Welshjes 24/7 buiten in winter, bijvoeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Welshjes 24/7 buiten in winter, bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 17:28

Voor het eerst blijven mijn Welsh A ponies de winter buiten.
Het betreft 4 drachtige merries (van wie bij 2 de veulens er nog bij lopen, veulens zijn 7 maanden oud), 1 volwassen hengst en 2 zogende veulens. De ponies voeren verder niets uit, staan alleen te eten.
Het land waar ze nu lopen in ruim 2 ha groot en is in de zomer 3 maal bemest. Er staat nu nog ruim voldoende gras (lees: tot aan hun knieen). De merries zijn nu zo'n 6 maanden drachtig. Normaal stonden zij op stal en voerde ik merrie brok bij.
Moet ik de merries nu al gaan bijvoeren? Ik ga ze sowieso vanaf januari/februari merrie brok bijgeven, maar ze zijn nu best dik. Een mineralen steen hebben ze al.
Iemand nog suggesties?

8nnemiek

Re: Welshjes 24/7 buiten in winter, bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 20:19

In zo'n hoog gras denk ik niet dat bijvoeren nodig is, ook niet voor de merries. Wilde paarden leven ook alleen op gras, en dat is dan zelfs veel minder voedingsrijk. Eigenlijk denk ik dat ze met bijvoeding juist té veel suikers enzo binnenkrijgen, dat is ook niet goed.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 20:23

hooi bijvoeren als het nat is buiten.
en laat je de veulens van dit jaar er bij lopen?
het is voor de merries beter om een rust periode te hebben tussen de veulens..
aan de andere kant, ze zullen ze zelf tzt ook wel afspenen denk ik..

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 20:37

Ik laat de veulens er voorlopig nog bij. De merries geven niet veel melk meer en ik haal ze sowieso uit elkaar een week of 8 voordat de volgende veulens komen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 10:03

Bijvoeren is inderdaad niet nodig, maar mijn ervaring is wel dat ze behoefte hebben aan droog hooi wanneer het gras 's winters constant nat is.
En de brok zou ik achterwege laten! Knipoog

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 10:13

mm dat is veel te lang om ze erbij te laten lopen..
de meriie moet op krachten kunnen komen.
vooral als je verder niks bijvoert.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:30

Ik zou de drachtige merries zeker vanaf januari, februari iets bijvoeren, sowieso extra vitaminen en mineralen. Dus niet eens zozeer voor de energie (dat is moeilijk in te schatten). In (bemest) gras zitten nauwelijks vitaminen en mineralen, zeker in de winter. Natuurlijk kan het zonder, maar dan heb je straks misschien een veulen met OCD ofzo... Knipoog

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 19:01

liev_meisjuh schreef:
mm dat is veel te lang om ze erbij te laten lopen..
de meriie moet op krachten kunnen komen.
vooral als je verder niks bijvoert.

In de natuur gaat het ook zo. Daar blijft het veuelen erbij tot een week of 8 voor de geboorte van het nieuwe veulen. En in de natuur is minder te eten dan in mijn weiland.
Maar ze krijgen sowieso vanaf januari merrie brok.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-07 19:02

Nina_rex schreef:
Ik zou de drachtige merries zeker vanaf januari, februari iets bijvoeren, sowieso extra vitaminen en mineralen. Dus niet eens zozeer voor de energie (dat is moeilijk in te schatten). In (bemest) gras zitten nauwelijks vitaminen en mineralen, zeker in de winter. Natuurlijk kan het zonder, maar dan heb je straks misschien een veulen met OCD ofzo... Knipoog

OCD komt niet voor bij ponies. Het is echt een warmbloed paarden kwaal.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 19:04

Is dat zo? Dat wist ik niet. Lachen Wel dat het meer voorkwam bij grotere paarden, maar niet dat het bij pony's nooit voorkomt.

Maar dan nog heeft de merrie toch bepaalde bouwstoffen nodig voor de groei van het veulen, zoals calcium. En die zitten nauwelijks in het gras.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:20

maar dat is in het wild.
deze paarden leven niet meer in het wild, en het word voor de merries er niet beter op.
ik spreek uit ervaring en me meriie kwam met brok toch nog tekort.

in de natuur kunnen ze alles vinden wat ze nodig hebben, wij voeren ze dus wat bij wat in de natuur ook niet word gedaan en dat is al een heel verschil tussen het wild en bij jou thuis.

maar ik geef maar een tip ik zelf vind het niet verstandig voor je merries qua voeding, rust als de veulens blijven drinken

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:49

het ligt aan hun gewicht, als ze netjes op gewicht zijn hoef je ze op zich niks te geven als ze dat normaal ook niet krijgen. als het een dag of langere tijd heel erg slecht weer word kunnen ze wat extra's gegeven worden

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 16:54

de paard van me schoonzus en de toekomstige paard van ons allebei komen ook 24/7 op een weiland te staan met ruime schuilstal en ze krijgen bijgevoerd hooi en als de toekomstige paard een veulen wordt krijgt hij nog pav veulen brok (ofzoiets weet niet zeker) bijgevoerd en de andere krijgt vitamine koek en dat is dan echt wel genoeg voor ze hoor ze zijn de hele dag buiten en die van jou hebben nog heel veel gras denk misschien nog wel iets van vitamine of calcium denk ik dan weer wel.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 17:53

vrouw 150kg werkt in patatzaak geen sport zou ze daarnaast nog sportdrankjes moeten drinken om niet te kort te komen?
Voor welshjes is 3x gemest gras echt een grote snoepwinkel, kan leiden tot hoefbevangenheid en andere problemen. Kunt ze beter op 2ha zetten met kort gras en voldoende grof, stengelig hooi.
Maar bijvoeren is denk ik niet nodig maar kan dat natuurlijk niet vanaf de computer bepalen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 09:25

IN het najaar is de voedingswaarde van het gras sterk teruggelopen, zeker als het van dat lange uitgegroeide gras betreft.

Je merkt het vanzelf, als ze nog voldoende uit het gras kunnen halen, eten ze sowieso nog niet van hooi dat je erbij gooit.

Reken erop dat kou en wind een behoorlijke aanslag op de energie plegen, een pony kan tot 30% meer energie verbruiken om warm te blijven!
Als ze hun vet eenmaal kwijt zijn, krijgen ze ook veel meer moeite om op temperatuur te blijven, is onze ervaring. Dus niet teveel afvallen, is sowieso niet goed voor drachtige merries.

Veulens erbij trekken ook nog wat energie uit de merrie, dus zeker als ze drachtig zijn, goed in de gaten houden en meteen afspenen als je ziet dat de merrie terugvalt in conditie.
Dat dat in de natuur niet gebeurt, tsja, in de natuur hebben veulens die melk ook echt nodig in de winter, staat geen brok, hooi en water voor ze klaar.

Wij gaan in jan-feb altijd brok bijvoeren, dan is het gras overal wel op, en uit hooi kunnen ze niet altijd alle mineralen halen. Verder gaan we ponys apart bijvoeren als we zien dat ze het niet trekken, of halen ze op stal.(bij gebitswisselen bijv.)
Om tekorten bij opfok/dracht te vermijden is onderhoudsbrok een eenvoudige oplossing.

Wij houden nu al enkele jaren de minis buiten, maar je moet als eigenaar wel scherp blijven, het is in mijn ervaring lastiger alles op conditie te houden dan op stal.

silll91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 15:23

Ik zou graag mijn pony dag en nacht buiten zetten maar helaas, ze staat vlakbij een voetbalclub en dat vertrouw ik niet echt. Die gaan savonds dronken naar huis en ik heb als een gehoord (bij een ander meisje daar ook vlak in de buurt) dat er toen glasscherven in haar pony zaten, wel zou ik idd als je je pony buiten laat staan bijvoeren

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 17:21

ik heb ook emer dan genoeg gras vor mijn paarden. voor buikvulling hebben ze dus geen bijvoeding nodig. Maar wél om het tekort aan mineralen op te vangen, omdat het gras minder voedingsstoffen bevat.

Ik voed hierom elk paard een halve pavokoek. Dat is makkelijk uit de hand te voeren en bevat evenveel belangrijke stoffen als een halve kilo biks. Maar het geeft verder geen volle buik gevoel.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:34

ik voer ook pavo koeken, zit hetzelfde in als in veulenbrok Tong uitsteken

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 19:54

Ik ga ook koeken voeren, ze komen volgende week binnen. Vanaf januari krjigen ze sowieso merrie brok.
Ze hebben het nog erg naar hun zin buiten, ondanks het slechte weer.