Werken aan de hand: wie weet leuke oefeningen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mirjam

Werken aan de hand: wie weet leuke oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 17:42

Ik weet niet zeker of dit onderwerp in dit forum geplaatst moet worden?

Het gaat me dus niet om werken aan de lange lijnen of longeren, maar om werken aan de hand. Hierbij heeft het paard een kaptoom op en worden de teugels aan de ringen op het kaptoom geplaatst. Oefeningen die ik met mijn paard doe, zijn: extra buiging op de volte, zijwaarts, op de rechte lijn alleen stelling vragen en daarna doorgaan in schoudervoor. We doen alles nog in stap, de bedoeling is straks ook over te gaan naar een (langzame) draf.

Wie kent nog meer leuke oefeningen, die we met deze optoming kunnen doen? En kan daar een goede uitleg bij geven? Doelstelling is om het bekken van mijn paard soepeler te krijgen (ze heeft een ongeluk gehad, waardoor haar bekken scheef staat en de pezen vrij stijf zijn).

Mirjam

Re: Werken aan de hand: wie weet leuke oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 12:20

Niemand?

Ik heb net het boek 'Werken aan de hand' gekocht. Daar staan veel leuke grondoefeningen in, maar het stukje 'werken aan de hand' is vrij beperkt. En er wordt geen uitleg gegeven hoe je de oefeningen in moet zetten. Dus als er ervaringsdeskundigen zijn op dit forum...

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:15

Je loopt dus gewoon naast je paard en laat door middel van duwen/prikjes je paard de oefeningen uitvoeren?
Ik heb de periode van wekenlang wandelen na een blessure net gehad, mijn paardje kan inmiddels netjes wijken aan de hand. Is vrij simpel, heel iets stelling vragen, even met je hand/vinger duwen op de plaats waar normaal gesproken je been ligt en hij had het eigenlijk vrij snel in de gaten.

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-07 11:50

Ja, dat klopt. Je loopt naast je paard op de hoogte van het hoofd/schouder en laat hem oefeningen uitvoeren. Je gebruikt de zweep, niet zozeer je handen (ik houd bijv. wel de schouder op de plaats met mijn hand). Deze techniek wordt gebruikt in de klassieke dressuur. Uiteindelijk zou je een paard moeten kunnen laten piafferen aan de hand, maar dat zie ik mijn paard niet zo snel doen Lachen.

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 18:55

hoop dat er nog wat mensen komen met een reactie
want ik zit me ook suf te piekeren wat voor oefeningetjes ik allemaal kan doen.
je laten volgen is natuurlijk zo moeilijk al je het zelf maakt
Maar ja wat kan je nog meer

marleenA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 07:59

paardenbegrijpen.nl

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 08:17

marleenA schreef:
paardenbegrijpen.nl

www.paardenbegrijpen.nl Knipoog Staan oefeningen als de schouderbinnenwaarts en travers aan de hand uitgelegd. Zij geeft hier ook leuke cursussen in en er staat een lijstje instructeurs op de site. Heb je hier al eens lessen in gevolgd? Het lijkt me toch erg lastig om het van een boek te leren, zeker de fijne kneepjes. Ik ben zelf ook begonnen met een dvd en oefeningen van die site, maar heb nu een maand of 3 lessen hierin en dat is toch wel erg fijn.

Die hogere oefeningen komen trouwens sneller dan je denkt haha Clown

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-07 13:42

Ja, ik heb ook les waarin we aan de hand werken. Maar dat is niet zo vaak (1x per maand). Omdat mijn paard de oefeningen vrij snel oppakt, zou ik wel een stapje verder willen gaan.

We zijn al bezig met een drafje aan de hand op de kleine volte. En dat gaat tot mijn verbazing erg goed. En ik heb balkjes en polepods gekocht voor cavaletti werk (zie http://www.polepods.nl, echt superhandig voor wie niet zoveel ruimte heeft!) en lage sprongetjes.

Met mijn instructrice ga ik verder werken aan de travers en renvers. Maar er zijn toch wel meer leuke oefeningen, die mijn paard soepeler maken?

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 18:19

Piet Bakker is een goede voor werken aan de hand, hij heeft ook een DVD uit, daarnaast is de DVD van Richard Hinrichs vrij goed, niet direct een beginners DVD maar je leert er al kijkende toch heel veel van. De DVD van Marijke de Jong vond ik persoonlijk te eenvoudig, te basic, maar misschien wel een goede instapper, verder heb je nog een boek van Jennie Loriston Clarke en een DVD van Bas de Recht, beide inhoudelijk minder, maar je leert natuurlijk weer overal van.

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-07 21:53

Hoi Monya,

Bedankt voor je reactie! Het boek van Clarke heb ik al, maar dat is meer gericht op het werken aan de lange lijnen. En dat doet Piet Bakker toch ook? Ik zoek eigenlijk oefeningen voor het werken aan de hand (zoals Brenderup), waarbij je naast het paard loopt.

Wellicht dat ik volgend jaar een keer bij je kom lessen als Horst Becker er is. Bij de vorige keer ben ik komen kijken en het sprak me erg aan! Die doet dit toch ook, naast dressuurlessen?