[AR] Nieuwe schoft laten maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

grrr

Nieuwe schoft laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 21:00

Hallo allemaal,

Is er iemand die weet waar je een nieuw schoftje voor je tuig kunt laten maken?
Onze tinker heeft van het huidige schoftje een drukplek gekregen, er is naar gekeken, volgens de winkel valt het wel op te lossen met een goede onderlegger. Ik geloof daar niet echt in, en we willen eigenlijk een nieuwe schoft, maar niet een heel nieuw tuig, aangezien de rest nog vrij nieuw en heel goed is.
Kent iemand hier een tuigenmaker/zadelmaker of wat dan ook die ook alleen onderdelen van een tuig op maat maakt? (liefst omgeving Putten/Amersfoort/Nijkerk)

Alvast bedankt!

Nouvel

Re: Nieuwe schoft laten maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 22:46

Volgens mij kun je bij Paul Claessen ook losse onderdelen op maat laten maken...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 02:10

Schoftje op maat laten maken is natuurlijk een mooie oplossing, maar gaat niet áltijd drukplekken tegen. Kijk nog eens kritisch naar de manier waarop je je singel vasthebt (niet te los, niet te strak?) en de plaats waar je je schoftje hebt liggen (te ver naar voren, belemmering bij de schoft, te ver naar achteren?)

In sommige gevallen zou een op maat gemaakt schoftje inderdaad een betere oplossing zijn dan een goede onderlegger.

In mijn geval had mijn pony ook drukplekken van het schoftje, dat overigens perfect paste. Nou heeft zij ook wel een gevoelige huid (ook wel eens wondjes eerder bij de singelplek, schuurplekken van de broek, terwijl alles naar behoren vast zit en goed past), dus heb ik gekozen voor een onderlegger.

Niet zo'n 'schabrak-achtig ding', maar eentje van PVC, zo'n dikke zwarte. Zweet wel wat meer, maar houd het tuig ook beter (geen zweet en vuil meer op onderkant van het schoftje) en sindsdien heeft ze daar geen drukplekken meer.

Maar, ieder paard is natuurlijk anders. Lachen

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 14:45

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb pas door degene bij wie we het koetsiersbewijs hebben gehaald alles na laten kijken. Het schoftje zit volgens haar in principe goed, maar is nogal hard opgevuld! Ik wilde het dus opnieuw op laten vullen met zachte wol, maar dat kon niet. Dus nu wil ik het liefst een ander schoftje.

Ga even googlen op Paul Claessen?

Arretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:53

Ik zou het toch eerst met een onderlegger proberen, is een stuk goedkoper, iets laten maken zal wel niet goedkoop zijn.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:58

Het schoftje is dus vrij hard opgevuld.....

Dus is het leer té hard voor op de huid.

Wat doe je dan? Je koopt voor €20,= een schoftonderlegger en dat probeer je eerst eventjes Knipoog
Maargoed, da's wat ík zou doen hoor...
Als jij het schoftje opnieuw laat opvullen wil dat nog niet zeggen dat ze dan géén drukplekken meer krijgt.

Dat jij niet zo 'gelooft' in onderleggers snap ik niet zo goed,!bij veel mensen werkt het prima juist!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 17:11

Opnieuw vullen is natuurlijk veel goedkoper dan een compleet nieuw schoftje laten maken.
Een goede zadelmaker kan dit ook, daar hoef je niet speciaal voor bij een tuigenmaker te zijn.
Zelf ben ik geen voorstander van die neopreen onderleggers, die Joyce beschrijft.
Eerlijk gezegd vind ik het ondingen, te dik, te warm, te synthetisch, te onhygienisch.
En goed passend schoftje in combinatie met een dunne onderlegger in een natuurlijk materiaal (katoen, schapenvacht) is dan toch echt een betere oplossing. Ja

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 17:14

Ik weet niet welke maat je zoekt en wat voor tuig je hebt? Anders heb ik nog wel een losse schoft voor je....

Zie net dat het wel een eind uit de buurt is.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 17:26

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:23

manie schreef:
Zelf ben ik geen voorstander van die neopreen onderleggers, die Joyce beschrijft.
Eerlijk gezegd vind ik het ondingen, te dik, te warm, te synthetisch, te onhygienisch.
En goed passend schoftje in combinatie met een dunne onderlegger in een natuurlijk materiaal (katoen, schapenvacht) is dan toch echt een betere oplossing. Ja

Het is idd niet echt 100% ideaal, ik merk dat ze er grotere zweetplekken door krijgt, het zweet dus meer dan enkel een schofttuigje alleen. Ik heb ook wel eens gekeken naar die onderleggers (weet even de naam niet meer) soort van chabrakjes, op maat gemaakt in allerlei leuke kleuren, maar die vind ik weer veels te dun, naar mijn idee gaat dat drukkingen niet tegen. Bont leek mij ook niet een fijn materiaal, dus heb ik deze maar gehaald.

@ Ardo_iggy:
die beschermers uit die link van jou, weet je daar ongeveer een prijs van? dat ziet er wel ideaal uit!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:39

Echt bont is super!
Die dunne dingen van horse-totaal zijn inderdaad niet veel soeps, zeker niet tegen drukkingen.
Polypads zijn wel heel fijn van katoen, maar dan wel behoorlijk gevoerd, waardoor je de druk beter verdeeld.

Die van Ardo zien er op zich wel fijn uit, jammer dat het weer van de synthetische spul is, daar houd ik gewoon niet van.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:46

Ik weet niet of het synthetisch is.
Ik dacht dat het gewoon stof was de hoes er om heen..

Heb hem hier niet thuis liggen dus kan het niet even zo gauw na kijken.

De prijs weet ik niet heb jem gekregen.
Zou je even moeten bellen weet je het zo.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:20

Ik heb die neoprene en polypads. Die polypads zijn echt super (net als de sjabrakken daarvan). Heb m'n neoprene onder m'n tweespan tuig liggen, die word toch bijna nooit gebruikt.