Maar, aangezien ook ik dit probleem heb (of liever gezegd, mijn pony); wondjes van de binnensingel onder de 'oksels', zou ik graag willen weten wat jullie een betere oplossing leek.Wegens blessure heeft ze nu een maand stilgestaan, en is het wondje bij de singelplek inmiddels weer goed genezen en helemaal dicht.
We kampen nu al een paar jaar met dit probleem, en om eerlijk te zijn heb ik er schoon genoeg van; dan gaat het even goed, dan heeft ze er weer een wondje zitten en gaat het van kwaad tot erger.
Nu is het dus mooi dicht, en ik kan de training inmiddels ook weer rustig aan oppakken.
Nu hebben we al zo'n jaar lang een soort van 'zwarte sok' over de singel heen, zowel om de singel van het tuig alsook om de singel van het zadel. Maar, blijkbaar helpt dat toch niet genoeg.
Het gaat hier dan om een lange zwarte 'sok', met open uiteinden, die gaat dan dubbel over de singel heen, en dan is het een kwestie van goed zorgen dat hij het hele okselgebied (=risicogebied) goed bedekt. We vervangen de sok voldoende vaak; als hij vies is en 'hard' door zweet, dan keren we hem om, is ook die kant vies, dan gaat hij in de was en komt er een schone om heen.

Close-up:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EBKQZTBJ.jpg
Eigenlijk heeft ze, ondanks deze sok, toch af en toe nog eens dat het open gaat. Nu waren we eigenlijk op zoek naar iets anders.... we zaten eigenlijk te denken aan zo'n singelbontje van echt schapenvacht/schapenbont...
Wat ik ook trouwens altijd doe na het vastmaken van de singel, is beide voorbeentjes even oppakken en naar voren rekken, zodat de huid onder de singel mooi glad 'getrokken' word

Ook spoel ik idd de singelplek na een rit meestal af met koud water.
Maar wat is/werkt volgens jullie het beste?
- Gewoon die zwarte 'sok'
- Een binnensingel met gel (los verkrijgbaar of laten maken? )
- Of een echt schapenbontje
?

..Verder heb ik de ervaring dat juist strak aansingelen veel beter werkt. Sinds ik na een paar minuten stappen nogmaals aansingel gaat het eigenlijk goed (even afkloppen want het blijft een vervelend probleem). Verder gebruik ik een losse gelhoes zowel om het tuig als onder het zadel. Neopreen en een schapenwollen hoes werkten niet bij mij. Gelhoezen zijn bijna niet meer te krijgen en dan moet je ook nog oppassen dat ze niet een te harde naad aan de zijkant hebben.