[AR] koetsenbeurs

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bayaatje

koetsenbeurs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-07 12:16

hoi,
ik ben gisteren naar de koetsenbeurs in s'hertogenbos geweest .Jeetje wat een aanbod krijg je daar . Ik als beginnende menner Haha! . Ik heb aan "voorlopg" koetsje van timmermans gekocht, maar heb mijn volgende koets al in gedachte Knipoog . Ook was ik aan het rondkijken voor tuig (wat ik nog niet heb. ) Nu wil ik degelijk tuig , maar niet het duurste wat er is. (dat kan mijn portefuille momenteel niet meer aan) nu heb ik bij zilco de prijslijst meegenomen en ik moet zeggen de prijzen vielen wel mee. Het tedex tuig van zilco kwam maar op 499 voor een enkelspan in maat cob. Maar wat is het verschil nu tussen de tedex en debut tuig bijvoorbeeld ? Ool ideal spreekt mij wel aan. Welk merk krijgt jullie voorkeur ?

Ook heb ik bij een enorm leuke koets gestaan, deze zouden in polen gemaakt worden en scheelde echt veel in prijs. Ik vroeg de verkoper waar het verschil in zat ,maar deze antwoorde me dat er geen verschil was. Hier zet ik dan toch vraagtekens bij ? Waar zit het verschil volgens jullie.

En als laatste Knipoog ik heb gisteren mijn fjordenhengst weggedaan om in de koets laten beleren. Hij voelde zich direct thuis. Deze man gaat eerst met mijn fjordje een aantal dagen naast een drukke baan wandelen, daarna gaat hij hem laten wennen aan het tuig . Die man kon me niet vertellen hoe lang het zou duren voor hij in de koets stond, want elk paard was anders zei hij. Vanaf het moment dat hij braaf in de koets loopt, ga ik mee en leert hij me de kneepjes van het vak Tong uitsteken . Ik heb er echt een goed gevoel bij en liet hem met een gerust hart achter.

ZEJA

Re: koetsenbeurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:48

Zelf ben ik helemaal fan van zilco.
Rij er ook mee.
Is heel erg makkelijk de slang er over heen en je bent klaar.
Niks mer hoeven in te vetten super gewoon.

Alle wagenbouwers halen de wagens uit polen met een paar uitzonderingen natuurlijk.
Dus vandaar dat er geen verschil is.

De polen bouwen geen slechte wagens meer.
En als je goed had gekeken op paar en koets zie je dat het meerendeel van de wagens bijna over het zelfde is.

Dus dan moet je naar de prijs en de service kijken.
Waar die het beste is.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 14:46

90% van de wagens komt uit Polen, de verkoper had dus gelijk.
Kwa kwaliteit durf ik het verschil tussen Ideal en Zilco niet te benoemen. Ik heb er van het weekend ook naar staan kijken, in de hand gehad en alles, maar ik vind het maar niets dat 'plastic'. Ik heb veel meer met leer en neem het onderhoud voor lief.

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 12:05

Ik heb ervaring met allebei.
Wij hebben vroeger een tuig van Zilco gehad, volgens mij het eerste dat in Nederland verkocht is. Paar jaar gebruikt, ooit een paar nieuwe strengen gekocht voor het geval dat (nooit nodig gehad, dus nog in de verpakking). Het lag redelijk mooi op onze pony's, en blijft er netjes uitzien. Heel makkelijk schoon te maken. Nooit drukplekken of schuurwondjes gehad. Ook de gespen blijven mooi.

Vorig jaar hebben we er een Ideal tuig bijgekocht als trainingstuig, ik vind het helemaal niets. De strengen zijn te kort, het tuig is slecht te verstellen, lastig echt goed schoon te maken, en het begint nu al te rafelen. Het "leer" aan de binnenkant lijtk wel zeemleer. Je moet het continu invetten en is lastig schoon te houden. Dat was dus eens maar nooit weer.
Noch bij het Zilco tuig, noch bij het Ideal tuig hebben we de bijbehorende hoofdstellen en leidsel gebruikt, die vind ik slecht passen, in ieder geval op onze pony's.

Dus als het Zilco tuig past, dan zou ik het gauw kopen. Je hebt er jaren plezier van.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 13:08

Zoals ik lees heb jij het nylontuig van Ideal, Marmot.
Dit is inderdaad rotzooi....

De leren tuigen van Ideal vind ik doorgaans wel fijn.

Ik heb ook meer met leer dan met dat vuilniszakkenplastic waar ook tuigen van gemaakt worden.
Wil je persee een kunststoftuig dan zou ik wel voor Zilco kiezen en niet voor de Technoleather (kunstleer) van Ideal.

Maar persoonlijk neem ik liever leer en net als Sjonniej neem ik het onderhoud voor lief Knipoog

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 14:08

Qua tuig... tje, het oog wilt ook wat en ik vind het Zilco tuig gewoon echt niet mooi. Vooral dat glimmende plastic. Ik ben dit jaar serieus op pad geweest om een mooi onderhoudsvrij tuig te bekijken op P&K maar ben er weer hard op terug gekomen. Het leer blijft mooier. Ik hou het eerst maar op mijn ideal tuig hoewel ik er wel over denk de strengen te vervangen voor kunststof (bij die kleine ponietjes worden die altijd zo enorm vies met bagger enzo)
Het aanbod aan karren: er is eigenlijk geen onderscheid tussen goed of slecht op Paard en Koets. Het is meer wat je wensen zijn, wat je budget is en welke service je verwacht.

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 16:13

Als je kiest voor een Poolse marathonwagen zou ik hem kopen bij iemand die ook de reparaties kan doen. Verkopen kunnen ze allemaal, het gros komt uit dezelfde fabriek en de prijs-kwaliteitverhouding is in orde. Met een eigen werkplaats kun je er terecht voor normaal onderhoud en reparatie van schade.

V.w.b. een leren tuig: het Ideal tuig hangt inmiddels ongebruikt naast het Zilco tuig aan de muur, en we trainen weer met de leren wedstrijdtuigen. Dan maar iets meer poetsen! Maar als je 500 euro te besteden hebt zou ik een Zilcotuig kopen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:21

Marmot schreef:
V.w.b. een leren tuig: het Ideal tuig hangt inmiddels ongebruikt naast het Zilco tuig aan de muur, en we trainen weer met de leren wedstrijdtuigen. Dan maar iets meer poetsen! Maar als je 500 euro te besteden hebt zou ik een Zilcotuig kopen.

Heb je het nieuwe eurotech-tuig al gezien van Ideal? Lijkt heel sterk op Zilco maar kost volgens mij de helft.

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 17:33

[/quote]
Heb je het nieuwe eurotech-tuig al gezien van Ideal? Lijkt heel sterk op Zilco maar kost volgens mij de helft.[/quote]

Nee, maar heb een beetje (veel) mijn buik vol van Ideal! Ik hou het voorlopig weer bij leer.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:01

De eurotech van Ideal vind ik persoonlijk niet die kwaliteit hebben dat Zilco wel heeft.
Er staat nog net geen Komo op het tuig, maar het ziet er wel er vuilniszakken-plastic-achtig uit...

snellejelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 21:03

BlackDevils schreef:
Marmot schreef:

Heb je het nieuwe eurotech-tuig al gezien van Ideal? Lijkt heel sterk op Zilco maar kost volgens mij de helft.

Er zijn zilco (geheel kunststof) tuigen vanaf € 750,= enkelspan.

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 16:58

TS stelt "Het tedex tuig van zilco kwam maar op 499 voor een enkelspan in maat cob". Vandaar dat ik het over 500 euro heb!

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 17:39

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 21:20

Ik heb ook niks met kunstof, maar dat komt door slechte ervaringen op zadel gebied, zoals doorscheurende zweetbladen en singelstoten binnen een jaar, dus ik hou het ook bij leren tuigen.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 22:46

Ik en ook op zoek naar nieuw tuig, en heb ook idd het zilco tuig in handen gehad.

Ik geloof dat het echt goed tuig is en onderhoudsvrij is, en ook fijn in gebruik is voor paard en menner.

Maar ook ik blijf denk ik gewoon bij het leer,.. ik twijfel stiekem toch een beetje.. Lachen

Ardo-Iggy--> Die foto's in jouw profiel, de 1e stel foto's van die haflinger is dat ook een zilco tuig?
Ik vind het er namelijk erg mooi uitzien, en van af zo lijtk het wel gewoon leer, het enige minpuntje wat ik daar van vind is dat ik het borsttuig te smal vind voor jou haflinger, ik vind het mooier en fijner voor het paard als het breder zou zijn...

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 15:07

Ik heb het Tedex tuig van Zilco. Ik vind het echt fijn! Helemaal dat de schoft verstelbaar is, heerlijk voor mijn brede mannetje. En onderhoud is ook erg fijn. Alleen heb ik maatje X-full Haha! Maar ik kan het je zeker aanraden.