longeren lang en laag is dat onjuist

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

longeren lang en laag is dat onjuist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 16:35

volgens een instructrice is longeren met touwtjes lang en laag dus vastgemaakt tussen de voorbenen niet goed,werken ze niet met de achterhand maar gaan ze duiken en op de voorhand lopen,is dit waar of niet waar en moet je juist de touwtjes middelhoog opzij vastmaken maar dan komt my way juist in verzet door niet ontspannen..gr emaartje

Mano88

Re: longeren lang en laag is dat onjuist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 16:36

Ik ben hier ook wel benieuwd naar, ik longeer mijn pony met pessoa op lang en laag, omdat ze zo inderdaad niet in verzet gaat.. Lachen

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 16:37

Ik hou er niet zo van om met touwtjes te werken omdat dat geen meerwaarde heeft voor de achterhand (naar mijn idee).
Je kunt beter een pessoa gebruiken.

De stand van de touwtjes zijn volgens mij hetzelfde als die van de pessoa.
Je begint laag en na een tijdje meer richting het opgerichtte.
Laatst bijgewerkt door Up_to_Date op 15-11-07 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 16:38

Ik zet bijna nooit tussen de voorbenen vast om de redenen die je instructrice ook noemt. Daarbij vind ik dat ze veel makkelijker lengtebuiging hebben als je aan de zijkant vast maakt. Touwtjes, dubbele longeerlijn of pessoa maakt niet uit, je kan ze overal fijn mee laten lopen.
Vraag eens aan je instructrice of ze meekijkt bij het longeren en je even helpt.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 16:41

Het ligt er maar net aan, als je paard snel op de voorhand duikt, zou dat inderdaad kunnen.
Probeer dan met je zweep wat meer de achterhand er onder te drijven (nooit echt gaan slaan! Knipoog of zet je touwtjes aan de singel aan de zijkant vast.
Zet je paard wel altijd (diep of niet) zo vast dat hij nooit achter de loodlijn wordt gestokken, want dat is nooit goed. Beter te lang dan te kort.
Bouw je training ook rustig op.

Met n pessoa kunnen ze net zo goed op de voorhand duiken trouwens...

Alles valt of staat met hoe handig je bent, zo ook met longeren. Bloos

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-07 16:46

wie heeft eventueel foto's van het longeren lang en laag hoe het hoort?

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 16:51

Ik heb eerst tijdje m'n paard zo lang-laag gelongeerd, omdat hij het nagevelijk lopen nog niet kende.
Maar nu hij dat door heeft, wil hij nogal lang blijven met rijden en ga ik hem dus wat hoger probere op te stellen.

Dus lang en laag is echt niet fout, je moet gewoon kijken of je er mee kan bereiken wat je wilt.

Zaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 19:49

Zarah longeer ik altijd lang-laag. Daarbij maak ik de touwtjes dus vast tussen de voorbenen.
Ze heeft snel de neiging om haar rug weg te drukken, en op deze manier moet ze haar buikspieren en rug wel gaan gebruiken.
Ze heeft ook een 'omgekeerde hals', wat wil zeggen dat haar onderhals heel gespierd is en haar bovenhals niet. En juist bij lang-laag train je de spieren in de bovenhals goed.
Moet ik er wel even bij zeggen dat Zarah eigenlijk nooit op de voorhand loopt van nature.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:12

Ik heb een paard wat moeite heeft met lang en laag lopen, kropt zich snel op naar boven toe.
Die longeer ik met de pessoa altijd zo laag mogelijk, dan gaat ze zich mooi loslaten...

unica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 08:19

hee ik weet niet waar ik dit moet posten, maar als je paard onder het rijden nog wel eens geneigd is om te hangen, is het dan ook handig om te longeren?

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:57

Ik longeer zonder hulpmiddelen aan het halster en hij loopt gewoon aan de 'teugel'. Het is hetzelfde principe als bij het rijden. De teugeltechniek is dus hetzelfde. Weet jouw paard wat hij moet doen, en jij kan juist communiceren met de longe, dan heb je geen hulpstukken nodig. Zo kan je paard optimaal onspannen werken met zijn rug en achterhand. Het enige hulpmiddel dat wel handig is om er bij te halen is een cavaletto. Zo moeten ze hun rug goed gebruiken als ze dat al niet doen. Heb je de grip nog niet onder de knie ga dan dit eerst bevestigen onder het rijden (zonder hulpmiddelen). Met hulpmiddel leer je nooit het gevoel in je handen te krijgen (dat is mijn mening). Heb je dat wel, dan kan je ook veel meer baat hebben bij een hulpmiddel, want dat is dan extra en niet in plaats van.

sara2487

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 16:23

Emaartje schreef:
volgens een instructrice is longeren met touwtjes lang en laag dus vastgemaakt tussen de voorbenen niet goed,werken ze niet met de achterhand maar gaan ze duiken en op de voorhand lopen,is dit waar of niet waar en moet je juist de touwtjes middelhoog opzij vastmaken maar dan komt my way juist in verzet door niet ontspannen..gr emaartje

Hoi
Eerst moeten de achterbenen onder de massa en dan pas het hoofd naar onder. Rij gerust eerst met gewoon simpel contact op je teugels!
sara

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 23:12

Ik longeer meestal met touwtjes en dan lang en laag.
onder het zadel heb je toch ook geen pessoa eraan hangen om de achterhand er onder te krijgen? En dan geeft je paard wel gewoon na en kan je hem ook lang en laag rijden zonder dat het een duikboot word.
Een achterhand komt onder de massa door het paard van achter naar voren te laten lopen. Het verschil met het rijden is dat je als je rijd alles wat je bijrijd zelf met je handen en zit weer voor kan verwerken.
Met longeren heb je de lijn in je handen en niet de touwtjes, maar als het goed is zakt het paard dan en gaat het vanzelf lekker lang en laag lopen.
Als ik de paarden longeer en ze lopen niet van voor naar achter dan zullen ze ook niet snel zakken in de hals en de hals uitschuiven.
Zorg er ook voor dat je de touwtjes niet te straks hebt, maar dat je het paard de ruimte geeft om zelf te kunnen zakken in de hals en dat het paard de ruimte heeft om de hals "uit te schuiven"
Geen ideale voorbeeld foto omdat het paard een tijdje niet was gelongeerd en ze ontzettend hengstig was.
Maar hier zie je wel dat ik de touwtjes voornamelijk lekker lang laat zodat het paard wel de kans krijgt om te kunnen zakken.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7J67XNA4.jpg

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 17:38

Ik longeer mijn paard ook altijd lang en laag, mede ook omdat ik western rijd, en dit helpt met de hulpen op het paard.
Doe ik óf met dubbele longeerlijn, óf met dubbele longeerlijn met die musketonnetjes erop. Ik doe de touwtjes van de musketonnetje trouwens nooit tussen de benen door, omdat het een opgekropt gevoel voor het paard geeft en menig paard eerder op de voorhand zal gaan lopen dan zich echt te verzamelen.

Zal even op m'n computer kijken, mijn bijrijdstertje heeft pas een dubbele longeles gehad waar ik nog wat foto's van moet hebben.
Tijdens die clinic had ik overigens wel gewoon een normale dubbele longe, zonder poespas!

Overzicht, hier heeft ze de lijnen door de onderste ring en sluit ze hem op met de buitenste longe.
Afbeelding
Vanaf de andere kant.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 10:52

Het is juist de kunst om de achterhand van jouw paard er goed onder te laten treden. Dit krijg je niet voor elkaar door enkel de voorhand te ondersteunen (bijzet) en dan maar simpelweg te gaan longeren. Qua longe werk heb je wel bepaalde "skils" nodig om in op de kleinste details in te kunnen spelen. Het is een combinatie van verschillende factoren die meespelen, hoe jouw paard loopt aan de longe.
Ook met de pessoa (zoals gezegd werd) is het niet vanzelfsprekend dat een paard zijn achterhand beter eronder plaatst. Je hebt 2 verschillde soorten van longeren vind ik: in de rondte slingeren (enkel conditie training of zonder enige doel zelfs) of echt trainen (doelgericht aan iets werken en ook echt aan het werk zijn)
Als je dus de juiste skills hebt, dan is enkel een touwtje aan de voorkant voldoende als hulpmiddels tijdens longeren, je kunt dan zo inspelen dat een paard ook wat meer zal ontspannen en wat meer zal gaan zitten. Dit ligt helemaal dus aan de manier waarop jij longeert en wat jij allemaal kunt.

De foto's die Yvvv laat zien, zo zou ik het dus persoonlijk niet doen.
Als je nagaat dat de buitenlijn, via de achterhand naar jou toe komt, betekend dat dat bij iedere pas dat het paard zet (zijn achterbeen gaat ook naar achteren) hij een rukje in zijn mond krijgt. Ik persoonlijk vind dit geen stabiele werking. Daarom kies ik ervoor om bij dubbele longe mijn buitenlijn over de rug van het paard te laten lopen.
Hoe verzamel ik hem dan? Simpel precies zoals ik het doe onder het zadel. Je kunt dezelfde hulpen geven. echter is het wel zo dat voorafgaande aan de dubbele longe, trainen aan lange lijnen nodig is. Want hiermee krijg je duidelijk voor het paard hoe te reageren op "buitenbeen"terwijl de lijn over zijn rug loopt.
Het is dus allemaal een kwestie van training. Maar het is maar net wat je zelf vriendelijker vindt.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 10:57

De achterhand erbij krijgen is een kwestie van de juiste drijvende hulpen geven. En die geef je niet met de longeerlijn, maar met de zweep. Pling

Pessoa is leuk en aardig, maar bijzetteugels/touwtjes werken net zo goed, MITS je je paard goed voorwaarts houdt. Maar dat geldt ook met rijden, de motor zit achter.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 11:55

Je moet wel weten hoe je met een pessoa of bijzet om moet gaan.
Anders heeft het ook geen zin.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:44

Wat het leuke is van een paardenlijf. is dat als het hoofd zakt hij ontspant maar ook zijn rug aan de voorkant bolt. en dan heb je stap 1 van het rugbollen. Minder op de achterhand maar paard leert via vrij natuurlijke weg rug te bollen, dan ga je steeds meer de achterhand erbij vragen en de achterhand eronder en meer oprichting. Maar zorg wel dat hij altijd voorwaarts neerwaarts is.
De bovenlijn is een soort iets rekbaar touwtje, als je voor veel gebruikt blijt er weinig over voor achter, dus wat dat betreft klopt het dat ze lang laag meer op de voorhand lopen maar het is wel een goed begin om uit te bouwen naar meer oprichting.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 19:53

kun je dat eens duidelijker uitlegegn? ik raak het verhaal kwijt op de helft...(blond)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:04

waar het op neer komt is dat van oor tot staart loopt een ligament. Deze zit vanaf de schof aan de doornuitsteeksels van de ruggewervels vast. De halswervels lopen van oren en dan zegmaar in een kronkel omlaag, dus maakt het hoofd naar beneden brengen mogelijk. Het ligament loopt helemaal aan de bovenkant en zal dus uitgerekt worden en trekt aan de doornuitsteeksels waardoor de rug wordt gebolt, maar er zit niet heel veel rek in. dus als je een paard aan de voorkant veel van het ligament laat gebruiken is er welnig over voor achter. Daarom hebben die paarden in de levade en piaffe waar de achterhand er duidelijk onder treed ook hun neusje iets voor de loodlijn en een paard dat ldr loopt de achterhand er minder onder.
Snap je het zo?

Nouja en dan is het belangrijk dat een paard zijn moter wel aan blijft en het dus van achter uit komt.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 15:36

dus wel laag rijden(hals gebogen) en de achterhand komt er dan vanzelf onder zeg jij nu?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 18:41

nee ik zeg dat kwa hoofd halshouding je begint bij laag en dan steeds meer oprichting gaat vragen naar mate je hogere mate van africhting bereikt. Je paard moet wel degelijk actief zijn en er van achter bij, maar dat hij wil zakken is ieder geval al een goed teken, nu nog nagevelijk en de achterhand erbij rijden. Maar dat is iets wat je niet leert vanachter een computer maar met doen les en voelen, verschillende paarden etc.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 13:49

[***] schreef:
De foto's die Yvvv laat zien, zo zou ik het dus persoonlijk niet doen.
Als je nagaat dat de buitenlijn, via de achterhand naar jou toe komt, betekend dat dat bij iedere pas dat het paard zet (zijn achterbeen gaat ook naar achteren) hij een rukje in zijn mond krijgt. Ik persoonlijk vind dit geen stabiele werking. Daarom kies ik ervoor om bij dubbele longe mijn buitenlijn over de rug van het paard te laten lopen.
Hoe verzamel ik hem dan? Simpel precies zoals ik het doe onder het zadel. Je kunt dezelfde hulpen geven. echter is het wel zo dat voorafgaande aan de dubbele longe, trainen aan lange lijnen nodig is. Want hiermee krijg je duidelijk voor het paard hoe te reageren op "buitenbeen"terwijl de lijn over zijn rug loopt.
Het is dus allemaal een kwestie van training. Maar het is maar net wat je zelf vriendelijker vindt.

Heb ik inderdaad ook allang over nagedacht, en ook al geprobeerd. Hij raakt echter op de een of andere manier in de (stress is een groot woord, maar loopt wel een stuk meer gespannen), dan wanneer ik de lijn erachter langs doe.
Die man die die clinic toen heeft gegeven, is van plan vaker langs te komen en ik ben ook idd echt van plan om te kijken of er meerdere manieren zijn (vast wel, maar dat moet ik wel eentje hebben die zowel bij mij als bij mijn paard past) om naar Rome te komen...
Ben ervan overtuigd dat die wegen er zijn, maar ik moet even op de begeleiding wachten, wil niet zelf zomaar aan gaan klooien.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:38

Dit ligt er aan of je ze zelf op hun achterhand laat werken, Ik werk wel met touwtjes en bij king werkt het goed, je stelt de touwtjes het zelfde als bij nagefelijk met rijden ik haal de touwtjes door het ene laatste ringetjes van onder en dan boven door een ringetje halen en aan elkaar vast maken zodat er speleing blijft met de stelling, En ze gaan van zelf dieper als ze gaan ontspannen. Als het goed is kan hij ook een beetje omhoog met zijn hoofd en als hij ontspant hangen je touwtjes gebogen.

Je kan ze zo aan het werk zetten dat ze zelf op de achterhand gaan lopen, zoals veel overgangen of heel langzaam laten draven.
King kan ook zonder touwtjes naar beneden maar dat komt omdat ik de longeerlijn door zijn bit haal over zijn hoofd en aan de andere kant aan zijn bit vastmaakt.

en het is ook maar net hoeveel geduld je hebt om een paard dat op een goede en rustige manier aan te leren.
Maar je moet ze niet te laag instellen gewoon op de zelfde hoogte als met rijden als ze nageeft.

succes

Up_to_Date schreef:
Ik hou er niet zo van om met touwtjes te werken omdat dat geen meerwaarde heeft voor de achterhand (naar mijn idee).
Je kunt beter een pessoa gebruiken.

De stand van de touwtjes zijn volgens mij hetzelfde als die van de pessoa.
Je begint laag en na een tijdje meer richting het opgerichtte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 16:40

Ontopic:
Heel mooi uitgelegd lailapri! Alleen het eerste stukje;
Citaat:
Wat het leuke is van een paardenlijf. is dat als het hoofd zakt hij ontspant maar ook zijn rug aan de voorkant bolt. en dan heb je stap 1 van het rugbollen. Minder op de achterhand maar paard leert via vrij natuurlijke weg rug te bollen
kun je dat iets verduidelijken?
Want als het paard zijn hoofd naar beneden brengt bolt dat alleen de rug op, omdat dat van nature de bouw is van een paard. Echter staat dit helemaal los van het gebruik (op de juiste manier) van de rugspieren, wat in verbinding staat voor ontspanning, tackt, aanleuning en achtehand gebruik.
Dat een paard ontspant als hij zijn hoofd naar beneden brengt, is inderdaad waar, maar dit staat dus los van de training waarbij je je paard in balans wilt brengen. Het is wel zo dat je de ontspanning die daaruit voortvloeit ook nodig hebt bij de training, maar dat was het dan ook zo'n beetje.
Of praten wij nu hetzelfde, maar dan beetje langs elkaar op?

Offtopic @ Yvvv:
Zou inderdaad kunnen dat jouw paard daar gevoelig op reageert (gespannen) Er zijn verschillende methodes die goed werken daar tegen. Ik zelf ben begonnen met dekje onder longeersingel en dan is het allemaal een stuk minder "spannend") Verder heb je ook ... ben naam kwijt singel die ze ook gebruiken voor het mennen waar de teugels door de lussen gaan over rug van het paard.... *irritant*Dit zorgt er ook voor dat het contact bovenop zijn rug nihil tot geen is.
Er zijn net wat je zegt vele wegen naar Rome en zo ook met dubbele longe. Ben blij te horen dat je er op een verstandige manier mee omgaat en niet zelfs gaat aanmodderen, maar ook begeleiding erbij neemt. Succes verder Knipoog