Eigenlijk zijn dit 2 dingen voor het eerst
Dit is het eerste ITP topic wat ik hier plaats over mijn shets , en vandaag hebben ze voor het eerst in 2 span gelopen. Even een verhaaltje erbij :
Dit zijn Jhonny (de grote valk kleurige) en Logan (de kleine bruine) , mijn 2 shetlanders van nu 9 jaar oud. Ik heb ze sinds ze 4 maanden oud waren. Ze zijn in het zelfde jaar geboren met 5 dagen leeftijdsverschil. Ook zijn het nog eens half broertjes van elkaar en kunnen ze elkaar al sinds hun geboorte

Logan staat al een aantal jaar in enkelspan en dat gaat allemaal prima.
Met Jhonny daarin tegen ging het allemaal wat minder goed. Beide heb ik in dezelfde tijd laten beleren (toen ze een jaar of 3 a 3 1/2 waren) bij een ervaren persoon.
De eerste periode ging bij allebei goed en heb ik heel wat kilometers gemaakt met die 2 (in enkelspan)
Na ongeveer een jaar begon Jhonny uit het niets, erg paniekerig gedrag te krijgen voor de wagen en vloog hij er regelmatig vandoor. Na het nog een aantal keer geprobeerd te hebben met hem , heb ik de moed opgegeven. Het bleef verkeerd gaan en ik vond op dat moment dat het niet alleen voor mij , maar ook voor Jhon leuk moest blijven. Zelf had ik pas een jaar menervaring (koetsiersbewijs) en was ik nog best wat onzeker en al helemaal bij dit gedrag.
Het gevolg was dus dat Jhonny in de wei bleef staan en ik wel met Logan op pad ging , soms namen we Jhon wel achter de wagen mee , maar vaker niet dan wel. Dus Jhonny begon langzaam aan steeds dikker te worden. Tot ik afgelopen zomer vond dat hij wel erg dik begon te worden (lees vrij vet
) en toen begon het weer te kriebelen .... zullen we het toch weer eens proberen met hem ? Dus een leuk enkelspantuig op de kop kunnen tikken en langzaam aan zijn we weer opnieuw begonnen met Jhon " te beleren" Eerst weer begonnen bij de basis , werken aan de lange lijnen. De eerste keer liep hij weg alsof hij het vorige week nog gedaan had
Een hele tijd zo gewerkt met hem en zo langzaam aan geprobeerd uit te vinden waarvan hij zo in paniek raakte. En uiteindelijk hebben we het gevonden. Jhon vind oogkleppen ontzettend eng en reageerd erg fel op een bit met kinketting. Ook is hij erg onzeker en door de oogkleppen werd dit alleen maar erger. Oplossing werd dus mennen met zijn gewone hoofdstel en zo weer even verder.
Na een poosje de sulky erachter gedaan en er was niets aan de hand.
Afgelopen weken zijn we 2x met hem de weg opgeweest , 1x alleen en 1x met Logan erbij. Met z'n " grote kleine broer " in de buurt voelt hij zich een stuk prettiger waardoor we dus op het volgende idee kwamen .....
We gaan eens proberen om ze in 2 span te rijden ..... en vandaag was dat dus zover !

Zowel ik als de pony's hadden nog nooit 2 span gereden , dus een goede instructrice opgezocht en aan de gang

Hier dus de foto's :
Ja ik weet het .... het hoogte verschil is behoorlijk , Logan is 89 cm en Jhonny is gemeten op 1.13 m , maar qua tempo kunnen ze elkaar prima bijhouden en het is zelfs zo dat Jhon nog best moet doorstappen om de soms wat over enthousaste Logan bij te kunnen houden

De foto's zijn gemaakt nadat we al zo'n 3 kwartier bezig waren , maar eerder hadden we het te druk met opletten en uitleg krijgen
Genoeg geklept
Tijd voor de foto's ! 
Hier dus op de terug weg met mij op de bok en Simone , m'n instructrice naast de wagen :

Een zij aanzichtje vanaf de kant van Logan

en nog 1 :

Ook Boy (m'n pup) was mee

Weer een zijaanzicht maar dan vanaf de kant van Jhonny. Als je goed zoekt zie je net een stukje van Logan
Hij verdwijnt gewoon helemaal achter Jhon , 't lijkt nu net of ik enkelspan aan het rijden ben 

Weer een vooraanzicht met de fotograaf plat op de weg

En we rijden weer thuis het pad op :

Bijna bij stal , nog even het heuveltje af. Omdat deze wagen niet geremd is helpt Simone even mee met remmen.

Ja ! Gelukt !
Moet je die koe zien kijken 

De 2 onafscheidelijke vriendjes :

En klaar zijn we voor vandaag , tijd om uit te spannen :

En Jhon ? Vond je het nu nog zo eng en spannend ?

Logan kijkt even of er misschien wat lekkers te vinden is tussen de tuig onderdelen :

En klaar om naar de wei te gaan :

Maar eerst nog even samen een zooitje maken van de kist , dat blijft toch erg leuk

Vandaag hebben we een stuk de weg uitgestapt en ik moet zeggen dat ik al heel trots ben op m'n ukken en vooral op Jhon. Die na zo'n tijd , zo rustig bleef en zich heel braaf gedragen heeft , beide hebben werkelijk waar geen stap verkeerd gezet !

Jhon was ook nu heel relaxed met Logan naast hem , als hij iets engs zag dan zag je hem echt naar Logan kijkenvan : O .... ben jij niet bang ? Nou .... dan ben ik het ook niet !
Dinsdag heb ik weer les met ze , dan nemen we de geremde wagen en gaan we proberen om wat te draven.
Dan word er in de tussen tijd een rem op deze wagen gemaakt zodat dit dan de 2 span wagen word. De geremde wagen die ik heb is namelijk wat te licht naar m'n zin om er 2 span mee te rijden

Commentaar en tips geven mag , maar hou er rekening mee dat het voor ons alle 3 de eerste keer was

Ook klopt het tuig nog niet helemaal , bij Logan is de buiksingel te lang waardoor het schoftje soms wat scheef ligt en ook zijn voor Jhonny de strengen te kort , vandaar de kettingen aan de zwengen. Dit is echter een leentuig wat helemaal aangepast gaat worden als ik hem overkoop , maar om een paar keer te oefenen gaat dit even prima