Stal met weide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Stal met weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:10

Ik heb een optie op een stal, inloopstal en wei. De bedoeling is dat mijn paard het maatje gaat worden, de wei heb ik nog niet gezien, dus weet niet hoe groot hij is.

Maar ik heb een dilemma, hoe doen jullie dat?

De wei ligt aan het bos, en ik rij voornamelijk in de bossen, dus dat zit wel goed. Een rijbak heb ik jarenlang niet gehad en toch mis je dat dan wel als je wat anders wil doen dan een bosrit, maar daar kan ik misschien wel wat van maken op de wei.

Maar mijn trailer moet ik dan daar ook stallen en ik ben dan bang voor diefstal, waar hebben jullie je trailer, ook op de wei?

Waar laten jullie je rijspullen, ik heb een hagelnieuw zadel en dat vind ik maar tricky om mijn spullen op de wei in een hokje te laten, heb nl een vrij duur hoofdstel vorig jaar gekocht, dan heb ik best veel spul. Maar mijn zorg ligt bij het zadel en hoofdstel.

Ik hoop vaak met de fiets te kunnen omdat ik via het fietspad vele kmters korter uit ben dan met de auto, dan moet ik gigantisch omrijden en om benzinekosten te sparen, zou ik met de fiets kunnen, maar dan zit ik met mijn rijspullen. Ik rij nl bijna elke dag en mijn paard is dat ook gewend.

Een goede wei van behoorlijke afmeting met inloopstal is nl iets wat ik al een hele tijd wil en heel schaars is hier. Ik zal per maand niet goedkoper uit zijn dan in mijn pension, want tja die weides brengen geld op hier. Dus ik zal snel moeten beslissen.

Het praktische vind ik nog een drempel.

Ik wil graag gaan sparen voor een Anda jaarling en ik heb ook nog de angst dat mijn paarden weggehaald worden, het hek bv wordt opengezet, zijn dat irreeele angsten? Hoe gaan jullie daar mee om?

Arabesk

Re: Stal met weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:12

Een hoofdstel kan je nog wel meenemen op de fiets (fietstassen oid). Veel zadels kunnen wel over het stuur. Anders maak je een zadelkast die in de inloopstal staat en die je met pennen vastzet aan de muur en een dik slot erop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:16

Ja maar juist die sloten dat is interessant om open te breken. Dan toch liever mijn zadel dan mijn paard. Of staan jullie daar nooit bij stil.

Op zo een moment zou ik wel willen een paard te hebben dat zich niet laat vangen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:17

noch de trailer, noch het zadel zijn interessant om te jatten. En als hoofdstel heb ik een stalhalster.

Het zadel is een wintec Cool

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:18

Poeh, Russel, dat zijn een hoop vragen.
Zou zelf geen tuig achterlaten op zo'n afgelegen plek in ieder geval, maarja, fietsen ermee wordt idd lastig..
Wat zijn de mogelijkheden er om heen? Wonen er mensen vlakbij waar je je spulen zou mogen opslaan in een goeie kast met groot slot?
Da's ook weer een risico natuurlijk..

We hebben zelf onze paarden aan huis stan maar ons huis is 200 meter van de weg en er is een wei direct aan die weg en ik durf ze daar 's nachts ook niet in te laten...

Als het project je meer kopzorgen geeft en je financieel niet beter uit bent dan nu dan zou ik me afvragen wat zwaarder weegt- je paard in een wei met schuilstal met risico dat je paard wordt weggehaald, gezeul met je spullen of op je huidige plek staan en ik hoop dat je paard daar in ieder geval dagelijks buitenkomt?...

Je bent er verder nog niet wezen kijken, misschien kun je dat als eerste gaan doen?...

Suc6. mag ik vragen wat het kost, weidegang en schuilstal bij jullie in de omgeving?...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:13

Tsja, ik had mijn zadel dus in de auto liggen en de rest in een tuinkast die ik had vastgezet met een slot er op. Ook op het hek had ik een slot zitten, voor je trailer zou je een aanhangerslot kunnen overwegen.
Ik vond het heel leuk om een beetje mijn eigen plekkie te hebben, mijn paard was er ook gelukkig mee Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:30

Wendy, erg moeilijk hoor, eigen stekkie is ook eigen baas en dat trekt. Dan heb ik een paard die je gelukkig maakt met hele dagen buiten ook als het regent. Maar hij wil wel s'nachts op stal want dat is hij gewend zijn hele leven, dus in de winter wordt dat wel even nieuw zo, hij komt dan met een shetje van iemand anders en misschien nog een ander paard, dus dat scheelt al weer. Maar wel een nieuwe situatie zo met zo snel alles donker en allenig, althans met vreemde paarden.

Detour: Idd zo laten staan is een kop zorg. Een half uur fietsen met je splinternieuwe zadel op je stuur zie ik niet zo zitten. Maar misschien iets te fabriceren van een leuk zadelbeugeltje of zo Clown

Er is wel een boerderij vlakbij, daar zal de wei wel van zijn en ik hoop dat ik daar mijn spullen kwijt kan.

Ik heb gelukkig vanmorgen kunnen regelen dat mijn paard gedurende de ochtend in de buitenbak gaat, dat scheelt al weer een hoop en in de middag met de groep mee de wei op. Ik hoop dat ze hem vroeg buiten gaat zetten.
De wei heb ik nog niet gezien, wacht nog op bericht van dat meisje, dus eigenlijk is het van te voren ideeen hebben.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:43

ben heel benieuwd wat je daar zult aantreffen, soms helpt het zien van iets je net over de streep mbt het nemen van een besluit.
Sterkte in ieder geval!
Fietsen met zadel heb ik ook tijdje gedaan en geloof me, dat evrveelt snel en bochten rijden is echt klotewerk.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:44

Je kunt ook nog zo'n kinderkarretje achter je fiets hangen en daar je zadel in Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 15:48

Ja daar zat ik ook al aan te denken, toch niet zo gek idee?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 17:58

ik zat net aan je te denken in de file. Ik heb zelf een ligfiets met een soort bak achterop. De Flevotrike

Afbeelding

2e hands wel verkrijgbaar,+/- 400 euro. Hele handige fiets, je kunt vrijwel alles zelf repareren, onderdelen bij http://www.ligfietsshop.nl

Ook heel handig voor boodschappen doen , hoef je ook niet meer met de auto + zoeken naar een parkeer plaats. Er gaat écht veel in dat bakkie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:26

Wat een apart ding, die heb ik nog niet gezien. Haha!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:33

Zadel op de stuur van het fiets wil best hoor, ik doe het ook best vaak maar ik hoef helemaal niet zo ver te fietsen. Ik heb helemaal geen last van het zadel met fietsen, kost me geen extra moeite ofzo. Hoofdstel neem ik dan ook mee.

Sloten op de wei lijken me aardig overbodig, want als iemand een paard wil stelen laat die zich net tegenhouden door een stel sloten als je kijkt wat er allemaal bij komt kijken om een paard te jatten. Wel zou ik een flinke klap stroom op het draad zetten en net doen en wat waarschuw bordjes om te nieuwsgierige mensen buiten de weide te houden.

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:36

Dit probleem had ik vroeger ook en heb toen een fietskar gebouwd waar mijn westernzadel in kon liggen en heb er een plastic zeil met elastiek aan de ondekant overheen gedaan zodat hij altijd droog lag en zodat ik ook niks onderweg kon verliezen.
Dit heb ik 3 jaar zo gedaan en nu staan de paardjes aan huis dus geen gesleep meer

tummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:04

ik kan mijn spullen ook niet bij mijn paard laten liggen en kan alleen fietsen, dus heb ik een 2de hands hond/vis kar voor een prikie gekocht achter mijn fiets gekoppeld en mijn zadel en alles past erin. zo fiets ik iedere dag op en neer.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:06

ik heb ook een schuilstal met weide Lachen mijn zadel leg ik altijd bij een boer in de buurt Lachen in zijn afgesloten schuur... (de vrouw die voordat ik de wei kreeg die wei in gebruik had, had al haar spullen onafgesloten (zelfs niet eens in een kast) gewoon in het schuilhok liggen... dat heeft ze dus schijnbaar 11 jaar zo gedaan... ik zou het echt niet durven Tong uitsteken maar goed die vrouw deed het en had toch een redelijk duur zadeltje...)als ik met de fiets ben leg ik het zadel over mijn stuur om het zo bij mijn knol te krijgen...

Dus als ik jou was zou ik rondvragen of je het zadel ergens in de buurt kunt opslaan Lachen (een boer ofzo? of misschien heb je familie in de buurt wonen?) Als dat geen optie is... zadel over het stuur en fietsen maar Tong uitsteken Je moet dan wel even een goede dikke onderlegger onder het zadel leggen... anders krijg je evt. beschadigingen door de fietsbel/versnellingen/weet ik veel wat nog meer uitsteekt op een fiets Tong uitsteken

Borstels en dekens enzo zou ik gewoon in het schuilhok laten liggen... daar is toch geen hond in geïnteresseerd Tong uitsteken