[AR] D'tje gekregen maar geen fout gemaakt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

D'tje gekregen maar geen fout gemaakt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 12:47

Gisteren de oefenmarathon in Nijeberkoop gereden. Best een zware wedstrijd door de regen, bodem en de 8 hindernissen en 1 vaardigheid. Ik heb twee keer verkent. Vrijdag alleen en zaterdag met mijn man. Eindelijk is het me gelukt om 9 hindernissen te onthouden.
Tijdens de wedstrijd was er een hindernis met een heuvel. Er waren twee manieren om door poort E te gaan. De meeste spannen gingen eerst door B de heuvel weer af en dan de heuvel weer op bij E. De kleinere spannen (zoals wij) konden voor E draaien en zo er door. Ik koos dus voor de laatste. Nu kan het bijna niet anders dat ik die poort goed heb genomen. Ik zat zelfs in het spoor van andere spannen en nu heb ik toch een D op mijn uitslag. Op de tekening van de hindernisjury rij ik de poort aan en draai ik voor de poort weer terug. Dat lijkt me wel heel onlogisch om te doen.

Nu is het natuurlijk mijn woord tegen dat van hun.
Ik heb geen getuigen .

Hebben jullie dit wel eens meegemaakt en hoe los je dit op?

manie

Re: D'tje gekregen maar geen fout gemaakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:52

Heel simpel dat los je niet op.
Het oordeel van de jury (hindernisrechter) is bindend.
Gewoon slikken en doorgaan.
En ach dit was een 'wilde wedstrijd' dus helemaal geen reden om je druk te maken dacht ik zo.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:55

Trouwens 2 keer verkennen vind ik niet bijster veel, zeker niet bij 8 hindernissen.
Ik loop de hindernissen minimaal 4 keer, maar meestal vaker.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 13:00

Wilde wedstrijd of niet. Ik steek er tijd en energie in en dan is het nooit leuk om uiteindelijk een D'tje te krijgen. Het blijft altijd voor de ervaring en niet voor de prijzen maar toch. Ik rij nu eenmaal (nog) geen officiële wedstrijden. Ik had het nu met twee keer verkennen er redelijk goed in. De hindernissen lagen ook een end uit elkaar. Het was zeker 5 km lopen om alle hindernissen te zien. Ter plekke loop ik dan twee/drie keer en thuis tekenen we alles nog samen uit op papier.

Benieuwd hoe anderen dit verder doen (het verkennen dus)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 13:05

Op papier kun je geen hindernissen verkennen, vaak dat het op
de tekening niet helemaal gelijk is aan de werkelikheid..

Wij lopen ook minimaal 4á5 keer..
En je hele aanspanning mooet door de poort zijn gegaan anders heb je dus de poort niet genomen.
Denk dat je dus te vroeg hebt gedraait...

Ach en so what een D overkomt iedereen, anders moet e niet aan een
jurysport meedoen..

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 13:08

Tussen de hindernissen neem ik de fiets of de auto, scheelt veel tijd.
Goed verkennen kost nou eenmaal heel veel tijd.

Met 4 keer verkennen bedoel ik het volgende. Op vrijdag (dag van aankomst op een SMW) vaak de 1e keer (en dan loop ik ze 2-3 keer per hindernis) op zaterdag voor de 2e keer (ook weer minimaal 3 keer erdoor), dan zaterdagavond nog een keer (weer 2-3 keer erdoor) en dan zondagochtend heel vroeg voor de start van de marathon nog een keer (weer 2x erdoor).
Ook loop ik de hindernissen altijd in de juiste volgorde (dus eerst h1, dan h2, enz) anders ben ik bang dat ik de boel door elkaar haal Haha!

Het lijkt misschien veel, maar ik verken/bedenk ook altijd de alternatieven. Zeker met het tandem, maar ook met enkelspan.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 13:12

Ach maak je niet druk..
Een jury heeft altijd gelijk ook al heeft hij geen gelijk...

Zolang je verder maar lekker gereden hebt en het heeft je geen punten gekost.
Bij een officiele wedstrijd kun je misschien nog een keer protesteren maar bij een wilde wedstrijd heeft dat weinig zin, denk ik.

En bij een jurysport is het soms gewoon slikken en weer doorgaan Vork

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 13:18

Goed verkennen en hindernissen 'leren' is ook echt een kunst. Ik merk wel dat als je het vaker doet je steeds beter leert waar je op moet letten en daarnaast weet je natuurlijk ook steeds beter wat de mogelijkheden zijn van je span.
Ik rij oefenmarathonnen dus dan kom je vaak de dag van de wedstrijd op het terrein aan. Ik rij nu voornamelijk in de buurt dat ik eventueel er de dag ervoor er heen kan rijden. Een heel weekend op wedstrijd gaan zit er echt niet in bij mij.
Nadeel hier was ook dat op zaterdag je tussen de cross door moest verkennen. Je moest dus regelmatig plaats maken voor een ruiter die langs kwam.

Ik zal dan toch wel ergens te vroeg hebben gedraaid misschien. Het was een boshindernis dus misschien de verkeerde boom aangehouden. Ik had misschien nog even nog een keer moeten gaan kijken.

Protesteren was ik niet van plan. Het was nou niet dat ik nu een prijs was misgelopen. (wat dat betreft waren we gewoon niet supersnel, pony's hadden aardig last van hun vacht) Haha!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 13:24

Ook op een eendaagse SMW verken ik minimaal 3x
Vrijdags erheen en dan 2x verkenen
Dan zaterdagochtend voor dag en dauw nog weer 1-2x (steeds 2-3 maal door de hindernis lopen)
Het is nou eenmaal een tijdrovende sport, vakantie hebben we praktisch niet, dat gaat op aan de wedstijden. Het is maar waar je voor kiest, waar een wil is is een weg.
Maar je had vrijdag toch kunnen verkennen? Dan had je geen last gehad van de ruiters.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:58

Verkennen, pfff ik wil geloof ik niet weten hoe vaak ik dat doe. Ik denk ook inderdaad net zoiets als Manie.
Vrijdag loop ik er even door heen, niet heel bewust maar gewoon even kijken waar de poorten zitten, beetje kijken naar de meest logische lijn.
Zaterdag pluis ik ze aan het begin van de middag helemaal uit. Ik sta gerust 20 minuten alleen maar naar anderen te kijken om zo lijnen te zien die ik zelf nog niet had gevonden. 9 van de 10 keer doe ik dit zonder mijn groom.
Aan het einde van de middag loop ik ze met mijn groom. Ik heb dan voor mezelf wel de meeste lijnen al definief in mijn hoofd, maar overleg dan nog even met hem wat hij ervan denkt en of hij misschien nog iets anders ziet.
Hierdoor weet ik dus ook alle alternatieven als ik in de knoop kom.
Dan loop ik ze bij mooi weer 's avonds ook nog een keertje. En zondagochtend voordat ik moet starten loop ik ze nog een keer, zonder voor me uit te kijken. Dan kijk ik alleen naar het gras, dus loop hem helemaal uit mijn hoofd, richt me alleen op de palen die in het gras staan.

Verkennen op een 1daagse gaat hetzelfde als de zaterdag/zondag van een 2daagse. Dus dag vantevoren alles uitpluizen en uitzoeken. Dag van de wedstrijd nog even snel erdoorheen.

En natuurlijk voordat je gaat slapen alle hindernissen even in gedachte doorlopen. Boekje bekijk ik nooit, dat zaait alleen maar verwarring.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 19:19

Vrijdag was ik ook wezen verkennen (alleen dus) maar ik ben toen eerst wezen werken tot 16:00 u dus dan is het vrij snel donker. Ik redde het toen net om alle hindernissen te verkennen maar de vaardigheid is toen niet gelukt.

Ik weet dat het een sport is die veel tijd kost en ik zou die tijd er graag in willen steken maar zelf werk ik full time en onregelmatig (dus ook weekenden) en mijn man werkt zo'n 60 uur per week en is veel weg (op de vrachtwagen) dus het weekend is echt zijn rustmoment. Tja, de sport moet ook betaald worden.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:25

Denk je dat het bij anderen gewoon op hun bordje wordt gesmeten.
Nee die werken er ook hard voor, maar stellen miss
hun prioriteiten anders.

Nemen de vakantiedagen op om wedstrijden te kunnen rijden.
Nemen geen schuifpui maar besteden dit aan de sport..

Sorry hoor maar bij iedereen moet de sport betaald worden, niemand
krijgt het voor nop..

Heb zelf ook een man die 70 uur per week werkt, nog in het westen ook.
Alleen wij doen er alles voor om te kunnen rijden..
Dat zeg ik prioriteiten stellen...

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:40

Pff Nanda deze reactie schiet mij ook een beetje in het verkeerde keelgat.
Het is inderdaad een kwestie van prioriteiten stellen.
Hier ook een full-time baan, een echtgenoot met een zeer drukke baan >60 uur (veel in het buitenland) en ook nog een studie ernaast.
De weekenden zijn voor ons ook een rustmoment, alleen dan niet op onze kont in de tuin (bij wijze van spreken), maar op een wedstrijd.
En ja zoals nu aan het eind van het seizoen zijn we ook aan het eind van ons latijn Haha!, maar dat tanken we deze winter wel weer bij...
(hoewel zaterdag eerst dressuur OHZ, dan als een speer naar een D+V wedstrijd (40 km verderop) met beide pony's en manlief is daar parcoursbouwer, ons motto: live your life to the max)
Nogmaals waar een wil is, is een weg.
En ook wij krijgen het echt niet op ons bordje gesmeten het is gewoon kei- en keihard werken en alles ervoor opzij zetten.
Als je echt wat wilt zul je zelf de voorwaarden moeten scheppen een ander doet het immers niet voor je.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 20:01

Ik heb ook 1 keer een (onterecht) Dtje gehad. Wilde wedstrijd of niet het is niet leuk. en je lacht er even om maar stiekem baal je toch. Ik had gelukkig alles op film staan en ben toch even terug gelopen om deze film te laten zien. Uitslag bleef onveranderd, maar het voelde toch goed om excuses te krijgen. En ach ook hindernisrechters zijn maar mensen en mensen maken fouten.

Wanneer je een rasechte wedstrijdrijder bent draait echt alles om je sport. Ik maak dit met mijn ouders van dichtbij mee. Zelf ben ik jarenlang met hen meegegaan, maar kom er nu zelf als het ware pas net bij kijken. Het liefste zou ik alles net als hen doen, altijd op die kar wanneer het maar even kan. Hele weekenden weg op wedstrijd etc etc. toch liggen onze prioriteiten nog net iets anders. Manlief vindt de sport ook geweldig maar is nog niet zo bezeten als ik en mijn familie.. Ik houd bewust rekening met hem, hij moet het ook leuk blijven vinden. Het is voor niemand makkelijk en het is voor iedereen kei hard werken. Maar ik ben net zo blij en zenuwachtig wanneer ik naar een oefenmarathon ga of een officiele wedstrijd zou rijden. Onze tijd komt nog wel.
Ik wil hier eigenlijk alleen maar mee zeggen, dat iedereen er hard voor moet werken, en wat iedereen op zijn eigen manier doet, dat is altijd goed, of je nou al op woensdag, donderdag , vrijdag of pas zaterdags/zondags gaat verkennen je doel is hetzelfde en we moeten allemaal vroeg onze nest uit en dat vinden we nog leuk ook! Haha!

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 20:28

Ik studeer ook heel hard Schijnheilig Maar goed, ik rijd dan ook altijd fout...

tjiddevw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 21:50

Ik heb die wedstrijd ook meegemaakt....stond actief achterop bij mijn vader. Maar ik snap jou niet van de twee manieren..... als je van E naar F wou moest je zowiezo de heuvel weer op. Waar draaide je dan en waarom?

En over het verkennen.....wij verkennen ook supervaak. Vrijdags lopen we een hindernis 3 á 4 keer en zaterdags loop ik de vaardigheid nog een keer en als ik mijn twijfels over een hindernis heb loop ik die nog een keer.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 23:32

Citaat:
Pff Nanda deze reactie schiet mij ook een beetje in het verkeerde keelgat.

Ik snap dit niet. Ik wil wel de prioriteit stellen op de wedstrijden maar kan dit simpelweg niet. Ik heb ook nog een hubbie die andere prioriteiten heeft. Dat wil niet zeggen dat ik vind dat anderen het in de schoot geworpen krijgen en er niets voor hoeven doen. Ik heb veel respect voor mensen die veel uur in de week trainen, blauwbekken in hun caravan op een wedstrijdterrein, er alles voor opzij kunnen en willen zetten. Ik mis die mentaliteit en weet ook dat ik daardoor nooit in de top kan meedraaien. Ik kies er daardoor ook bewust voor om eerst ervaring op te doen op oefenmarathons en dergelijke.
Ik heb alleen wel altijd het gevoel dat ik hier niet echt serieus wordt genomen als menner omdat ik maar oefenmarathons rij en geen officiele wedstrijden. Dat schiet mij wel eens in het verkeerde keelgat. Ook al rij ik geen officiele wedstrijden wil dat niet zeggen dat ik geen verstand van zaken heb. Iedereen is onderaan begonnen en de 1 wat sneller als de andere. Ik heb wat meer tijd nodig voor ik aan 'het echte werk' toe ben. Ik ben al lang blij als ik mijn stress wat onder controle kan houden voor een wedstrijd en als het dan ook nog officieel zou zijn... bij het idee alleen al krijg ik een knoop in mijn maag (hoewel afgelopen weekend ik zonder kotsen ben door gekomen)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 23:34

tjiddevw schreef:
Ik heb die wedstrijd ook meegemaakt....stond actief achterop bij mijn vader. Maar ik snap jou niet van de twee manieren..... als je van E naar F wou moest je zowiezo de heuvel weer op. Waar draaide je dan en waarom?

En over het verkennen.....wij verkennen ook supervaak. Vrijdags lopen we een hindernis 3 á 4 keer en zaterdags loop ik de vaardigheid nog een keer en als ik mijn twijfels over een hindernis heb loop ik die nog een keer.

Je kon bij B de heuvel weer af en naar de E de heuvel weer op naar de F. Ik ben niet door de B naar de E gegaan maar voor de B linksaf langs de schuine helling en dan links door E. Er waren meer mensen die zo reden aan de sporen te zien.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 06:56

Ik zal het proberen uit te leggen.

Napie schreef:
Ik weet dat het een sport is die veel tijd kost en ik zou die tijd er graag in willen steken maar zelf werk ik full time en onregelmatig (dus ook weekenden) en mijn man werkt zo'n 60 uur per week en is veel weg (op de vrachtwagen) dus het weekend is echt zijn rustmoment. Tja, de sport moet ook betaald worden.

Hier geeft je aan hoe je leven naast de mensport eruit ziet en stelt dat het daarmee onmogelijk is de sport intensief te beoefenen.
Ik geef aan dat dit voor de meeste mensen geldt, maar op een één of andere manier krijgen die het wél voor elkaar (door prioriteit te stellen en minstens zo hard te werken als jullie doen). Financieel gezien moet hier ook alles betaald worden....

Dat jij het gevoel hebt niet serieus genomen te worden begrijp ik dan weer niet.
Misschien komt het door mijn opmerking dat het een oefenmarathon is en daardoor weinig aan de hand.
Dit is ook echt hoe ik er overdenk, maar zo denk ik er ook over met een officiële wedstrijd.
Voorbeeldje:
In Noordwolde blokkeerde mijn pony volledig (was ergens in een hindernis echt bang voor), waardoor mijn groom van de wagen moest en met hem mee moest lopen (=veel strafpunten). Tot dat moment stond ik eerste voor het Noordelijk Kampioenschap, daarna stond ik laatste Haha! . Ik kan je vertellen dat ik daar serieus maar max. 5 minuten van gebaald heb. Daarna is het blik vooruit, werken aan dit probleem en op naar de volgende wedstrijd.

In de sport heb je gewoon te maken met jury's het jury oordeel is gewoon bindend (en soms onterecht)

Er is maar een ding waar ik echt van baal, dat is als ik zelf fouten maak. Dus een D-tje oploop omdat ik het parcours niet goed verkend heb. Ook dat kan gebeuren, maar dat is iets waar ik echt ziek van kan zijn. Het betekent dan namelijk dat ik niet goed genoeg verkend heb en dat is iets wat ik zel wel in de hand heb.

Wat de oorzaak van jou D-tje is maakt denk ik niet zoveel uit, het gebeurd iedereen wel eens (terecht of onterecht). Probeer gewoon wat te doen met de info die wij hier geven ten aanzien van het verkennen.
Veel plezier en succes met de (oefen)marathons. Lachen

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 08:57

mijn vriend heeft dit ook mee gemaakt.

Op een hindernis met strobalen. Hij zou een poort (volgens mij D ofzo) niet genomen hebben volgens de tekening. Maar ik heb een foto dat hij daar door komt.

alleen doen ze met foto's dus niets. Had ik het gefilmd dan hadden ze het miss toegelaten. Is wel jammer voor hem want anders was hij kampioen geweest en nu EL.

We hebben later degene die getekend heeft nog aangesproken( was een bekende) en zei gaf eerlijk toe dat ze neit goed kon zien hoe hij reed en dat ze het nog aan de jury heeft gevraagd maar die hadden het ook niet gezien. hij reed een andere route als zijn voorgangers en toen waren ze het kwijt.

Helaas maar niets aan te doen.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:07

en ik rijd zelf ook nog geen officiele marathonwedstrijden maar alleen wilde. heb er dit jaar 2 met 6 hindernissen gereden en ben nog steeds verbaast over mezelf dat ik nog geen 1 keer fout ben gereden Clown

En dan zeker omdat mijn pa achterop staat en we dan een hindernis binnen komen en hij roept. jij weet hoe we moeten he !!!! ik weet het niet meer hoor !!!!

Ik leer er heel veel van om met mijn vriend mee te gaan verkennen. Wij gaan ook op vrijdag naar de wedstrijd. Hij loopt dan eerst de vaardigheid een keer of 3 en de hindernissen 1x en dan 2 rondjes per hindernis. Zaterdag ochtend de vaardigheid nog een keer of 3 en dan s middags de hindernissen nog een aantal keer. 's avonds nog en dan zondag ochtend weer. Ik ga niet alle keren mee want ik heb na zo'n weekend al geen benen meer over Tong uitsteken Bloos

Maar door mee te verkennen leer ik wel veel. En idd het is een opgave. wij moeten ook op vrijdag vrij nemen om naar een wedstrijd te gaan.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 11:39

Ehm, ik rijd ook alleen maar oefenmarathons, maar heb absoluut niet het idee dat ik daarom hier minder serieus word genomen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 12:29

Er zijn in het verleden nog wel eens dingen geschreven die er op neer kwamen dat ik niet kon mee praten over iets omdat ik niet officieel reed, maar vooruit... geen oude koeien.
Doel van dit topic was puur dat ik afvroeg hoe dit nou werkt in de samengestelde wedstrijdsport. Echt balen van die D heeft twee tellen geduurd Haha!
Citaat:
Hier geeft je aan hoe je leven naast de mensport eruit ziet en stelt dat het daarmee onmogelijk is de sport intensief te beoefenen.

Voor mij is het niet mogelijk, dat het voor andere wel mogelijk is omdat deze wel de prioriteit er op kunnen stellen is prima en geweldig. Ieder zijn eigen prioriteit. Ik een schuifpui, jullie meer wedstrijdervaring. Daar is toch niks mis mee?

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:53

Gaat het niet vooral heel erg om de lol die je eraan hebt? Ik bedoel op welk niveau je ook rijdt je doet het toch gewoon omdat je het leuk vindt! En hoeveel tijd en geld je erin kan/wil steken doet daar toch niks aan af? Of zie ik het nu allemaal te simpel?
Ziek In ieder geval werkt het bij mij wel zo...Ik vind het ook leuk om wedstrijden te rijden en ben dan (op mijn manier) ook fanatiek aan het oefenen en voorbereiden. En ja het is balen als een jurylid er andere ideeen op na houdt, maar als ik voor mijn gevoel heb kunnen laten zien wat ik kan ga ik toch met een tevreden gevoel naar huis.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 22:23

Jij snapt het. Dat probeer ik nou ook te zeggen. Het ging mij niet om dat D'tje, ik vroeg me alleen af wat je daar nou aan zou kunnen doen als je officieel rijd en het wel een verschil is tussen de eerste en laatste plaats.