zijwaarts oefenen, hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marlo

zijwaarts oefenen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-07 23:28

ik wil mijn pony graag leren wijken voor druk zodat ik maar hoef te wijzen
of op hem af hoef te lopen en hij al wijkt, maar hij snapt het niet/
doet het niet als ik het vraag.
Mijn vorige paard was heel gevoelig, en ging direct opzij als ik me duidelijk groot maakte
om hem zijwaarts te laten gaan.
maar deze (nog redelijk groene) pony is wat minder gevoelig, en gaat dan stilstaan als hij het niet snapt
opzich een logische reactie en ik neem het hem natuurlijk niet kwalijk, maar hoe
kan ik hiermee verder werken?

Cassidy

Re: zijwaarts oefenen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 10:03

Volg je een methode, of probeer je hem dit zo bij te brengen?

Als je je paard zijwaarts wilt laten gaan, moet je hem eerste leren wijken voor druk. En die druk, die moet je opbouwen, en de kleinste poging om toe te geven belonen. Gaandeweg kun je steeds lichter worden, tot alleen wijzen voldoende is.

Als je de druk verhoogt bij het wijken, moet je je paard aanraken. Raak hem alleen aan met je vingertoppen, druk eerst op het haar, dan op de huid, dan op de spier en uiteindelijk op het bot (spreekwoordelijk dan, dat betekend dat je de druk moet verhogen tot je reactie krijgt). Krijg je reactie, al is het maar een gewichtsverplaatsing, laat je acuut de druk varen en wrijf je op de plek waar je eerst druk hebt uitgeoefend. Daarna weer proberen. Als je het goed doet, hoef je de keren daarop niet meer zoveel druk uit te oefenen.
Dit ga je oefenen bij de voorhand, zijn middenhand en zijn achterhand. Hij moet wijken voor druk aan zijn hoofd, op zijn hals, schouder, buik, flank, achterbil. Beide kanten op.

Als hij reageert op de druk van je hand, neem je de stick erbij (ik ga er van uit dat je een stick gebruikt). De druk kun je ook met de stick toepassen, op hoofd, schouder, middenhand, achterhand.
Gaat dat goed, zet je hem met zijn neus tegen een omheining van de bak, zodat hij niet voorwaarts weg kan lopen. Je geeft afwisselend druk op de schouder en daarna op de achterhand door alleen met de stick aan te geven (je mag contact maken, uiteindelijk zal je niet meer hoeven aan te raken en kun je alleen wijzen)., Als je voorbereidende werk goed is geweest, gaat je paard langs het hek zijwaarts.

marilyn_TIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 19:06

Hoi

Eens ze het principe door hebben om van druk te wijken, wijken ze snel overal Tong uitsteken
Maar ik zou met een stick beginnen. Je staat dan op een veiligere afstand!
En inderdaad opbouwen met een heel lichte druk, en op het hardste volhouden ook al hangt hij tegen, niet lossen, minste dat hij van druk afkomt onmiddelijk lossen en belonen.
Kijk eens op www.naturalhorsemanship.be

Greny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 07:06

marlo schreef:
ik wil mijn pony graag leren wijken voor druk zodat ik maar hoef te wijzen
of op hem af hoef te lopen en hij al wijkt, maar hij snapt het niet/
doet het niet als ik het vraag.
Mijn vorige paard was heel gevoelig, en ging direct opzij als ik me duidelijk groot maakte
om hem zijwaarts te laten gaan.
maar deze (nog redelijk groene) pony is wat minder gevoelig, en gaat dan stilstaan als hij het niet snapt
opzich een logische reactie en ik neem het hem natuurlijk niet kwalijk, maar hoe
kan ik hiermee verder werken?

Wat imho het belangrijkst is als je daarmee begint is idd met een stick werken en kijken naar zen lichaamstaal.
Stand van de oren vooral , kan je zien of hij moeilijkheden heeft met de dominatie dat dit meebrengt.
En vooral heel duidelijk met je eigen lichaam blijven.

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-07 22:26

maar hoe dan met de stick?
gewoon tegen hem aanleggen en wachten tot ie opzij gaat?
want volgens mij kan ik dan een eeuwigheid wachten?!
als ik mijn hand gebruik dan leunt hij er alleen maar tegenin en moet ik hem echt flink opzij duwen, maar heb het idee dat ie het principe niet snapt en ik kan duwen wat ik wil, maar hij niks leert.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 00:16

Het puntje van de stick duw je tegen zijn schouder, of tegen zijn heup. En dan geef je druk, eerst heel zachtjes en gaandeweg steeds sterker, tot hij reactie geeft. Als jij de druk niet verhoogt zal hij idd niet reageren. Als jij de druk verhoogt en meteen weghaalt als je ook maar de indruk krijgt dat je een gewichtsverplaatsing ziet zal het paard denken: aha, ik beweeg, en die vervelende druk valt weg. Dus dat moet ik doen: gewoon een stapje opzij gaan.

Als je toestaat dat hij met zijn hele gewicht tegen je gaat leunen, en niet de druk weg laat vallen op de momenten dat hij wel wijkt, leert hij niets.

In het begin zul je hem flink opzij moeten duwen, gaandeweg wordt het steeds lichter. En als je met je hand duwt, duw dan niet met je vlakke hand maar met de puntjes/vingertoppen van je vinger. Dan wordt de druk over een kleiner oppervlak verdeelt waardoor de druk per vierkante cm groter wordt (en voor het paard ook onaangenamer wordt). Probeer het maar eens bij jezelf uit. Duw eens met je vlakke hand tegen je zij, en prik eens met een vinger. Wat is onaangenamer?

Greny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 08:55

Probeer als je duwt met de stick ook druk met je centrum van je buik te geven.
Als je bekent staat met oosterse zaken zoals tai chi, qi gong etc... weet je wat ik bedoel.
Zoniet lees hier eens een boek over, zal je echt veel helpen met paarden maar ook in het dagelijkse leven.Veel succes in ieder geval.

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 19:30

thanks voor de tips in elk geval, ik ga zeker flink oefenen!