boomloos op drachtige merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyoo

boomloos op drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 22:13

Ik rijd western met een Barefoot Arizona. Mijn haflinger is nu 6 maanden drachtig. Sinds kort had ze buiten altijd (te) veel looplust. Echter, als ik nu aandraaf, gaat ze na ongeveer 50 meter vanzelf weer in stap. Als ik doorzit lijkt het iets beter te gaan, maar dat vind ik voor het buitenrijden niet zo prettig. In het tweespan loopt ze nog steeds lekker actief. Iemand ervaring met boomloos rijden op een drachtige merrie?

pmarena

Re: boomloos op drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 23:28

Ik denk dat het weinig met boomloos te maken heeft , misschien dat de drachtigheid toch al zo'n invloed heeft dat het niet meer prettig is om een zadel op te hebben , een singel op de buik , een ruiter op de rug met de benen aan het paard.... voor de kar is het allemaal toch wat minder belastend richting de plek waar het veulen zit Knipoog

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 17:28

Gisteren heeft mijn dochter er zonder zadel op gereden. Ze liep weer als een tierelier.... Ik zal het van de week weer eens met zadel proberen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 22:17

Nu het hier toch over een drachtig paard met zadel gaat heb ik ook even een vraagje.
Is een boomloos zadel beter voor een drachtig paard? Dit omdat een boomloze zich beter aan de groei van de buik aan kan passen dan een zadel met boom. Of maakt het geen verschil en is een zadel aan het einde van de dracht altijd wat vervelend voor het paard?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 06:55

Sammyoo schreef:
Iemand ervaring met boomloos rijden op een drachtige merrie?
Ik had een Barefoot Nevada toen mijn merrie drachtig was.
Ik heb haar doorgereden tot ze 10 maanden drachtig was met zadel,en daarna werd ze erg zuur als ik aansingelde,dus vanaf die tijd ben ik zonder zadel verder gegaan.
Ik had geen last dat ze niet meer wilde door het zadel,ze werd over het algemeen wel wat suffiger en dromeriger,maar dat kwam door de zwangerschap/hormonen.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 07:07

Annetje schreef:
Nu het hier toch over een drachtig paard met zadel gaat heb ik ook even een vraagje.
Is een boomloos zadel beter voor een drachtig paard? Dit omdat een boomloze zich beter aan de groei van de buik aan kan passen dan een zadel met boom. Of maakt het geen verschil en is een zadel aan het einde van de dracht altijd wat vervelend voor het paard?

Het vorm over het algemeen beter naar de rug/buik van het paard. Met drachtigheid is dit zéker een uitkomst!
En ik denk dat het ook nog wel verschilt per paard, of het rijden vervelend is of niet.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:14

Het ene paard wilt sneller tijdens de drachtigheid van het aansingelen af als de ander. Rijden doe je op de rug, dat kunnen ze vaak nog lang hebben, maar de singel wordt na een tijdje vervelend. Je zou kunnen proberen om heel erg los aan te singelen, en in ieder geval een singel met elastiek te pakken, dat kan meerekken. Wel opstappen met een krukje dan (ivm schuiven) en recht op je paard blijven zitten...

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 18:47

de merrie waar ik op rijd wordt ieder jaar gedekt.
een boomloos is daarom voor mij de uitkomst omdat die mooi met haar meevormt. Wel moet ik na een tijdje een iets grotere singel gaan gebruiken (maar dat heeft weinig met het boomloze te maken). Het singelen moet ik dan inderdaad ook echt gaatje voor gaatje doen, heel rustig aan. Ik heb de physiopad eronder en daarmee schuif ik eigenlijk nooit.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 18:56

Zo te horen ligt het gebrek aan looplust dan niet aan het zadel. Wellicht is het meer een gebrek aan werklust; met zadel op moet ze aan de bak, zonder gewoon lekker rondjes lopen.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 20:21

waarschijnlijk zal het dat dan zijn ja Lachen
en sommige dragende merries vinden het ook niet fijn dat er druk bij de buik komt (met bijv. drijven) tijdens het rijden, waardoor 't rijden als onprettig wordt ervaren.