Paard probeert uit aan longe, join up gaat wel...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charlotte_F

Paard probeert uit aan longe, join up gaat wel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 10:25

Hey,
Mijn paard probeert ontzettend uit. Met rijden al een stuk minder, en dan heb ik ook meer controle. Maar met longeren loopt hij elke keer te draken. Een join up gaat prima, maar dat duurt natuurlijk niet zo lang. Wanneer ik hem aan de lijn heb gaat hij draven wanneer hij moet stappen en de overgang terug maakt hij pas na een half rondje. Hij heeft wel moeite met sluiten, maar volgens mij is het ook ongehoorzaamheid. Ook gaat hij wanneer hij afgeleid raakt (er komt weleens een paard langs, of hij hoort er een) dan geeft hij een 'gil' en gaat hij galloperen. Nu zet ik hem stil en achteruit. Ik heb hem ook weleens juist laten galloperen maar dan bleef hij het proberen.
Ik longeer altijd eerst niet bijgezet en dan met de lijn door de binnenste bitring naar de longeersingel tussen zijn benen. Na het loswerken zet ik hem aan bijde kanten bij met stootteugels, van het bit naar de singel.
Maar, iemand tips hoe ik dit gedrag kan oplossen? Bloos

evdpanne

Re: Paard probeert uit aan longe, join up gaat wel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 20:22

Ik heb het zelfde probleem..... Het paard wat ik verzorg is behoorlijk dominant en test me altijd uit....
Ik krijg van andere dan altijd te horen dat ik aan mijn houding moet werken en laten zien wie de baas is... Maar ja hoe doe je dat :s....

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 22:09

Maar dat is dus het vreemde, als ik hem los longeer, op lichaamshouding dus, gaat het prima hij geeft alle onderdanigheids signalen af! Maar als ik aan het longeren of rijden ben, dan probeert hij dus uit. Met rijden kan ik het meer controleren, maar met longeren lukt het dus niet...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 15:41

Ik vraag me af hoe vaak je de join-up meeneemt. En als het met de join-up goedgaat maar met longeren niet, doe jij iets anders met longeren dan met het loswerken.

Je paard is je gigantisch aan het uitproberen. Hoe oud is je paard? Longeer je met halster, hoofdstel of kaptoom? Longeer je in een rijbak, of in een longeerbak of longeerkraal, of gewoon op een weiland?

Om te beginnen: zoek een longeerbak of kraal op met een stevige en hoge omheining, of ga longeren in de hoek van een (binnen)bak met een stevige muur. Hoofdstel in om te longeren, eventueel bijzetten. Bij het longeren vraag je om terug te gaan in tempo van draf naar stappen, komt de reactie niet, stuur je het paard op de omheining af, gaat schuin voor hem staan (lichaamspositie) en laat het paard tegen de omheining stoppen. Ieder keer dat je hem ongecontroleerd laat rondrennen heeft hij gewonnen. Tegen het hek aansturen voorkomt dat je teveel in de mond moet zitten, maar longeer wel met hoofdstel, dan heb je meer te vertellen. Gebruik geen bitstukje, maar de longeerlijn aan de binnenring vast, of sla hem om de binnenring en maak hem via de buitenring vast.

Ik weet niet hoe je hem van hand laat veranderen, zet je hem stil of laat je hem naar binnen toekomen?

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 21:23

Ik heb hem 4 weken en doe het met losgooien, ik denk dus dat ik nu zo'n 3/5 keer een join up heb gedaan. 2x serieus de rest is gewoon met 'buitenspelen' in de bak zodat hij achter me aan loopt.
Hij is 7 jaar maar heeft altijd al uitgeprobeerd en dat is hem al bij een aantal mensen gelukt. ik Longeer als ik bijzet met hoofdstel en in een longeerring. ik laat hem met van hand veranderen naar binnen komen dan doe ik nl meteen zijn lijn aan de andere kant vast en dan stuur ik hem weer van me weg. ik doe de longeerring door het bit naar de singel tussen zijn voorbenen. Hoe bedoel je tegen de omheining stoppen? Zeg maar gewoon voor mij stoppen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:29

Je snijdt hem de pas af, houdt de zweep voor je dat hij niet tussen jouw en het hek heen kan, en stuurt hem naar het hek.

En helemaal als je hem nog niet zo lang hebt, zou grondwerk al een hele verandering in zijn gedrag t.o.v. jouw teweeg kunnen brengen.