[AR] Voor het eerst : Mijn aparte 2 span shets ! ;)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shayla

Voor het eerst : Mijn aparte 2 span shets ! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 02:03

Hallo allemaal Doei!

Eigenlijk zijn dit 2 dingen voor het eerst Knipoog Dit is het eerste ITP topic wat ik hier plaats over mijn shets , en vandaag hebben ze voor het eerst in 2 span gelopen.

Even een verhaaltje erbij :

Dit zijn Jhonny (de grote valk kleurige) en Logan (de kleine bruine) , mijn 2 shetlanders van nu 9 jaar oud. Ik heb ze sinds ze 4 maanden oud waren. Ze zijn in het zelfde jaar geboren met 5 dagen leeftijdsverschil. Ook zijn het nog eens half broertjes van elkaar en kunnen ze elkaar al sinds hun geboorte Knipoog

Logan staat al een aantal jaar in enkelspan en dat gaat allemaal prima.
Met Jhonny daarin tegen ging het allemaal wat minder goed. Beide heb ik in dezelfde tijd laten beleren (toen ze een jaar of 3 a 3 1/2 waren) bij een ervaren persoon.
De eerste periode ging bij allebei goed en heb ik heel wat kilometers gemaakt met die 2 (in enkelspan)
Na ongeveer een jaar begon Jhonny uit het niets, erg paniekerig gedrag te krijgen voor de wagen en vloog hij er regelmatig vandoor. Na het nog een aantal keer geprobeerd te hebben met hem , heb ik de moed opgegeven. Het bleef verkeerd gaan en ik vond op dat moment dat het niet alleen voor mij , maar ook voor Jhon leuk moest blijven. Zelf had ik pas een jaar menervaring (koetsiersbewijs) en was ik nog best wat onzeker en al helemaal bij dit gedrag.

Het gevolg was dus dat Jhonny in de wei bleef staan en ik wel met Logan op pad ging , soms namen we Jhon wel achter de wagen mee , maar vaker niet dan wel. Dus Jhonny begon langzaam aan steeds dikker te worden. Tot ik afgelopen zomer vond dat hij wel erg dik begon te worden (lees vrij vet Bloos ) en toen begon het weer te kriebelen .... zullen we het toch weer eens proberen met hem ? Dus een leuk enkelspantuig op de kop kunnen tikken en langzaam aan zijn we weer opnieuw begonnen met Jhon " te beleren"

Eerst weer begonnen bij de basis , werken aan de lange lijnen. De eerste keer liep hij weg alsof hij het vorige week nog gedaan had Lovers
Een hele tijd zo gewerkt met hem en zo langzaam aan geprobeerd uit te vinden waarvan hij zo in paniek raakte. En uiteindelijk hebben we het gevonden. Jhon vind oogkleppen ontzettend eng en reageerd erg fel op een bit met kinketting. Ook is hij erg onzeker en door de oogkleppen werd dit alleen maar erger. Oplossing werd dus mennen met zijn gewone hoofdstel en zo weer even verder.
Na een poosje de sulky erachter gedaan en er was niets aan de hand.
Afgelopen weken zijn we 2x met hem de weg opgeweest , 1x alleen en 1x met Logan erbij. Met z'n " grote kleine broer " in de buurt voelt hij zich een stuk prettiger waardoor we dus op het volgende idee kwamen .....

We gaan eens proberen om ze in 2 span te rijden ..... en vandaag was dat dus zover ! Haha!
Zowel ik als de pony's hadden nog nooit 2 span gereden , dus een goede instructrice opgezocht en aan de gang Knipoog

Hier dus de foto's :

Ja ik weet het .... het hoogte verschil is behoorlijk , Logan is 89 cm en Jhonny is gemeten op 1.13 m , maar qua tempo kunnen ze elkaar prima bijhouden en het is zelfs zo dat Jhon nog best moet doorstappen om de soms wat over enthousaste Logan bij te kunnen houden Tong uitsteken

De foto's zijn gemaakt nadat we al zo'n 3 kwartier bezig waren , maar eerder hadden we het te druk met opletten en uitleg krijgen Knipoog

Genoeg geklept Knipoog Tijd voor de foto's ! Haha!

Hier dus op de terug weg met mij op de bok en Simone , m'n instructrice naast de wagen :

Afbeelding

Een zij aanzichtje vanaf de kant van Logan

Afbeelding

en nog 1 :

Afbeelding

Ook Boy (m'n pup) was mee Haha!

Afbeelding

Weer een zijaanzicht maar dan vanaf de kant van Jhonny. Als je goed zoekt zie je net een stukje van Logan Clown Hij verdwijnt gewoon helemaal achter Jhon , 't lijkt nu net of ik enkelspan aan het rijden ben Tong uitsteken

Afbeelding

Weer een vooraanzicht met de fotograaf plat op de weg Clown

Afbeelding

En we rijden weer thuis het pad op :

Afbeelding

Bijna bij stal , nog even het heuveltje af. Omdat deze wagen niet geremd is helpt Simone even mee met remmen.

Afbeelding

Ja ! Gelukt ! Haha! Moet je die koe zien kijken Knipoog

Afbeelding

De 2 onafscheidelijke vriendjes :

Afbeelding

En klaar zijn we voor vandaag , tijd om uit te spannen :

Afbeelding

En Jhon ? Vond je het nu nog zo eng en spannend ?

Afbeelding

Logan kijkt even of er misschien wat lekkers te vinden is tussen de tuig onderdelen :

Afbeelding

En klaar om naar de wei te gaan :

Afbeelding

Maar eerst nog even samen een zooitje maken van de kist , dat blijft toch erg leuk Haha!

Afbeelding

Vandaag hebben we een stuk de weg uitgestapt en ik moet zeggen dat ik al heel trots ben op m'n ukken en vooral op Jhon. Die na zo'n tijd , zo rustig bleef en zich heel braaf gedragen heeft , beide hebben werkelijk waar geen stap verkeerd gezet ! Lovers
Jhon was ook nu heel relaxed met Logan naast hem , als hij iets engs zag dan zag je hem echt naar Logan kijkenvan : O .... ben jij niet bang ? Nou .... dan ben ik het ook niet !

Dinsdag heb ik weer les met ze , dan nemen we de geremde wagen en gaan we proberen om wat te draven.
Dan word er in de tussen tijd een rem op deze wagen gemaakt zodat dit dan de 2 span wagen word. De geremde wagen die ik heb is namelijk wat te licht naar m'n zin om er 2 span mee te rijden Knipoog

Commentaar en tips geven mag , maar hou er rekening mee dat het voor ons alle 3 de eerste keer was Knipoog

Ook klopt het tuig nog niet helemaal , bij Logan is de buiksingel te lang waardoor het schoftje soms wat scheef ligt en ook zijn voor Jhonny de strengen te kort , vandaar de kettingen aan de zwengen. Dit is echter een leentuig wat helemaal aangepast gaat worden als ik hem overkoop , maar om een paar keer te oefenen gaat dit even prima Knipoog

Tinkermuts

Re: Voor het eerst : Mijn aparte 2 span shets ! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 07:12

jee San, wat gaaf, je tweespannetje, ziet er echt erg leuk uit, brave peerties hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 07:16

a
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-07-23 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 07:35

Leuk hoor San
Ik hoop volgend jaar ook eens wat te gaan doen met Whis haar kar evaring hihiih

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 09:18

Waarom geen omloop(broek) als je geen geremde wagen hebt.
Zeker met dat hoogte verschil is dat een stuk veiliger..
Je groom kan toch niet als rem gaan functioneren..

Zelf vind ik de pony's te veel verschillen, maar als ze de zelfde ruimte in de gangen hebben zou
het kunnen.
Oh ja en probeer ook je 2span boom te omkleden met wat zacht materiaal.
Neem hiervoor bv isolatiemateriaal en tape

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 09:23

Hej,
Dat ziet er leuk uit! Over een jaar ofzo hoop ik ook zo te gaan, met dat karretje Haha! Want dat is precies hetzelfde karretje als we bij mijn knollies hebben Haha!
Ik vind het er leuk uitzien, vooral het hoogteverchil idd. Misschien niet ideaal, maar idd, als ze elkaar kunnen bijhouden, is er niks aan de hand imo Lachen
Groetjes, mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:26

Zo.. flink hoogteverschil inderdaad Haha! Maar het ziet er goed uit Lachen Fijn dat het zo lekker ging, als het tempo van de dieren toch gelijk is, dan maakt het hoogteverschil ook niet zoveel uit.

Mooi verslag om te lezen hoe alles is gegaan Lachen Hoe je alles opgepakt en geprobeerd hebt Lachen Met rust en beleid, altijd fijn om te zien Lachen

Die foto's van vooraf (fotograaf plat op weg) zijn leuk Ja Haha!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 14:32

Maya schreef:
Zo.. flink hoogteverschil inderdaad Haha! Maar het ziet er goed uit Lachen Fijn dat het zo lekker ging, als het tempo van de dieren toch gelijk is, dan maakt het hoogteverschil ook niet zoveel uit.

Mo

Sorry maar dat maakt wel it
Zeker in leidseldruk.
Je moet altijd dan gaan vergespen wat hier niet gebeurt is
Ook geen rekening gehouden met verschil in leidseldruk wat betreft stang en trens..

Je ziet dat de gespen dus niet op goede hoogte hangen hierdoor...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:21

heej wat leuk sandra, ik wist niet dat dat kon; een tweespan met zulk hoogteverschil Ja

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 09:19

Bloos!
En dan maakte ik me zorgen over het hoogteverschil tussen Paulchen en Hercules (5-10 cm, met een nog groeiende Paulchen) Clown

Het ziet er leuk uit Sandra! Er mogen idd nog wat dingetjes aangepast worden maar al doende leert men.
Veel plezier!

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-07 10:22

Bedankt voor de leuke reacties allemaal ! Haha!

Echwel schreef:
Waarom geen omloop(broek) als je geen geremde wagen hebt.
Zeker met dat hoogte verschil is dat een stuk veiliger..
Je groom kan toch niet als rem gaan functioneren..

Zoals ik al schreef is dit slechts een leentuig die ik evt. kan overkopen Knipoog
Als ik deze overkoop komt er zeker een rem op de wagen en dan is het ook niet meer nodig om m'n groom als rem te gebruiken.
Maar ik ga toch ook zeker even kijken wat een tuig kost met broeken Ja

Dinsdag (als ik weer les heb) dan gaan we wel met de geremde wagen , maar die wagen vind ik eigenlijk te licht voor 2 span. Die weegt rond de 80 kilo.

Echwel schreef:
Oh ja en probeer ook je 2span boom te omkleden met wat zacht materiaal.
Neem hiervoor bv isolatiemateriaal en tape

Bedankt voor de tip , m'n instuctrice had het daar ook al over , dus vd week ga ik eerst even langs de bouwmarkt Knipoog

Echwel schreef:
Sorry maar dat maakt wel uit
Zeker in leidseldruk.
Je moet altijd dan gaan vergespen wat hier niet gebeurt is
Ook geen rekening gehouden met verschil in leidseldruk wat betreft stang en trens..

Je ziet dat de gespen dus niet op goede hoogte hangen hierdoor...

De leidsels stonden zoals m'n instructrice het zei op "neutraal" Ze bedoelde hier mee dat er even veel gaatjes over waren in beide leidsels zowel aan de voorkant als aan de achterkant. Ik heb het een beetje vaag geschreven maar ze stonden dus eigenlijk in het midden afgesteld.

Qua leidseldruk .... het voelde voor mij in m'n handen gelijk aan en ook de pony's reageerde gewoon goed. Met name Jhonny die toch al een gevoelg mondje heeft.

Op welke hoogte zouden de gespen dan horen te hangen ?

Zoals ik al eerder zei alle tips zijn welkom , ik kan er alleen maar van bijleren Haha! Wat ook hard zat nodig is Knipoog

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 11:06

Hoogte verschil
Bit verschil, en al dat soor dingen hoor je al te vergespen
De gespen van de een liggen nu net achter de sleutels, hoort dus niet.
Maar dat hoort je instructrice toch ook te weten...
En dat de kleine pony sneller gaat wil niet zeggen dat ze dezelfde gangen hebben, dit gaat je toch
een keer opbreken.
Heb dat vaker gezien, betreffende dame is toen ook tandem gaan rijden omdat het niet ging

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 11:23

Wanneer je gewoon recreatief rijdt zie ik geen enkel probleem.
Als ze beiden lekker lopen zo en je hebt er zelf ook schik mee dan zou ik gewoon door gaan. Bij problemen heb je immers je instructrice nog en anders ons...Knipoog
Wel vind ik de strengen een beetje vreemd zitten. Lopen die achter de binnensingel heen? Dan zou dit behoorlijk kunnen gaan schuren.

sunny_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 18:59

Ik heb geen verstand van twee-spannen, dus heb geen idee hoe dat zit met hoogteverschil, druk van het tuig, etc..
Maar vind het er erg gezellig uitzien Lachen Erg leuke pony's, zien er erg ontspannen uit..
Succes nog verder! Knipoog

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 12:48

idd aparte combi Lachen tips enzo heb je al..ik wilde alleen nog ff bijvoegen dat je valk een bruine is Bloos

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 18:50

Echwel schreef:
Hoogte verschil
Bit verschil, en al dat soor dingen hoor je al te vergespen
De gespen van de een liggen nu net achter de sleutels, hoort dus niet.
Maar dat hoort je instructrice toch ook te weten...
En dat de kleine pony sneller gaat wil niet zeggen dat ze dezelfde gangen hebben, dit gaat je toch
een keer opbreken.
Heb dat vaker gezien, betreffende dame is toen ook tandem gaan rijden omdat het niet ging

Bedankt voor de tips en ik ga het morgen zeker even vragen aan haar Ja

En tja opbreken ..... het is de bedoeling om alleen maar recreatief met ze te rijden , ik zou niet eens weten waar ik een wedstrijd in zou moeten passen in m'n schema Knipoog
En zolang dat dus gewoon goed gaat vind ik het prima Knipoog

BlackDevils schreef:
Wel vind ik de strengen een beetje vreemd zitten. Lopen die achter de binnensingel heen? Dan zou dit behoorlijk kunnen gaan schuren.

Nee hoor die zitten gewoon voor de binnensingel langs , maar wel zit er een soort buitensingel aan het tuig waar de strengen tussendoor lopen. Misschien dat het daarom zo lijkt ?

sunny_90 schreef:
Ik heb geen verstand van twee-spannen, dus heb geen idee hoe dat zit met hoogteverschil, druk van het tuig, etc..
Maar vind het er erg gezellig uitzien Lachen Erg leuke pony's, zien er erg ontspannen uit..
Succes nog verder! Knipoog

Thanx Haha!

elinax21 schreef:
idd aparte combi Lachen tips enzo heb je al..ik wilde alleen nog ff bijvoegen dat je valk een bruine is Bloos

Nee een bruine is het echt niet Knipoog Ik heb tenminste nog nooit een bruine met een aalstreep gezien Knipoog

Even hier een foto waarop je z'n aalstreep ziet (even niet op het standje letten Clown)
http://i210.photobucket.com/albums/bb28 ... pelen5.jpg

en in zomervacht Knipoog

http://i210.photobucket.com/albums/bb28 ... elen11.jpg

Rachel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 18:51

Geweldig Lachen
Echt schattig een kleine shet en een wat grotere Haha!
En ze zijn allebei echt mooi.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:16

ik heb nog nooit een valk met een aalstreep gezien Knipoog

bruin dun is hij waarschijnlijk

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:45

Aalstreep komt door de wildkleurfactor. Dit staat los van de rest van de haarkleur. Het kan dus zowel bij vos, zwart en buin voorkomen met alle verdunningsfactoren. Dit zal dus een wildkleur-bruine zijn.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:27

Leuke foto's ik zou alleen voor geen goud bij je in durven stappen, er zijn nog teveel dingen niet op orde. Maar ik geloof dat je al genoeg tips hebt gehad om dat aan te gaan passen.

En valk is hij niet en wildkleur volgens mij ook niet, ik denk een gewone bruine met een nep aalstreep er zijn heel veel paarden die dat hebben.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 09:33

ja vandaar ook mijn waarschijnlijk aangezien zijn manen wel eenkleurig zijn. denk ook gewoon bruin

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-07 14:18

Ik zou idd iets aan je tuig doen zodat het beter klopt (wordt al in andere reacties beschreven), daarnaast een broek ( 2 dus) of je wagen geremd maken, want zo kan je geen enkele helling/verkeersdrempel nemen! Verder zou ik er niet voor kiezen om pony's te nemen met zo'n groot hoogteverschil, ik vind het dus geen gezicht. Maarja dat is mijn mening, ik lees dat er genoeg mensen zijn die het dus schattig vinden!
Verder heb je het wel goed aangepakt, zo uit je verhaal te lezen. Nou succes en veel plezier ermee!!

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-07 01:24

elinax21 schreef:
ja vandaar ook mijn waarschijnlijk aangezien zijn manen wel eenkleurig zijn. denk ook gewoon bruin

Ik kom even eigenwijs doen Clown
Z'n manen zijn echt twee kleurig , zwart met licht bruin op diverse plekken (echt flinke plukken niet van die losse verkleurde haartjes)

En aan de andere kant .... wat maakt mij het uit wat voor kleur dat hij heeft Haha! Het is gewoon mijn Jhonny ponny Clown Knipoog

Mea schreef:
Ik zou idd iets aan je tuig doen zodat het beter klopt (wordt al in andere reacties beschreven), daarnaast een broek ( 2 dus) of je wagen geremd maken, want zo kan je geen enkele helling/verkeersdrempel nemen!

Gisteren heb ik weer les gehad , ditmaal met mijn geremde wagen. Al een stuk prettiger qua rijden. Maar zoals je al hebt kunnen lezen vind ik die te licht voor 2 span.
Mocht ik dit tuig overkopen (wat dan helemaal aangepast / vermaakt word dan zodat hij prima past zowel op de wagen als op de pony's) komt er inderdaad een rem op de wagen van de foto's Knipoog Maar eerst even rond kijken wat een tuig met broeken kost. Want ik denk dat ik makkelijker en sneller een tuig met broeken vind dan dat er een rem op de wagen zit. (ik ken m'n vriendje onderhand.... die heeft het vaak te druk voor dat soort klussen)

Mea schreef:
Verder zou ik er niet voor kiezen om pony's te nemen met zo'n groot hoogteverschil, ik vind het dus geen gezicht. Maarja dat is mijn mening, ik lees dat er genoeg mensen zijn die het dus schattig vinden!
Verder heb je het wel goed aangepakt, zo uit je verhaal te lezen. Nou succes en veel plezier ermee!!

Bedankt voor je compliment over mijn aanpak Bloos

En het hoogteverschil ... tja .... het is inderdaad geen gezicht , ben ik helemaal met je eens Haha! Tong uitsteken
Ik zie zelf ook liever een koppeltje van dezelfde maat , zelfs het liefst nog in de zelfde kleur ook Knipoog

Maar toen ik deze 2 , ruim 9 jaar geleden als 4 maanden oude frummels tegen kwam , had ik ook echt niet verwacht dat het zo'n grandioos verschil zou worden. Bloos! Dus ik heb er ook niet echt "vrijwillig voor gekozen" Knipoog

Ze hebben beide dezelfde vader (het zijn halfbroertjes die 5 dagen met elkaar schelen) , zijn het zelfde opgegroeid en ook de moeders scheelde hooguit een cm of 5 qua stokmaat.
En zoals ik al eerder schreef , wedstrijd rijden gaat er nooit van komen en is het dus alleen voor de recreatieve ritjes in de buurt. Knipoog

Dan gaat het mij er alleen maar om dat ik tijdwinst heb (2 in 1x beweging ipv om de beurt, tijd kom ik toch al te kort , heb nog 2 tinkers ook) , gezellig met de broertjes op stap ben en dat ik op een leuke manier allebei m'n knulletjes in goede conditie kan houden. Leuk zowel voor mij als voor de pony's Knipoog En dat is het geen wat voor mij het hardste telt Ja

Ben toch niet van plan om 1 van de twee te verkopen om een leuk koppeltje te hebben wat goed bij elkaar past , daarvoor heb ik al te lang en teveel met ze meegemaakt Lovers

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 14:46

Voor zo nu en dan want recreatief rondsjokken kan geen kwaad maar op de duur moet toch 1 van de twee pony's iets inleveren en dat is eigenlijk niet eerlijk voor die pony. Of de ene moet onder zijn normale tempo lopen, of de andere boven zijn normale tempo.
Ook met een geremde wagen zou ik wel graag strengdragers willen zien. Een paar broeken aanschaffen is goedkoper en makkelijker als een rem op je wagen zetten (in jou geval betekend dat een nieuwe as met remtrommels.)

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 15:39

He die 'valk' lijkt op de mijne !!!

leuke fotos hoor, stoer 2 spannetje, zo'n kleur verschilletje met hoogte heb ik straks ook, Wel iets minder hoor hihi.