rijden zonder teugels en hoofdstel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

rijden zonder teugels en hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 17:18

Ik ben een recreatie ruiter en door lichamelijke ongemakken kan ik maar 1 keer per week rijden.Ontspannen rijden met zo min mogelijk hulpmiddelen staat bij mij voorop, ik vind dat HET paardrij gevoel.Maar nu heb ik vanmiddag uitgestapt zonder hoofdstel, alleen het sturen snapt hij niet.Ik gebruik mijn benen en verplaats mijn gewicht, maar dat werkt niet.Iemand enig idee hoe ik een beetje kan sturen?

Tivoli

Re: rijden zonder teugels en hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:54

Neckreining.
Kan met een ring om de hals,evt. een touw.
De preciese werking hiervan kun je op [Western] vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:24

Gebruik ook 'overdreven' je armbewegingen. Bijv. als je naar links wilt, je linkerarm naar links doen, met een open hand, waarmee je hem ahw uitnodigt om naar links te gaan. Eventueel duw je met je rechterhand zacht op de rechterkant van zijn hals. Vergeet ook niet naar links te kijken, dus kijken waar je naartoe wilt.

Als dit nog niet lukt, probeer dit zelfde dan eens met bijv. een halstertouw om de hals (of halsring idd).

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:37

Ik ben begonnen met een carrotstick om het sturen te verduidelijken. Eerst driving game (PNH) op de grond in orde maken, daarna met het sturen met de stick ondersteunen welke kant hij op moet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:38

Ik rijd ook met een halstertouw om de hals. Neckreining snappen de meeste paarden heel snel.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 21:20

marleen_usar schreef:
Ik ben een recreatie ruiter en door lichamelijke ongemakken kan ik maar 1 keer per week rijden.Ontspannen rijden met zo min mogelijk hulpmiddelen staat bij mij voorop, ik vind dat HET paardrij gevoel.Maar nu heb ik vanmiddag uitgestapt zonder hoofdstel, alleen het sturen snapt hij niet.Ik gebruik mijn benen en verplaats mijn gewicht, maar dat werkt niet.Iemand enig idee hoe ik een beetje kan sturen?

Rijden met hulpmiddelen alsof er geen hulpmiddelen zijn Knipoog Als je wel een halster omhebt, altijd eerst zit en been en dan pas teugel. Zo leert je paard dat hij op zit en been moet reageren. Als hij dat met teugel goed doet, dan zal hij het ook zonder teugel doen. Om jezelf af te leren om toch altijd je teugel erbij te pakken, kan je inderdaad met carrot stick gaan rijden. Dan wordt je je snel bewust hoeveel hulp je nog nodig hebt.