Bitloos met bokker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Musetta

Bitloos met bokker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 15:59

Ik zoek de laatste tijd veel informatie over bitloos rijden. Het interesseert me omdat ik het belangrijk vind dat paarden zich zo tevreden mogelijk voelen. Ik vroeg me af of het verstandig is om een paard dat gemeen durft bokken over te schakelen op bitloos. Denken jullie dat het beter is om zo'n paard (dat met bit is ingereden) het bokken eerst af te leren en dan pas te starten met bitloos? Zou het kunnen dat je het hoofd van een paard schaadt met een bitloos hoofdstel (meer dan met bit) en dan vooral als hij bokt?

Somebitch

Re: Bitloos met bokker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 16:00

Je hebt dus paarden die door middel van bitloos rijden rustiger worden.

Over het schadeaanrichten ligt er helemaal aan wat voor bit en wat voor bitloos hoofdstel je pakt en hoe hard jij in je handen bent. Knipoog

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 16:05

Wat een snel antwoord, dankje. Haha! Ja, het is ook die eerste zin van je die door m'n hoofd spookt. Misschien vermindert het bokken daardoor juist. Jammer genoeg is het paard waarover ik het heb (nog) niet van mij. Maar dat wil niet zeggen dat ik het daardoor minder interessant vind. Knipoog

Onder bitloos rijden verstaat men ook gewoon met touwhalster rijden, niet? Ik heb al gehoord van speciale bitloze hoofdstellen, maar ook van gewoon een halster met touw aan.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 16:07

Met een touwhalster kan je inderdaad ook rijden. Ja
Het is alleen niet voor ieder paard geschikt..

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 16:09

Ik zou het zeker proberen. Lachen

Onder bitloos rijden bestaan alle optomingen zonder bit, met een stalhalster kun je ook rijden; bitloos.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 16:33

kijk ook eens op http://www.bitloos.nl dat is een vereniging waar je lid van kunt worden, je kan dan ook gratis optomingen uitproberen en er is een lijst met instructeurs te vinden op de site.

Succes!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 16:37

Bij een paard dat 'gemeen' bokt zou ik allereerst op zoek gaan naar de reden waaróm het paard bokt. Ik geloof namelijk niet in 'gemeenheid' bij paarden, in de zin dat ik denk dat het altijd ergens door veroorzaakt is of wordt. Misschien heeft het wel rugpijn, een blokkade ergens, past het zadel niet goed, is het dier getraumatiseerd enz.

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 19:48

Nina_rex schreef:
Bij een paard dat 'gemeen' bokt zou ik allereerst op zoek gaan naar de reden waaróm het paard bokt. Ik geloof namelijk niet in 'gemeenheid' bij paarden, in de zin dat ik denk dat het altijd ergens door veroorzaakt is of wordt. Misschien heeft het wel rugpijn, een blokkade ergens, past het zadel niet goed, is het dier getraumatiseerd enz.

Als ze ooit van mij kan zijn, ga ik zeker op zoek naar die oorzaak. Wie weet is het bit wel juist een van de redenen... Ze vertoont wel enkele symptomen van gezichtszenuwpijn, wat een gevolg is van rijden met bit, heb ik gelezen. Momenteel heb ik niet bepaald inspraak op de manier waarop er met haar wordt omgegaan.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 19:51

mijn paardje kan heel erg leuk vreugde bokjes geven of even spanning er af bokjes om het zo maar eens te zeggen
is ingereden op bit en nu ivm wissellen reageerde die niet positief meer op deze , rijd m nu bitloos (dr coock systeem touwhalster en side pull werkte niet fijn bij m)
en als antwoord op je vraag ..ja dat kan
zou idd wel kijken naar waarom

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:23

nickyu schreef:
mijn paardje kan heel erg leuk vreugde bokjes geven of even spanning er af bokjes om het zo maar eens te zeggen

Dat is toch heel iets anders dan een paard dat gemeen bokt...

@ Musetta: Als het je eigen paard niet is is de situatie wat lastiger natuurlijk. Knipoog Maar je had het over het eerst afleren van het bokken, ik vroeg me af wat ik me daar dan bij moest voorstellen, als de oorzaak van het bokken niet bekend is. Lachen

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 20:35

Misschien moet je het gewoon proberen een keer zonder te doen. Werkt het gewoon echt niet dan kun je gewoon weer met bit gaan toch? Lachen

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 22:47

Nina_rex schreef:
nickyu schreef:

Dat is toch heel iets anders dan een paard dat gemeen bokt...

@ Musetta: Als het je eigen paard niet is is de situatie wat lastiger natuurlijk. Knipoog Maar je had het over het eerst afleren van het bokken, ik vroeg me af wat ik me daar dan bij moest voorstellen, als de oorzaak van het bokken niet bekend is. Lachen

Nu je me er op wijst, zie ik hoe ongelukkig ik het heb verwoord. Nors opkijken Volgens de huidige eigenaren is ze gewoon ondeugend, aangezien ze nog maar vier is en zal ze het dus vanzelf nog wel afleren. Zelf denk ik er anders over, haar bokken lijken me geen vreugdesprongen, kan wel, maar misschien dus ook niet... Ik kan me er suf bij denken... Ook aan haar rug kan het liggen, want ze heeft een lichte karperrug. Ze is zeker niet gemeen, eigenlijk doodbraaf, maar op sommige momenten wil ze je er plotseling afwerpen, alsof het te veel is voor haar. Dit doet ze ongeveer 8 op de 10 keren dat ze wordt bereden. Ach ja, ik blijf sparen. Bloos

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 09:34

Voor paarden met een karperrug is het vaak heel moeilijk om een passend zadel te vinden, het zal me dan ook niks verbazen als het paard gewoon rugpijn heeft van het zadel. (natuurlijk ken ik het paard in kwestie niet, en misschien heeft de eigenaar heel veel moeite gedaan om een passend zadel te vinden voor dit paard, maar dat is eigenlijk het eerste waar ik aan denk)

Zolang je paard een reden heeft om protest te gaan denk ik niet dat het goed is om uberhaut te gaan rijden. Misschien wil bitloos enkele problemen van dit paard wegnemen maar als de hoofdoorzaak voor haar gedrag aanwezig blijft denk ik dat je er niet heel veel mee opschiet.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 09:40

Hey

Ik heb een verzorgpaard dat bitloos wordt gereden het werkt bij hem echt super. hij is altijd al lastig geweest met rijden en nu gaat het echt supergoed. ik rij veel buiten of ik spring met hem.

Is een boomlooszadel niet iets voor je dan ?