[AR] probleem schoftuig ideal luxe, schuurplekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

probleem schoftuig ideal luxe, schuurplekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 18:23

er was me door een bokker ooit al voor gewaarschuwd, maar mijn pony heeft schuurplekken van mijn nieuwe ideal de luxe schoftuig.

Ik ben slecht in uitleggen, maar de kussens zijn heel vierkant. Waar de kussens zeg maar eindigen (en er een gat zit boven de schoft) daar loopt het kussen echt recht af ipv mooi rond afgerond/opgevuld.

Tevens als ik goed aansingel druk de singel heel erg naast de schoft, maar onderaan de singelstoten, dus stuk boven de singel, hangen de singelstoten zo los dat ik er 2 handen tussen kan stoppen. Oftewel: het schoftje drukt bovenop, zijkant zit los, en de singel zelf zit wel weer heel strak tegen de buik.

Ik wil het laten aanpassen/beter laten opvullen bij de zadel/tuigmaker, maar is er iemand die nog andere tips voor me heeft wat ik hier mee moet doen? MIsschien een langer singel?

Marmot

Re: probleem schoftuig ideal luxe, schuurplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 18:28

Voordat je veel geld gaat verspijkeren aan een relatief goedkoop tuig: misschien kun je de schoft ruilen voor een beter passend exemplaar? Weet niet waar / wanneer je het gekocht hebt, maar als het vrij nieuw is kun je misschien iets regelen met de leverancier.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 18:28

Ik heb ook een tijdje zo'n tuig gebruikt van een kennis om hun pony's te betuigen. Op de ene pony lag hij netjes, die ander een stuk minder. Dus even een tijdje een pad gebruikt.
Mooi tuig, maar ik vond dit toch wel een nadeel.

diesel_

Re: probleem schoftuig ideal luxe, drukplekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 18:30

ik vind 500 niet relatief goedkoop, maar goed er zijn veel duurdere...

ik heb het van iemand overgekocht ivm met overlijden pony, dus valt niets meer te regelen. Het probleem ligt gewoon aan de kussens, ze zijn nog te nieuw en vormen veel te langzaam.

Dennis schreef:
Ik heb ook een tijdje zo'n tuig gebruikt van een kennis om hun pony's te betuigen. Op de ene pony lag hij netjes, die ander een stuk minder. Dus even een tijdje een pad gebruikt.
Mooi tuig, maar ik vond dit toch wel een nadeel.

Denk je dat een pad het probleem oplost? Want ik bedenk me, het schuurt niet, maar het drukt, dus het zijn eigenlijk drukplekken.

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 18:49

Bedoelde het niet beledigend, maar als een tuigmaker er een poosje mee bezig is zijn de kosten waarschijnlijk niet in verhouding met de aanschafprijs.
Een pad zorgt er wel voor dat de druk beter verdeeld wordt, maar als het niet past heb je daar ook niets aan.
Misschien eens een oproep doen? Mogelijk heeft iemand nog iets liggen dat geschikt is.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 18:54

Idd, een pad verdeeld de druk beter.
Het was een tuig voor een pony die enkel betuigd werd (en een kwartier werk was dus lang, ik pak ze liever iedere dag 10 minuten dan om de dag een half uur). Bij het betuigen moet het ook passen, maar het was vooral het 'scherpe randje' wat niet lekker zat, en een pad rond dat toch wel aardig af.

Had ik er langer mee moeten rijden en echt kilometers mee moeten maken had ik er mee aan gedaan.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 19:02

dat is waar margot! maar onze tuig/zadelmakker hanteert zeer voordelige prijzen voor dit soort dingen. Dat als t goed is om klanten bij hem te houden, over de kwaliteit is iedereen altijd zeer te spreken.

Ik ga denk ik maar is overleggen of het beter afgerond kan worden en met een pad erbij moet het dan wel lukkken, ik maak geen zeer lange tochten en men ook maximaal 1x per week. Niet dat je tuig dan maar slecht mag passen hoor, maar ik wil eerst kijken hoe het daar mee lukt.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 11:46

ik heb alleen maar Ideal tuig, en heb dat soort problemen niet (heb verschillende pony's). Maar ik rij wel altijd met een schoftonderlegger, behalve bij de dressuur op wedstrijd.

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 15:01

Diesel, ik was vandaag bij iemand die ook een Idealtuig heeft en heb de schoft eens goed bekeken. Ik snap nu wat je bedoelt, de hoekjes zijn hard en scherp. Dit was een nieuw tuig, en de onderkant lijkt op zeemleer. Dat is het natuurlijk niet, maar zo voelt het, het is een beetje ruw terwijl normaal leer glad aan voelt. Volgens mij moet je het een paar keer flink invetten, het zuigt de olie heel snel op. Misschien als het leer soepeler wordt dat het zich dan beter vormt naar je pony.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 18:05

bedankt voor de tip!

viktor00

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 12:23

Misschien een tip. Ik heb een flinke drukplek gekregen van mijn ideal tuig.
Heb nu een Paul Cleassen tuig.
Maar een tip misschien om de ideal vulling er uit te laten halen door een zadelmaker en hem te laten vullen met wol. Er zitten nl harde dingen in het schofttuig om hem in vorm te houden.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 15:41

Leg er een onderlegger onder.

Ik heb precies hetzelfde gehad. Terug naar de winkel, met pony's. Het enige wat ze daar konden doen was een onderlegger aanbieden. De kussens van Ideal tuigen kunnen nl niet worden vermaakt.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-07 18:06

@ laura2span:

Die onderlegger helpt dus wel?

edit:

En heb je zo'n neopreen, een wolle of zo'n sjabrakachtig tuigonderlegger?

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 10:53

De kussens van Ideal vind ik zwaar klote (om het maar even bot te zeggen Haha!). Ze zijn erg hard, en veel te vierkant. Mijn pony heb ik met een Ideal tuig beleerd, ik heb nu een op maat gemaakt leren tuig, en het Ideal tuig heb ik nog voor reserve. Na een week gebruiken heb ik ook een onderlegger aangeschaft, want hoe los je ook aansingelde, die kussens drukten veel te veel op de schoft. Mijn tuigmaker zei dat ie ze met veel pijn en moeite wel enigszins kon vermaken, maar dat zou wel veel werk zijn.
De vulling van de Ideal kussens is van keihard foam en zal zich nooit vormen naar de pony. Ik zou het met een goede onderlegger proberen, of anders een schoftje van bijvoorbeeld Imperial, BR of handgemaakt nemen.

JJJose

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:02

Ik heb ook een ideal tuig, en had ook plekken op mijn paard. Ook ik heb onderleggers gehaald en het probleem was gelijk verholpen Haha!.

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 12:33

Ik heb zo'n drukverdeler. Volgens mij is het dan de neoprene. Het is zwart rubber iets met klittenband. Lelijk maar praktisch.
Een sjabrakachtig iets zal niet helpen.