Prijs vind ik eigenlijk wel kloppen, maargoed ik heb het ding niet in het echt gezien. Denk wel dat dit beetje gemiddelde prijs is voor deze wagen, veel van deze wagens worden voor die prijs gemiddeld verkocht.
Wat betreft je laatste 2 vragen, daar is vrij moeilijk antwoord op te geven. Kijk, als jij maar hoogstens €200,= uit wilt geven aan tuig, zal de prijs/kwaliteitverhouding 'prima' zijn, dus gericht naar het bedrag. Edit: zo zijn er de welbekende shetlandtuigen die je nieuw koopt voor €90,= Ikzelf heb het tuig laatst gezien en er even mee gewerkt, maar het zou nóoooit op mijn pony komen, daar vind ik het zelf veels te stug en hard voor. Kritieke punten waren imo niet goed versterkt, en na een aantal keer gebruik waren er al enkele kleine scheurtjes zichtbaar.
Er valt niet echt een bedrag te noemen, het is erg belangrijk bij tuig om het als het even kan ook echt te voelen. Als ik op een evenement ben zie ik wel eens tuigen hangen, daar voel ik altijd even aan. Een goed en degelijk tuig, stevig en fijn voor de pony betaal je toch wel zo rond de €350,= tot €500,= nieuw voor.
Vergis je niet, vóoral in de mensport is goedkoop vaak duurkoop. goede tuigen kosten nu eenmaal iets meer.
Tuigen van Ideal en Imperial Riding zijn van goede kwaliteit, maar vooral voor ideal betaal je toch wel iets meer.
Het zachtste menbitje wat er bestaat, is ook zo'n, eigenlijk onmogelijke vraag. voor ieder paard zal dat anders zijn.
Toch zou ik je echt een stang kunnen aanraden, aangezien we hier te maken hebben met een groen paard en groene menner.
Je paard kan dan straks wel beleerd zijn, en jij je KB hebben, de échte opleiding begint dan pas net. Je zult veel ervaring moeten opdoen, en je paard ook.
Ikzelf vind een liverpool in de meeste gevallen wel een fijn ding, aangezien je helemaal zelf je hefboomwerking en dus scherpte van het bit kan aanpassen aan de pony en situatie.
Een postbit zie je ook wel eens, met bijv. een kunststof mondstuk. Hier heb ik zelf geen ervaring mee, maar het schijnt ook een zachte inwerking te hebben.