Hij kan het wel maar wil niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

Hij kan het wel maar wil niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 19:36

OK, vage titel, ik geef het toe, maar ik zat even zinder inspiratie. Tong uitsteken
Het gaat om mijn 11 jarige haflingerruin. Hij is haflingertypisch koppig en daar gaat het ook meestal mis. Hij kán een heleboel, maar wíl vaak gewoon niet!

Vandaag ging ik hem weer eens zonder teugels rijden. De ervaring heeft me geleerd dat het goed is om het hoofdstel in te laten en gewoon de teugels uit te haken. Zo ook nu. Het eerste kwartier gaat het meestal goed. Paard is gemotiveerd en luistert goed naar gewichts- en beenhulpen, laat zich netjes sturen en remmen. Niks aan de hand. Maar dan, altijd na zo'n 10 minuten tot een kwartier, heeft hij het ineens door. Ik bedoel, ook met teugels rijd ik hem voornamelijk op zit en kuiten, dus zoveel verschil is er niet of ik hem nu dat hoofdstel aandoe of niet. Maar dan schijnt bij hem ineens de eurocent te vallen dat de "kontrole" weg is en hij dus niet "hoeft" te luisteren. En dan begint hij het uit te hangen en doet precies waar hij zin in heeft. Tot er weer een teugeltje in hangt.

Ja, ik doe ook grondwerk met hem. Hetzelfde probleem. Geef hem vrijheden, en na een tijd gaat hij er van profiteren tot er geen land meer mee te bezeilen is.
Dit probleem heb ik al vanaf ik met hem werk -nu zo'n vijf jaar- en er is geen verbetering bemerkbaar.
Wat zouden jullie doen? Telkens maar vijf minuten en voor hij gaat klieren de teugel er aan? Het maar helemaal opgeven met zo'n dikkop? Hem na een kwartiertje afzadelen omdat hij dan blijkbaar niet meer gemotiveerd is?

liljebo

Re: Hij kan het wel maar wil niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 06:53

Ik zou het beetje voor beetje opbouwen. Dus in het begin maar heel even werken en stoppen voordat het fout gaat, belonen en op de wei zetten. En dan steeds een beetje langer. Dan voorkom je dat je stopt als het fout gaat en wordt goed gedrag beloond.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 13:37

Ik ken het wel Ja Die van mij kan ook zo eigenwijs zijn.
Ik zou inderdaad niet te lang doorgaan. 10 minuten rijden, dan dan belonen en op wei zetten.
Misschien is het ook een idee om de teugels eraf te laten, maar een heel dun nylon touwtje aan het bit te knopen, bij je hand aan een dikker touw vastknopen.. Dan voelt of ziet hij niet dat er teugels aan vast zitten, dan rijd je gewoon zonder teugels, en als hij zich begint te misdragen dan laat je heel even voelen dat je nog wel contact met de mond hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:58

Genoegen nemen met die 10 minuten die je krijgt en daar tevreden mee zijn. Knipoog

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:32

Ik heb dit 'probleem' al 16 jaar Bloos ik heb het opgegeven. Ik hou altijd een back-up in handen zodat ik als slimste uit de bus kom en niet hij.
Dus als hij dénkt dat er geen teugel is en ook maar dénkt aan klieren, dan hangt er inééns een teugel Haha!
Zoiets.

Echt het is een lieverd hoor en ik kan lezen en schrijven met hem. Maar het ene paard is nou eenmaal 'slimmer' en minder onderdanig dan het andere paard.
Ik heb echt alles al geprobeerd. Er zijn mensen die denken dat ik hem niet goed opgevoed heb, omdat hij bij hùn er wel vandoor gaat bij het uit de wei halen. Ik heb nergens last van.
Ik kan hem zittend op een stoeltje de hoeven uitkrabben en bekappen. Bij een ander gaat ie hangen.

Ik denk dat je dus gewoon bij dit paard je verwachting ietsje naar beneden moet bijstellen Lachen
Wie weet, komt het dan vanzelf...

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:26

Geweldig. Ik zou mn handen kapot klappen als mijn paard 10 minuten netjes doet wat ik vraag 'met zonder iets'!
Wauw.
Ik sluit me aan bij JoviBan