Zelf klooi ik een beetje aan, om het eens heel oneerbiedig te zeggen. Ik ben naar een aantal clinics geweest, lang geleden, lees boeken en kijk video's. Met mijn oude paard (al weer zo'n 10 jaar geleden helaas overleden) kon ik alles zonder kopstuk en zadel en ik kon hem van een afstandje sturen. Waarschijnlijk was het niet perfect, maar het was wel leuk en ik had een hele goede band met dat paard. Sindsdien doe ik alles liefst met zo min mogelijk (liefst rijden met halster-aan een nekring ben ik nog niet zo toe
en zonder zadel, grondwerk en leuk met het paard bezig zijn.) Maar zoals gezegd klooi ik een beetje aan. Soms gaat het prima... soms kom ik bij dingen uit waarvan ik denk 'hoe nu?'
Nu vraag ik mij af hoe het met jullie zit.
Volgen jullie een bepaalde stroming tot op de letter(voor zover mogelijk. Zelf spreekt Hemfling mij wel aan, maar die is moeilijk te volgen
) en zo ja... waarom, of zijn er mensen die wel een bepaalde stroming volgen, maar daar bij bepaalde oefeningen toch een beetje vanaf wijken (ik loop bij bepaalde stromingen toch wel eens tegen iets aan waarvan ik denk...nee..dat vind ik niet zo...) en zo ja, waarom. Zo nee, waarom niet. Of pikken jullie gewoon van alles wat?
Of werken jullie geheel en al naar eigen inzicht?
Toen ik met NH begon, inmiddels alweer ong veertien jaar geleden, werd er nog niet zo veel over die stromingen ed gepraat en stond ik er niet bij stil. Na mijn oude paard heb ik nog even een tinker gehad die totaal niet bij mij paste en waar ik dus niet zo heel lang mee heb gewerk. Daarna heb ik heel erg lang geen paard meer gehad (geen geld en het idee dat het niet meer zou werken omdat ik erg onzeker ben geworden vanwege rugproblemen tgv een val met paard in rengalop, gebroken ruggenwervel en andere blikschade...gelukkig gaat dat nu weer steeds beter
)Nu heb ik sinds een jaar weer twee shetjes waar ik veel mee bezig ben, zoals wandelen, anti-schriktraining (foto's bij paarden aan het werk
) voorbereiding mennen ed en sinds 3 wk een haflinger. Een oude haflinger, maar ik wil het graag goed met hem doen. We wandelen veel, af en toe zit ik erop en ik probeer hem te rijden met een halster. (Voor hem nog nieuw en een uitnodiging om te kijken of ie niet kan grazen of zo, maar na een paar minuten deed hij het al goed en zijn we gestopt) Hij is nog onzeker buiten want hij heeft jaren alleen met een groep rondgereden (hij werkte in de toeristenbranche
) , maar ook heel erg lief en beslist niet paniekerig. Ik wil alleen reacreatie rijden met hem, maar wel op een lekker ontspannen manier voor hem en mij. Maar goed... nu wordt er dus wel veel over NH gepraat en ook veel meer toegepast, dus maak ik van de gelegenheid gebruik om anderen hun mening, ideeën te vragen.

), als ik met dezelfde hoeveelheid druk haar de suggestie geef om naar een andere houding/positie te gaan, doet ze het graag voor me.
Ik heb overigens ook de video 'my horse won't go' besteld omdat een van mijn shetjes de rem nogal veel wil gebruiken. Met mijn shetjes heb ik wat licht werk gedaan, maar aan de hand van wat ik lees en vooral omdat tommy wat knorrig kan zijn (maar wel lief hoor) heb ik besloten om er een paar maanden de stop op te zetten, alleen met hun te spelen en te borstelen, mijzelf eea goed wat dingen te leren en over een half jaar weer te beginnen.