longeren met hulpteugel gedwongen of niet ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__KELLY

longeren met hulpteugel gedwongen of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-07 21:28

Ik zit eigenlijk al een tijdje na te denken als ik longeer met een pessoa teugel. Of je dan eigenlijk niet dwingt om naar beneden te lopen. Ik heb daar vaak het iddee van dat het dus wel gedwongen is.
Met rijden heb ik altijd gelleerd nageven op druk. Ik hou wat druk, geeft ze na laat ik het weer ontspannen. Als beloning zegmaar.
Bij een hulpteugel als de pessoa teugel heb ik het iddee dat als ik de lijnen van de pessoa gewoon goed afstel en zij geeft na voor die druk dat die druk er wel op blijft staan (door die katrolletjes die aan die lijnen hangen).
En het zelfde als met touwtjes en bijzet teugels, heb het iddee dat die touwtjes en bijzet pas slap hangen als ze dus gewoon echt achter de loodlijn loopt wat dus niet de bedoeling is.
Lijkt mij eigenlijk dus dat een dubbele longe beter traint voor een paard omdat je dan zelf die druk er op kan zetten en als ze nageeft weer wat meer loslaat.

ik ben dus benieuwd wat voor mening jullie erover hebben dus brand maar los !!

Feminsky

Re: longeren met hulpteugel gedwongen of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 09:34

tja, ik longeer even niet meer met bijzet, omdat ik daar ook heel erg het gevoel bij kreeg dat ze gedwongen werd in een positie te lopen waar ze nog niet aan toe was/is...ze ging ook staken en me aankijken met een blik van"wat doe je me aan Boos! " ..daardoor heb ik gekozen voor de pessoa/broek...
Mijn idee (en dat van mijn intsructrice) is dat je deze niet gelijk tussen de benen door moet vastklippen(loopt ze ook te laag en gedwongen naar beneden) maar aan de zijkanten. Op het moment dat je paard gaat werken en de "druk"voelt van de pessoa ontspant zij, waardoor ze lager of meer met afbuiging gaat lopen ,alles moet dan los tonen. Zet ze zelf druk dan werkt de achterkant van de pessoa als een soort hefboom, ze trekt alles dan strak. Dat moet ze doorkrijgen dat ze moet ontspannen om van die druk af te komen.

mijn ervaring is dat mij merrie dat snel doorhad en ook met veel meer plezier aan de longeerlijn loopt. Ook doe ik mijn longeerlijn aan de kant waar ik longeer nog een keer door de bitring naar de longeersingel toe om ook een beetje stelling te vragen. Maarja zij is ook al 8, dus dan kan dat.
Vreemd dat het bij op druk blijft staan...werken je katrollen wel goed dan??
Ik longeer ook met dubbele lijnen, wat daar het voordeel voor mij bij is: ze loopt van zichzelf erg naar binnen op dr schouder, met de buitenlijn kan ik haar naar buiten sturen, met de pessoa gaat dat niet 123...en ik kan haar dan wel laten buigen..je hebt meer feeling zeg maar.

en wat wil je eigenlijk oefenen/trainen met longeren? loopt ze super en is het voor de afwisseling van jouw en je paard of wil je specifiek een probleem aanpakken? dat is natuurlijk ook belangrijk om te weten voordat je zomaar een hulpteugel er aan knoopt....dacht ik zo... Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 09:37

Ik longeer om die reden dan ook vaak alleen aan een halstertje.
Kawa kon sowieso al niet tegen een hulpteugel, die gaat tegen de druk in en neemt de druk dan niet af, zoals bij een hulpteugel, gaat hij rechtovereind staan...neemt de druk dan nog niet af knalt hij achterover....

En ondertussen heb ik geleerd dat je je paard ook zonder bijzet of wat ook, ook over de rug en met ondertredend achterbeen kunt longeren Lachen

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 07:18

Feminsky schreef:
tja, ik longeer even niet meer met bijzet, omdat ik daar ook heel erg het gevoel bij kreeg dat ze gedwongen werd in een positie te lopen waar ze nog niet aan toe was/is...ze ging ook staken en me aankijken met een blik van"wat doe je me aan Boos! " ..daardoor heb ik gekozen voor de pessoa/broek...
Mijn idee (en dat van mijn intsructrice) is dat je deze niet gelijk tussen de benen door moet vastklippen(loopt ze ook te laag en gedwongen naar beneden) maar aan de zijkanten. Op het moment dat je paard gaat werken en de "druk"voelt van de pessoa ontspant zij, waardoor ze lager of meer met afbuiging gaat lopen ,alles moet dan los tonen. Zet ze zelf druk dan werkt de achterkant van de pessoa als een soort hefboom, ze trekt alles dan strak. Dat moet ze doorkrijgen dat ze moet ontspannen om van die druk af te komen.

mijn ervaring is dat mij merrie dat snel doorhad en ook met veel meer plezier aan de longeerlijn loopt. Ook doe ik mijn longeerlijn aan de kant waar ik longeer nog een keer door de bitring naar de longeersingel toe om ook een beetje stelling te vragen. Maarja zij is ook al 8, dus dan kan dat.
Vreemd dat het bij op druk blijft staan...werken je katrollen wel goed dan??
Ik longeer ook met dubbele lijnen, wat daar het voordeel voor mij bij is: ze loopt van zichzelf erg naar binnen op dr schouder, met de buitenlijn kan ik haar naar buiten sturen, met de pessoa gaat dat niet 123...en ik kan haar dan wel laten buigen..je hebt meer feeling zeg maar.

en wat wil je eigenlijk oefenen/trainen met longeren? loopt ze super en is het voor de afwisseling van jouw en je paard of wil je specifiek een probleem aanpakken? dat is natuurlijk ook belangrijk om te weten voordat je zomaar een hulpteugel er aan knoopt....dacht ik zo... Cool

nou ze heeft wel een probleempje en dat is dat dr linkerkant los is , maar dr rechterkant staat gewoon veel spanning op, die rechterkant is dus minder getrained en dat verschil moet er wat meer uitgetraind worden . En dat is met rijden en aanleuning heel lastig, met rijden doen we er al veel aan , met warmlopen veel stelling en ook eens wat diepere stelling maar met longeren kan ik dr daarmee ook altijd erg los maken, dus toen ben ik met de pessoa aan de gang gegaan en ook metteen voor een betere aanleuning. Daarom kwam ik op deze vraag want als mijn pony ontspand lijkt het wel alsof de druk er niet vanaf gaat, wat ze dus met de training ohz wel gewend is als ze nageeft, maar mijn pony is zo'n goedzak die gaat niet staken ook ..
die katrolletjes rollen ook dus dat zal het niet zijn ..
en hij staat ook niet echt strak want ze hoeft nooit zoveel na te geven met longeren

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 07:23

ik zeg: ja. zoveel verstand heb ik niet van hulpteugels, maar zoals de pessoa die dwingt wel vind ik. het is niet dat je even iets `vraagt` aan je paard en daarna de druk wegneemt als ze iets goed doet... naar mijn idee is dat sowieso al verkeerd...

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 09:44

elke hulpteugel dwingt. Clown .als je niets dwingends wil, moet je geen hulpstukken aanknopen bij longeren...en ik ben het er niet mee eens dat de druk niet afneemt als ze ontspannen lopen aan de pessoa(in het algemeen en bij goed gebruik ervan)..tuurlijk blijft er contact..maar je hebt druk en druk..en by the way..rijden en longeren zijn niet dezelfde dingen...
misschien is de pessoa dan voor het paard van KELLY niet de goede oplossing om aan het probleem te werken...en is de dubbele longeerlijn veel beter...niet elke paard met hetzelfde probleem is gebaad met dezelfde oplossing Haha! ..

KELLY als ik jouw verhaal zo lees kun je misschien beter met de dubbele longeerlijnen aan de slag gaan. Dan voel je ook de aanleuning op beide kanten in je handen.
En de pessoa even laten voor wat het is...misschien later eens weer proberen..Ik vind (en ben vast niet de enige) dat je altijd goed moet kijken en aanvoelen waar jouw paard het beste op reageert Pling .En wat voor beide prettig is.
Die van mij komt voorlopig niet aan de bijzet met longeren omdat zij daar niet vrolijk van wordt..maar mijn vorige paard deed het er super op.
Luister vooral naar je gevoel en naar je paard.

Ohja vergeet niet, ik geef alleen maar mijn mening en niemand hoeft die te delen.. Knipoog Bloos

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:20

Weet je zeker dat je pessoa toch niet te strak staat? Als mijn paardje aan de pessoa loopt en hij ontspant zie je wel degelijk de druk van de pessoa afnemen, waardoor t paard vaak nog fijner gaat lopen.
Dubbele longe is ook een goede oplossing, maar dan moet je wel zeker weten dat je niet de neiging hebt om op 1 kant vast te pakken, dan loop je namelijk al snel tegen hetzelfde probleem als onder het zadel aan, dat is iig mijn ervaring met een paard wat aan 1 kant wat vaster zit als aan de andere kant.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:22

runningkawa schreef:
Ik longeer om die reden dan ook vaak alleen aan een halstertje.
Kawa kon sowieso al niet tegen een hulpteugel, die gaat tegen de druk in en neemt de druk dan niet af, zoals bij een hulpteugel, gaat hij rechtovereind staan...neemt de druk dan nog niet af knalt hij achterover....

En ondertussen heb ik geleerd dat je je paard ook zonder bijzet of wat ook, ook over de rug en met ondertredend achterbeen kunt longeren Lachen

Kijk hier word ik nu zo verschrikkelijk VROLIJK van!!!