[AR] Tuigonderhoud, wat de beste manier?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mea

Tuigonderhoud, wat de beste manier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 20:52

Hoi allen,

Wat vind jij de beste manier om je tuig te onderhouden? (en waarom?)
Ik hoor van meer mensen verschillende manieren, zoals:
- na ieder gebruik afsponzen en invetten
- eens in de zoveel tijd afspoelen, leerzeep en hierna olieen
- alleen afsponzen als het erg vies is
- enz.

Sjonniej

Re: Tuigonderhoud, wat de beste manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:28

Het beste is om het na ieder gebruik met een droge doek af te nemen, als het niet anders kan met een vochtige doek. En dan eens in de zoveel tijd (afhankelijk van je kwaliteit) invetten. Vet is beter dan olie ivm. stiksels.

Echter ben ik zelf niet zo fanatiek. Ik gooi mijn tuig min. 1 maal per maand in een grote kuip met water en 'Equifix Faulpetz'. En vet het zo een 5-6 keer per jaar in.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:38

Ik heb inderdaad ook verschillende dingen gehoord, zoals iedere keer na gebruik met groene zeep schoonmaken.

Ikzelf poets het tuig na ieder gebruik even met een doekje licht vochtig van de olie op.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 22:43

groene zeep???? Dat lijkt me absoluut niet.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 23:43

Niet poetsen.

Is gelukkig een voordeel van kunstof. *LOL* *LOL*

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 00:24

ardo_iggy schreef:
Niet poetsen.

........... maar daar is de prijs dan meestal ook wel naar Vork

Ikzelf doe altijd eens in de zoveel tijd tuig vetten/olieen, komt vaak goed uit met wedstrijden, op het moment dat ik een wedstrijd rijd is het weer eens tijd om te vetten, en dan ziet het er ook allemaal direct weer netjes uit.

Ik denk zo'n 5 tot 6 keer per jaar, maar het hangt ook wel af van de omstandigheden waarin jij je tuig bewaard, en welk tuig je hebt (kwaliteit v/h leer, luchtvochtigheid etc.) zo zijn er bijv. tuigen die op bepaalde plekken in de tuigkamer schimmelen, terwijl mijn tuig dat gelukkig in onze 'tuigkamer' niet doet.

Merk wel dat mijn tuig door veel in de regen te rijden erg stug kan worden, dus ook dan is het weer tijd voor een goede beurt. We gaan nu de winter in, dus ga het binnenkort nog maar weer eens goed doen (ook tegen de vele regen), laatste keer was een paar dagen voor horse driving bussloo in augustus, en aangezien ponylief nogal stoffig qua vacht is momenteel, brengt ze dat over op mijn tuig Sigaar

Edit: ook mij is bekend dat het 'oppoetsen' na ieder gebruik goed is voor het tuig, maar om heel eerlijk te zijn: ik rijd vaak zoveel, dat ik daar niet eens de tijd voor heb, en ook helemaal geen zin er in heb...
Ik zie en voel prima aan als het weer eens nodig is, en dan word ook echt alles grondig uit elkaar gehaald, tot de kleinste riempjes, en alles met een kwastje gevet en geolied.

Heb het wel eerder gehoord dat mensen dan het hele tuig (helemaal met alles 'vast' trouwens ook? ) in een grote kuip/ton whatever gooien, met 'spul', dat laten trekken en dan even oppoetsen.

Zal veel werk schelen, maar worden je tuigjes daar niet veel té vet door? Lachen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 08:06

ardo_iggy schreef:
Niet poetsen.

Yep autoshampoo en de hoge druk spuit eroverheen
Als nieuw Haha! Haha!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 08:48

Zodra de centjes er zijn stap ik ook over naar kunststof. Tot die tijd moet ik toch echt m'n goedkope fluttuig poetsten.

Bij regen of flink zweten haal ik er een oude handdoek overheen en de volgende dag een baby doekje. En zodra ik hem 'vies' vind wat zadelzeep en een likje leder creme of vet (net wat ik in huis heb, ik ben niet zo poetserig).
En omdat (zeker nu met de dikke vachten) m'n pony's zo stoffig zijn gaat er iets vaker een baby doekje overheen, vooral om het stof er af te halen en wat glans er op te krijgen.

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 08:57

umm keer of 6 per jaar gaat bij mij alles uit elkaar, zadelzeep, uitpoetsen en daarne speciale leder vet/creame van onze zadelmaker, en tussendoor af en toe alleen een likje van dat vet/creame

leoensuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 09:01

Ik maak het ook een keer of 6 per jaar schoon denk ik. Waarvan de helft van de keren heel goed en de andere helft met ledercreme.
Maar na een regenbui haal ik er altijd een beetje olie of zo overheen. Anders wordt het stug en kan het gaan scheuren.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 12:30

p.s. wilde er nog even aan toevoegen dat ik de essentiele delen van mijn tuig, die door aangekoekt zweet, vuil e.d. kunnen gaan irriteren op de huid (drukplekken, schuurplekken e.d.)

heb beschermd met tuigonderleggers Knipoog heb die tuigonderleggers eigenlijk meer om de huid v/d pony te beschermen (heeft gevoelig huidje) maar een mooie bijkomstigheid is dat het tevens het leer van de onderkant van mijn schoftje en borsttuig beschermd Lachen

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 14:56

Wij hebben ook tuigonderleggers, scheelt inderdaad een hoop gepoets. Ik gooi ze wel vaak in de was, ze zijn heel snel droog. Verder hebben we onszelf aangeleerd om elke keer iets schoon te maken. Uiteraard het bit en de beenbeschermers afspoelen, en de ene keer de strengen, de volgende keer de schoften enz. We hebben een haak gemaakt aan het plafond naast het tuigenrek, grote slagershaak erin en je hangt alles makkelijk op. Het is maar vijf minuutjes werk op die manier, en wordt nooit echt vuil. Ik maak het met een sponsje en zadelzeep schoon, droogmaken met een oude handdoek en als het droog is vet ik het in met olie.
Voor en na een wedstrijd worden alle tuigen schoongemaakt met zadelzeep, dat doen we meestal nog op het wedstrijdterrein.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het geen vervelend werkje vind, en als alles weer schoon is en lekker ruikt, heerlijk. En dan lekker aan de koffie!

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 17:46

ik zweer bij traan.
1x keer in het jaar (ideaal als je 7 tuigen hebt liggen en niet zo'n fanatieke poetser bent) haal ik alle tuigen 1 voor 1 uit elkaar en dompel ze een paar minuten onder in een grote bak traanolie. vervolgens laat ik alles een dag of 4 uithangen/-lekken.
ondertussen zet ik dan alle gespjes enzo in de koperpoets. uitpoetsen doe ik met zo'n poleistding aan de boormachine.
en mn tuig is weer als nieuw Lachen

het voordeel van traan is dat het een olie is die die stiksels niet aantast en het tuig is na de behendeling zo goed als waterafstotend. ook wordt het leer er enorm soepel van en zwart wordt weer echt zwart.
na het rijden verwijder ik alleen het smeer.

http://i143.photobucket.com/albums/r125 ... CT0526.jpg

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 17:50

idd Elien, dat heb je mij ook eens gezegd. Misschien dat ik maar over ga op jouw manier, ookal heb ik nu maar één tuig hangen (komt nog wel een 2spantuig ooit eens bij), ik haal altijd eerst álles hélemaal uit elkaar, en dan heel zorgvuldig aan een grote tafel in de schuur invetten.

Edit: en daar ben ik dus urén mee bezig... Sigaar

dan oppoetsen met een doek, en dan puzzelen en in elkaar zetten (puzzelen in de zin van: op welk gaatje had ik dat en dat ook alweer? heb ik nu een oplossing voor: ik schrijf voor iedere pony álles op, welke riempjes in welk gaatje zitten, dan kan ik straks voor 3 pony's prima 1 enkelspantuig gebruiken en snel verstellen zonder eerst te passen Clown )

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 18:15

JoyCiej007, je maakt het veel te ingewikkeld! Makkelijkst is aan het aanrecht, heb je lekker warm water bij de hand en een goede werkhoogte. Muziekje erbij en poetsen maar. Haal het tuig in grote delen uit elkaar: hoofdstel, borst, schoft, strengen, broek. Dan maak je de delen een voor een schoon: gespje open, schoonmaken met zadelzeep, afspoelen en gespje meteen weer dichtdoen. Als je een heel deel schoon hebt maak je het droog met een oude handdoek. Ik spoel niet alles af, alleen als er veel gespjes / gaatjes zitten of als ik veel te veel zeep gebruikt heb, met name bij een zwart tuig worden de stiksels dan niet mooi. Dan weghangen om goed te drogen, en eventueel nog invetten. Dat doe ik gewoon met mijn blote handen, dat werkt snel, zuinig en je voelt goed of je alles gehad hebt. Dus niet alles eerst uit elkaar halen, dan ben je inderdaad een hele poos bezig. Ik ben ongeveer een uur bezig met een tweespantuig, valt wel mee toch?
Voor de gespen gebruik ik van die kleine geimpregneerde doekjes voor sieraden, kun je bij de juwelier kopen.
Voor de delen met laktuig gebruik ik een schoenpoetsmiddel voor lakschoenen en een oud T-shirt, maar ik heb ook wel eens gehoord dat ze dat met koperpoets doen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 18:18

Clown ja maar ik maak áltijd alles veels te ingewikkeld, hahaha, dat werd mij al jaren verteld toen op de middelbare school, een van dé redenen dat wiskunde mij totaal niet lag (ja maar, Wáarom is die formule dan zo? Waarop de docent dan steevast antwoorde: joyce, doe niet zo moeilijk, je hoeft de gegevens alleen maar in die formule in te voeren en de uitkomst op te schrijven, waarom die formule zo is kan ik je wel uitleggen, maar dan ben je hélemaal de draad kwijt Clown )

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 18:25

JoyCiej007 schreef:
idd Elien, dat heb je mij ook eens gezegd. Misschien dat ik maar over ga op jouw manier, ookal heb ik nu maar één tuig hangen (komt nog wel een 2spantuig ooit eens bij), ik haal altijd eerst álles hélemaal uit elkaar, en dan heel zorgvuldig aan een grote tafel in de schuur invetten.

Edit: en daar ben ik dus urén mee bezig... Sigaar

dan oppoetsen met een doek, en dan puzzelen en in elkaar zetten (puzzelen in de zin van: op welk gaatje had ik dat en dat ook alweer? heb ik nu een oplossing voor: ik schrijf voor iedere pony álles op, welke riempjes in welk gaatje zitten, dan kan ik straks voor 3 pony's prima 1 enkelspantuig gebruiken en snel verstellen zonder eerst te passen Clown )

ik doe er altijd een tapeje omheen of een manenelastiekje

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 18:31

Heel handige tips voor de beginnende menner, zoals ik.
Nog wel een vraagje aan de gevorderden; ik heb een mooi bruin tuig in Zwitserland gekocht, met lichte stiksels en nu ben ik erg bang om het te vetten, want ik ben bang dat de stiksels vies worden; nog iemand tips hiervoor?

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 18:40

Een bruin tuig wordt vanzelf donkerder in het gebruik. Je moet het sowieso een paar keer goed invetten voordat je het gaat gebruiken, anders kun je je mooie tuig straks weggooien. De lichte stiksels zullen wat donkerder worden, maar nog altijd lichter zijn dan een donkerbruin stiksel. Je kunt op de binnenkant van de streng uitproberen wat mooier blijft, vet of olie.

Nog een tip voor het juiste gaatje: ik heb op een wedstrijd eens iemand met veiligheidsspelden zien werken: gesp open, veiligheids speld in goede gat, schoonmaken enz. Niet in je vingers prikken!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:37

Voor lichte tuigen heb je ook licht vet/blanke olie Lachen

2221

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 21:42

Wedstrijdtuigen na iedere wedstrijd met zadelzeep schoonmaken en laten drogen, en dan invetten.
Trainingstuig een keer per jaar.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 10:08

Bedankt voor de tips; de Zwitserse zadelmaker heeft het tuig al heel goed gevet voordat ik het kreeg en volgens hem zou ik het nu best twee jaar niet kunnen vetten zelfs...
Ik ga idd maar eens voorzichtig beginnen met blank vet en dan de stukjes die het meeste te lijden hebben; vind het echt eng; die mooie gelige stiksels zijn net zo mooi...

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:14

Kun je eens een foto plaatsen, je maakt me wel nieuwsgierig. En als de tuigmaker zegt dat je het niet in hoeft te vetten, wie zijn wij dan om anders te adviseren. Ik denk dat je zelf wel voelt of het te droog / stug wordt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:45

Lachen ik ben ook wel nieuwsgierig; klinkt als een supermooi tuig!

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:23

Ik doe het na gebruik altijd af met doekje met zadelzeep. Eens in de zoveel tijd zet ik het in de olie.