Ik ben geloof ik al ehmm drie of vier jaar bezig met het liggen op commando. voorla omdat ik het zonder dwang wil doen.
Eerst kon ik niet eens bij hem komen als hij ging liggen. niet omdat hij bang was, maar werkwillig en werken doe je op vier benen.
Langzamerhand ben ik dichterbij kunnen komen en op een zomeravond zat ik naast hem! Wat een overwinning!
Toen kwam de clicker, daarmee kon ik gerichter belonen. Maar voor hem was liggen en rollen vrije tijd en werken was op vier benen. Dat bleef zijn instelling. Ik kon wel op hem gaan zitten en blijven zitten terwijl hij opstond, een grote stap in het vertrouwen.
Maar ik kon wel dichtbij hem zijn, ook als hij ging rollen. En nu kan ik pal naast hem staan terwijl hij gaat liggen. Ik moet hem dan wel eerst wegsturen en duidelijk maken dat hij 'vrij' is. Als hij dan gaat liggen klik ik. Vorige zomer kreeg ik een blik van hem dat het kwartje was gevallen! Voor liggen kan ik ook een beloning krijgen! Commando zit is dan peanuts.
Hopelijk kan ik komende zomer hem eindelijk op commando zover krijgen. En misschien dan ook op een vreemde lokatie...
Geduld dus.. heeeeeel veeeeeel geduld.