Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
diesel_ schreef:Hier heb je wel een hele grappige typfout gemaakt. In de natuur hebben de paarden vaak in de zomer genoeg te eten en komen dat wat aan. In de winter vallen ze weer af en teren dan vaak ook in qua bespiering. Omdat die voor de meeste paarden niet wenselijk is voeren we dus in de winter wat meer dan de natuur zou bieden.En worden er toch telkens wat spiertjes hier en wat sprietjes daar gegeten? D
_Skess_ schreef:Ik vind een flinke plak hooi echt te weinig ruwvoer. Dan zou ik altijd het krachtvoer achterwege laten en eventueel op zoek gaan naar minder rijk hooi.tja..mijn paard staat ook nog op gras en uit ervaring weet ik dat ze snel te dik wordt, dus kijk liever uit.
Die van mij krijg 1 flinke plak per dag en muesli (halve 's ochtends en 's avonds) en dat gaat super zo.
diesel_ schreef:Maar in de natuur is toch ook niet zoveel eten om handen? En worden er toch telkens wat spiertjes hier en wat sprietjes daar gegeten?
Bandida schreef:Om maar te zeggen dat ze niet alleen sprietjes eten als ze de keuze hebben, ze eten een beetje vanalles.
en eten niet langer dan hun geprogrammeerde tijdbudget (zie Waring en Kiley-Worthington) daarvoor. Door ruwervoer is de opname aan energie/voedingswaarde geen overdaad.
klopt.
, bovendien bouw ik het hooi ook op. Eerst wat minder en dan steeds een beetje meer lijkt mij beter dan in 1 klap heel veel hooi geven. _Skess_ schreef:Omdat ik dacht dat het hooi de enige vorm van ruwvoer was, gras had je niet genoemd. En 1 plak hooi is onvoldoende als er geen ander ruwvoer is.@Katja
hoe kun je die conclusie trekken over dat mijn paard te weinig hooi krijgt?
Het is een IJslander, kan met weinig toe en er staat nog best wel flink gras.
In de winter als het koud wordt dan krijgt ze echt wel meer, maar ik wil niet weer dat ze zo dik wordt.
_Skess_ schreef:tja..mijn paard staat ook nog op gras.
Maar de mijne komt dus niets te kort hoor haha
Het was anders wel weinig als ze op stal stond of in de bak of iets.