Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
" ..daardoor heb ik gekozen voor de pessoa/broek...
Feminsky schreef:tja, ik longeer even niet meer met bijzet, omdat ik daar ook heel erg het gevoel bij kreeg dat ze gedwongen werd in een positie te lopen waar ze nog niet aan toe was/is...ze ging ook staken en me aankijken met een blik van"wat doe je me aan" ..daardoor heb ik gekozen voor de pessoa/broek...
Mijn idee (en dat van mijn intsructrice) is dat je deze niet gelijk tussen de benen door moet vastklippen(loopt ze ook te laag en gedwongen naar beneden) maar aan de zijkanten. Op het moment dat je paard gaat werken en de "druk"voelt van de pessoa ontspant zij, waardoor ze lager of meer met afbuiging gaat lopen ,alles moet dan los tonen. Zet ze zelf druk dan werkt de achterkant van de pessoa als een soort hefboom, ze trekt alles dan strak. Dat moet ze doorkrijgen dat ze moet ontspannen om van die druk af te komen.
mijn ervaring is dat mij merrie dat snel doorhad en ook met veel meer plezier aan de longeerlijn loopt. Ook doe ik mijn longeerlijn aan de kant waar ik longeer nog een keer door de bitring naar de longeersingel toe om ook een beetje stelling te vragen. Maarja zij is ook al 8, dus dan kan dat.
Vreemd dat het bij op druk blijft staan...werken je katrollen wel goed dan??
Ik longeer ook met dubbele lijnen, wat daar het voordeel voor mij bij is: ze loopt van zichzelf erg naar binnen op dr schouder, met de buitenlijn kan ik haar naar buiten sturen, met de pessoa gaat dat niet 123...en ik kan haar dan wel laten buigen..je hebt meer feeling zeg maar.
en wat wil je eigenlijk oefenen/trainen met longeren? loopt ze super en is het voor de afwisseling van jouw en je paard of wil je specifiek een probleem aanpakken? dat is natuurlijk ook belangrijk om te weten voordat je zomaar een hulpteugel er aan knoopt....dacht ik zo...

.als je niets dwingends wil, moet je geen hulpstukken aanknopen bij longeren...en ik ben het er niet mee eens dat de druk niet afneemt als ze ontspannen lopen aan de pessoa(in het algemeen en bij goed gebruik ervan)..tuurlijk blijft er contact..maar je hebt druk en druk..en by the way..rijden en longeren zijn niet dezelfde dingen...
..
.En wat voor beide prettig is.
runningkawa schreef:Ik longeer om die reden dan ook vaak alleen aan een halstertje.
Kawa kon sowieso al niet tegen een hulpteugel, die gaat tegen de druk in en neemt de druk dan niet af, zoals bij een hulpteugel, gaat hij rechtovereind staan...neemt de druk dan nog niet af knalt hij achterover....
En ondertussen heb ik geleerd dat je je paard ook zonder bijzet of wat ook, ook over de rug en met ondertredend achterbeen kunt longeren