[AR] mening gevraagt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bayaatje

mening gevraagt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 11:43

hoi,

Ik ben sinds maandag in bezit van een nieuw fjordje. Nu heb ik besloten om hem op de hengstenkeuring uit te brengen. Het enige nadeel is dat hij een gehoorzaamheidstest in de koets moet afleggen. Hij kent het niet , en ik ken er ook niets van. Het leren laat ik doen, ik ga daar echt niet met mijn onkundigheid aan beginnen . Ik zou zelfs niet weten hoe hij moet opgetuigt worden Bloos . Maar nu moet ik dus ook een koets kopen. Ik wil nog niet te veel geld uitgeven, als alles meezit wil ik wel een degelijkere koets kopen. Nu heb ik een koets op het oog en ga donderdag even kijken. Waar moet ik op letten en is het volgende koetsje iets ?

wel even door al dat stof doorkijken Knipoog
http://www.kapaza.be/Dieren_en_toebehor ... koets.html

JoyCiej007

Re: mening gevraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 12:29

Allereerst: gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!
Goed dat je er over na hebt gedacht en hebt besloten dit niet zomaar zelf te doen. Houd er ook rekening mee dat zo'n beleerproces best wat tijd kan kosten, en dat jij het beste (wil je zelf met hem gaan rijden) een cursus koetsiersbewijs zou kunnen volgen.

Bovenstaande kar is de welbekende '6 persoons marathon/recreatiewagen', die staat veel op internet (ook op mp) te koop.

Als dit is wat jij wilt, is dat prima. Ze worden veel verkocht, het lijken mij stevige en degelijke wagens. Natuurlijk is het geen superdeluxe marathonwagen, maar er zijn zat mensen die hiermee ook eens een oefenmarathon of een indoor- starten.

Een fjord zou hier in principe goed voor moeten passen.

Kijk alles na als je gaat kijken: wat is de staat van de wielen en de banden? Hoe werkt dat remsysteem precies, en is het wel goed en veilig bevestigd?

Zit de bok lekker?

Hout met stof en wat 'vage plekken' is niet zo erg, maar kijk eventjes of het hout niet al aan het rotten is, of dat er houtworm op zit.

Verder even ook naar het onderstel kijken; zit alles stevig aan elkaar, zit er niets los, is het ijzerwerk nog van veilige kwaliteit?

eh, verder zijn er nog een paar dingen, maar daar kom ik zo eventjes niet op Lachen

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 12:41

okee,
Bedankt voor je reactie, hier kan ik al wat mee . Ik ben inderdaad van plan ,als het voor mij meevalt, een koetsiersbewijs te volgen. Het kan zijn dat dat pas na de keuring is. Wel ga ik enkele lessen volgen om het een beetje onder de knie te krijgen.

Terug naar het koestje, er zouden nieuwe rempompjes onder zitten en bladveren ? Ik geloof dat hij enkel vooraan geremt is. De banden zijn luchtbanden dacht ik. Ik ga donderdag alvast even kijken. Wat denk je van de prijs ? Ik ga wel proberen om wat te onderhandelen hoor Knipoog .

Ook had ik nog snel een ander vraagje, welk tuig heeft de beste prijs - kwaliteits verhouding . Iets dat een beetje in mijn budget past liefst. En wat is het zachtste menbitje dat er bestaat?

groetjes saar

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 13:34

Prijs vind ik eigenlijk wel kloppen, maargoed ik heb het ding niet in het echt gezien. Denk wel dat dit beetje gemiddelde prijs is voor deze wagen, veel van deze wagens worden voor die prijs gemiddeld verkocht.

Wat betreft je laatste 2 vragen, daar is vrij moeilijk antwoord op te geven. Kijk, als jij maar hoogstens €200,= uit wilt geven aan tuig, zal de prijs/kwaliteitverhouding 'prima' zijn, dus gericht naar het bedrag. Edit: zo zijn er de welbekende shetlandtuigen die je nieuw koopt voor €90,= Ikzelf heb het tuig laatst gezien en er even mee gewerkt, maar het zou nóoooit op mijn pony komen, daar vind ik het zelf veels te stug en hard voor. Kritieke punten waren imo niet goed versterkt, en na een aantal keer gebruik waren er al enkele kleine scheurtjes zichtbaar.

Er valt niet echt een bedrag te noemen, het is erg belangrijk bij tuig om het als het even kan ook echt te voelen. Als ik op een evenement ben zie ik wel eens tuigen hangen, daar voel ik altijd even aan. Een goed en degelijk tuig, stevig en fijn voor de pony betaal je toch wel zo rond de €350,= tot €500,= nieuw voor.

Vergis je niet, vóoral in de mensport is goedkoop vaak duurkoop. goede tuigen kosten nu eenmaal iets meer.

Tuigen van Ideal en Imperial Riding zijn van goede kwaliteit, maar vooral voor ideal betaal je toch wel iets meer.

Het zachtste menbitje wat er bestaat, is ook zo'n, eigenlijk onmogelijke vraag. voor ieder paard zal dat anders zijn.
Toch zou ik je echt een stang kunnen aanraden, aangezien we hier te maken hebben met een groen paard en groene menner.

Je paard kan dan straks wel beleerd zijn, en jij je KB hebben, de échte opleiding begint dan pas net. Je zult veel ervaring moeten opdoen, en je paard ook.

Ikzelf vind een liverpool in de meeste gevallen wel een fijn ding, aangezien je helemaal zelf je hefboomwerking en dus scherpte van het bit kan aanpassen aan de pony en situatie.

Een postbit zie je ook wel eens, met bijv. een kunststof mondstuk. Hier heb ik zelf geen ervaring mee, maar het schijnt ook een zachte inwerking te hebben.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 14:13

Zo een goedkoop tuigje van dergelijke kwaliteit komt er bij mij ook niet op hoor. Ik zat meer aan een goed 2dehands tuig te denken. Ideal heb ik al veel positieve commentaar over gehoort, maar daar is de prijs echt naar . Moest ik zo door het menvirus gebeten worden, dan komt er natuurlijk een degelijkere wagen en tuig. Heb je misschien ervaring met het bokkebit?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:43

Wat ik je eigenlijk wil vragen; Wil je echt gaan mennen of wil je het alleen oefenen voor de keuring en heb je er verder geen behoefte naar? Het zou namelijk doodzonde zijn om een wagen + tuig te kopen (en dan zit je toch zeker al boven de 1000 euro) en je blijkt het na 2 maanden wel gezien te hebben met dat mennen.
Als ik jou was zou ik eerst eens een menner of manege op zoeken waar je menles kan krijgen met een ervaren paard. Om te kijken of je het zelf leuk vind. Ik wil je niet tegenhouden om te mennen, het is hartstikke leuk. Maar ik maak uit je verhaal niet echt op of je het écht leuk vind. Het komt op mij meer over dat je het wil oefenen voor de keuring. En daarvoor kan je misschien best bij een kennis een wagen en tuigje lenen.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-07 16:03

Ik heb altijd gezegt dat ik wou gaan mennen, maar pas over een aantal jaren. Maar nu het op de keuring moet, zal het vervroegt zijn. Het is dus zeker niet weggesmeten dat niet.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 16:15

Misschien heeft een beleerder een tuig en kar te leen voor je ook tijdens de keuring? Mijn fries is beleerd met kar en tuig van de beleerder, dat gaf mij de tijd om rustig te kijken of ik het allemaal wel zo leuk vond en tijd om geld te sparen voor een knap tuig en kar.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 23:06

Als je het wagentje ook op de keuring gaat gebruiken in de proef zou ik niet een te zware nemen. Laten ze de gangen wat beter zien. Gebruik je een wagentje van daar op de keuring dan zou ik iets vergelijkbaars kopen, dan kun je het beste oefenen..
Zeker een rem erop!!

Bij tuig geldt echt, goedkoop is duurkoop, spreek uit ervaring!!
Heb een erg mooi tuig 2e hands gekocht voor 400 euro en dat is echt super!!

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 20:13

Zelf hebben wij zo een zelfde kar in het rood met gele strepen.
Bij deze kar moet je goed letten op :
De wielen
De Rem
De kussens(bankjes)
Of de stangen nog goed recht staan
Dat er niet te veel roest aan zit
Of de wagen goed wendbaar is
Of de kar soepel (niet te zwaar) rijd
Verder ga ik helemaal akkoord met bovenstaande reacties.
Succes en gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst Ach gut

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 09:15

bedankt voor de leuke reacties. Ik ben gisteren naar het karretje gaan kijken. Het ziet er nog heel goed uit. Zo goed als geen roest. De banden zagen er nog heel goed uit. Het is heel licht en remt vanachter dacht ik. Het enige "mankementje " is dat de hond op de zetel gekrabt heeft, maar daar kan ik wel mee leven Knipoog . Maandag avond gaat er iemand mee die wat meer verstand heeft van die zaken. Het koestje gaat zeker geen impulsieve aankoop worden. Mijn schoonvader wou altijd gaan mennen, dus moest ik het achteraf niets vinden dan zal mijn schoonvader hier zeker mee voort gaan. ( ik denk wel dat ik het leuk ga vinden hoor)

HorseFreakx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 14:24

Zo tof dat da is Haha! Echt kei cool Haha! Ik zou ervoor gaan maar hoeveel kost het?? Sorry :p :s Haha!