Hoe ga ik dit aanpakken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoepsie

Hoe ga ik dit aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 15:47

Wegens vele tegenstrijdige adviezen, een topic op bokt waarmee ik hoop verder te kunnen denken.

Mijn paard is nu 2,5 jaar. Hij is erg braaf, luistert goed en we doen behoorlijk wat grondwerk. Wanneer hij (ruim) 3 is, wil ik hem langzaam gaan beleren voor de wagen.

Nu kreeg ik het advies om nu al rustig te beginnen met werk aan de lange lijnen, hem te laten wennen aan het sturen en dat er iemand achter hem loopt, ipv naast hem. Diegene zei mij: Hoofdstelletje kopen en een snaffeltje en oefenen. Nu ben ik uiterst voorzichtig, ik wil niets overhaasten. Toch merk ik aan mijn paard dat hij graag iets wil doen, dat hij zoekt naar een "uitdaging" zeg maar.
Degene die mij het advies gaf, heeft zelf jarenlange ervaring met paarden (beleren) en mennen. Hij kan me ook helpen.

Hoe zouden jullie het aanpakken? Is het nog niet te vroeg om te beginnen, ook al zegt mijn gevoel dat het wel heel rustig aan kan? Welke boeken móet ik eerst lezen alvorens ik iets ga doen? Is een bit niet een te grote stap, kan ik niet beter met een CRB oid oefenen in het begin?

Is mijn adviseur te overhaast, of ben ik te tuttig? Knipoog

Liselot

Re: Hoe ga ik dit aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 15:50

als je paardje ruim 2.5 is kan er prima een hoofdstelletje in hoor Ja heb ik bij mijn pony ook gedaan en die is er ook niet slechter van geworden.

helemaal als je aan de lange lijnen gaat oefenen, dus veel rechte lijnen maakt kan het absoluut geen kwaad. wel opletten dat het hoofdstel met bit goed past en dat je altijd voorzichtig en zacht blijft in je hand.

Nienkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:11

Wat LiSSy ook zei. een hoofdstel, mits die goed past kan absoluut geen kwaat. en het is ook juist goed om vroeg met de lange lijnen te beginnen Clown dan groeien ze er mee op!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:14

Nee, het bit kan absoluut geen kwaad. Langdurig longeren op een volte wel, omdat dat belastend is, vooral als de bodem zwaar is.
Persoonlijk zou ik zeggen; even longeren, wen hem aan de dubbele longe en ga dan lekker rechte lijnen met hem oefenen.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 22:32

Ik zelf wacht deze winter nog even af, maar die van mij is ook nog wel een puppie..

Er achter lopen lijkt me geen probleem als hij er voor jouw gevoel klaar voor is.. Niet te veel echt longeren, is te belastend..

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 11:15

beetje laten wenen kan geen kwaad
maar pas er wel op dat hij nog groeit
en dat je door te hard werken zijn groei belemmerd
niet dat hij niet groter wordt, maar wel zijn spieren enzo
deze moet je toch rustig de tijd geven
ik zou zeggen vooral laten wennen aan veel dingen
en niet te intensief trainen
wacht daar nog even mee totdat hij ruim 3 is

Nienkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:38

voor het mennen zijn ook nog meer dingen nodig he! Clown ga bijvoorbeeld een paar keer langs de weg wandelen. want ze moet wel verkeers mak zijn, zo kun je het 'zware' werk afwisselen met verkeers training. misschien een ideetje? Haha!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 11:37

Je kunt inderdaad ook een broek aan doen en oogkleppen voor doen, gewoon laten wennen..

Hoepsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 13:08

Mooi... ik ga echt mn paard niet aan de zware arbeid zetten hoor! No worries! Knipoog
Meneer is echter zo hyperdepyper als ik weer wat met hem ga doen, dat ik dan maar op zoek ga naar dingen die nieuw zijn. Hij is al heel erg verkeersmak, daar is hij volgens mij mee geboren. Ik zat alleen erg in over het bitje, maar ook dat ga ik dan maar heel voorzichtig oefenen. Longeren gaat NIET gebeuren, niet voor hij 3 jaar is iig!

Het ging mij dus meer om info, van hoe anderen het hebben aangepakt. Een soort van stappenplan. Wat ik wel en niet kan doen is mij volledig duidelijk, ik ben zeer voorzichtig met mijn paard en wil het allemaal zo goed mogelijk doen. Dus stappenplannen zijn meer dan welkom! Lachen Ook "been there, done that" verhalen zijn prima. Ik wil iig niet vaker dan tweemaal per week max een half uurtje met hem gaan "werken"...