wel weer heel 'gevoelig' en scherp aan de hulpen worden..

Of heb je je paard dan eigenlijk al 'verpest' .. ?
(*edit: ik zie dat Blackdevils al gedeeltelijk een antwoord hierop gegeven heeft.. maar kunnen jullie hier mss nog iets meer over zeggen.. ?)