Omdraaien tijdens longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marlyn1988

Omdraaien tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 14:11

Hooi,

Ik weet niet of hier al een topic over is, maar ik ben nieuw hier en ik snap het nog niet helemaal! Haha!
Ik heb een vraagje aan de mensen die wat verstand hebben van longeren. Ik lease nou ongeveer een jaar een 5jarige Fries (Ruin). Het gaat met rijden al een stuk beter dan wat het was, alleen met longeren schiet het maar niet uit. Alsk rustig aan het longeren ben, maak niet uit of het in draf of in galop is, links of rechts om, dan draait die etterbak om voordat hij weer de hoefslag op moet. (ik longeer in een rijbak). Als hij omdraait moet ik hem wel loslaten, ik heb al een aantal paar handschoenen verbrand door de lijn vast te houden en al wat blaren op me handen gehad!

Wie heeft die meegemaakt, of weet wat ik moet doen? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

xx

Dee_Es

Re: Omdraaien tijdens longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:14

Ik ken dat probleem! Ik weet de eigenaar van mijn VP de bak voor een deel afzet. Is dat misschien een idee?

Marlyn1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 14:16

Jah, daar heb ik ook al over nazitten denken. Maar ik heb het idee dat alsk daar zo;n touwtje span hij daar gewoon doorheen rent!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:20

Let goed op welke positie je hebt tov het paard tijdens het longeren. Het kan best zijn dat je te ver naar voren komt en hem daardoor blokkeert of klem zet tussen jouw en de bakrand, waardoor hij nog maar 1 kant ziet die hij opkan.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:24

Heb dit probleem ook gehad met mijn nu 5 jarige merrie, ik heb de bak afgezet met hindernismatriaal (kunnen ze niet missen, is beter zichtbaar dan lint), daarnaast heb ik in het begin hulp gehad van n vriendin die met haar mee lipe zodat ze wist waar ze heen moest en niet kon omdraaien.
Nu gaat het uitstekend en kan ik haar overal longeren.
Wens je veel succes en hoop dat je hier iets aan hebt.

Marlyn1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 14:54

Nou, dan gaan we toch maar is ff aan de slag!

- Niet klem zetten
- Iemand erbij houden
- En de bak afzetten! Haha!

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 20:39

ons paard flikte dat ook toen hij nog jong was. Niemand kreeg het goed voor elkaar, bij iedereen trok hij zich los en draaide om. Is op den duur vanzelf overgegaan.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 20:41

Idd zorgen dat je áchter je paard blijft staan en hem met je lichaam de goede kant op 'drijft'. Als je te veel voor je paard komt dan 'drijf' je hem met je lichaam van jou weg: hij keert om.
En verder afzetten idd, ik denk dat lint ook best wel zal helpen. Veel paarden lopen niet zo snel ergens doorheen, hoewel er natuurlijk uitzonderingen zijn.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 08:56

De bak afzetten, en anders als je paard dat gewent is met dubbele lijnen longeren...

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 09:02

Mijn pony doet dit ook wel eens, maar dat komt omdat mijn lichaamshouding dan verkeert staat. Dan sta ik teveel bij haar voorhand en dan keert ze om (voornamelijk op de rechterhand, ze heeft nogal voorkeur voor de linkerhand). Zodra ik haar goed van achter opdrijf (dus meer aan de achterkant sta met een actieve houding) dan doet ze het niet meer. Ik zou gewoon constant opletten en goed de zweep erachter zetten. Let goed op het paard, mocht je alleen nog maar denken dat die om wil draaien moet je hem voor zijn.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 10:05

--> LO

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 10:09

Dit probleem heb ik ook gehad puur omdat ze zo aan het donderen was (in combinatie met hard rondjes draven en de staart erop *zucht*). Ik heb haar één keer flink omgetrokken.. heel vervelend maar ik hou niet van dat soort spelletjes want het werd ook gevaarlijk. Ze doet het ook nooit meer en we hebben weer een goede verstandhouding. Soms als ze me niet begrijpt heeft ze de neiging om het te doen maar dan los ik het zelf op met mijn houding en mijn hulpen.

Marlyn1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 10:27

Ik d8 ook al dat het aan mij zou liggen. Ik zal er op gaan laten. Zondag komt iemand me helpen die er verstand van heeft! Ik hoop dat hij me ook kan helpen.

Maar iniedergeval bedankt voor de tips! Ik dacht egt dat ik de enige was Knipoog Maar ik word er zo moedeloos van, hij is gewoon sterker dan ik en dat weetie!

kiss_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:09

Marlyn1988 schreef:
Jah, daar heb ik ook al over nazitten denken. Maar ik heb het idee dat alsk daar zo;n touwtje span hij daar gewoon doorheen rent!

Ik zou het igg proberen! Lachen

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 19:21

Ik zou ook de bak gaan afzetten.... Dan kan die er in iedergeval niet meer langs....

Hebben de 'eigenaren' hem ook gelongeerd en deed hij dit bij hun ook? Het kan natuurlijk ook zijn dat hij jou uittest omdat je 'nieuw' bent... Dat ie probeerd wat ie wel en niet kan doen...

Het is in iedergeval goed dat je er ook ervaren hulp bij haalt, kun je gelijk ook zien of hij het bij die persoon ook doet... Ik heb zelf in het begin ook veel hulp gehad van de eigenaar toen ik met mijn verzorgpaard begon... Ik kreeg hem in het begin niet eens vooruit, en wanneer die rechtsom liep draaide die om en ging die linksom, maar dit kwam doordat hij mij uitteste en ik geen controle had op dat moment...

Marlyn1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 08:33

Neeh de eigenaren longeren hem nooit en hebben dat ook nooit gedaan. Sinds hij bij ons op stal staat verzorg ik hem al.!

Ik heb nu hulp gehad, en GELUKKIG draaide hij ook om bij deze man. Dan ligt het iig niet alleen aan mij. Ik heb de bak afgezet en hij probeert nu alleen nog af en toe in de hoeken om te draaien, maar dat is nu veel sneller op te lossen.

Wat ik niet goed deed, en ook al verwachte, is dat ik hem indd teveel blokkeerde van voren. Hopelijk blijft het goed gaan!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:59

Fijn dat het werkt, veel succes ermee!!

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 19:38

Gelukkig dat het niet aan jou lag dan Tong uitsteken. En nu je hulp dr bij hebt komt het vast allemaal goed!

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 12:55

Het zou kunnen dat het wel aan jou lag... het paard heeft dit een hele poos bij jou kunnen doen en heeft de link nu gelegd: omdraaien is ontsnappen... Waarschijnlijk heb jij een paar keer de verkeerde positie ongenomen en onbewust het paard geblokkeerd. Wat je kan doen is nu bijvoorbeeld een piste maken van 15 bij 15 meter en je paard los longeren. Zorg dat de punt van jou zweep bij het binnen achterbeen blijft. Hou de zweep laag als het paard netjes vooruit is. Jou navel moet wijzen richting achterhand, niet richting schouder en al helemaaaaaaaaal niet richting hoofd. Die positie van jou navel t.o.v het paard is een véél onbewust gemaakte fout bij mensen... Ga je ook niet frustreren als het paard omdraait... Want paarden weten als geen ander hoe ze mensen gefrustreerd krijgen en reageren dan angstig waardoor je hun ontsnappingsgedrag onbewust gaat bevestigen. Niet doen dus! Wil je paard de andere kant op? Goed maar dan zet je het paard aan de andere kant goed aan het werk... Geef geen rust tot je merkt dat het paard gaat ontspannen... Pas als je ontspanning ziet, vraag je het paard terug naar stap en/of halt en vraag je hem de andere kant op te gaan. Probeer als dat lukt aan die moeilijke kant te werken tot NET voor het moment dat je ziet dat hij wil omdraaien, en op dat moment zorg JIJ dat het paard de andere kant op draait. Zo blijf jij ten alle tijde het initiatief behouden!

Succes!