Boek 'metal in the mouth' wie gelezen? Waar te koop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Boek 'metal in the mouth' wie gelezen? Waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 15:44

Wie heeft dit boekje gelezen?

Afbeelding

en weet waar het verkrijgbaar is in Nederland?

Liezel1

Re: Boek 'metal in the mouth' wie gelezen? Waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 15:48

Citaat:
http://www.bitloosrijden.nl/bitlooshoofdstel.htm

Metal in the Mouth

Dit boekje is te verkijgen, hier vind je veel achtergrond informatie over; wat het bit nu precies voor invloed heeft op het paard, zowel fisiek als mentaal.
Het is 144 pg dik en heeft enkele kleuren foto's.
Het boekje is voorzien van een ringband systeem. Het valt in dezelfde catagorie als de boekjes uitgeven over natuurlijk bekappen van Dhr. H Strasser.
Helaas vooralsnog alleen in het engels uitgegeven.

geschreven door:
W. Robert Cook, FRCVS, PhD & Hiltrud Strasser, Dr. med. vet. PhD

prijs € 28,95

Citaat:
http://www.bitlessbridle.co.uk/shop/ind ... ucts_id=17

Metal in the Mouth: The abusive effects of bitted bridles
by W Robert Cook, FRCVS, PhD & Hiltrud Strasser, Dr Med Vet, PhD (144 pages, inc colour images)

The bit is the cause of over 100 harmful effects. First and foremost, a bit is painful and it frightens a horse. It makes it difficult for a horse to be happy in its work and for a rider to achieve that harmony so essential to a partnership. It also makes it difficult for a horse to breathe, stride, perform, and stay healthy. The book explains this in layman’s language and shows why the new crossover bitless bridle makes riding simpler, safer, and more satisfying.

amazon.com heeft hem niet meer

google doet wonderen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 17:55

Dit boek is een must voor iedere paardeneigenaar.

Men is overigens bezig met de vertaling in het Nederlands.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 18:18

Ik vind het een onnodig polariserend werk en de bronvermelding is voornamelijk anekdotisch.

Het is een schoolvoorbeeld van prediken voor eigen parochie en ik raad het sterk af.
Het mist een belangrijke kern ook VOL-LE-DIG.

Dat geld kun je véél beter besteden aan een boek van Sabine Kells bijvoorbeeld. Dat is ook niet ver van jouw parochie maar niet tendentieus.

hc

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 20:33

en waar zijn die te verkrijgen?

vrijruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:54

sabine kells heeft zelfs mee gewerkt aan dit boek.
dus geheel onafhankelijk???

ik zou nog even wachten met aanschaf...zie eerder berichtje van joviban...*knipoogje* maar als je de engelse versie wilt hebben dan even een kijkje nemen op de eerder genoemde link van bitloosrijden.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:00

vrijruiter schreef:

Pling Knipoog

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:00

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:14

vrijruiter schreef:
dus geheel onafhankelijk???

Schrijf ik dat dan Verward

Sabine Kells is simpelweg minder militant extreem en dat is een stuk minder polariserend dan het ongenuanceerde niet inhoudelijk correcte van Strasser en Cook.

@Arabesk: gewoon op amazon Sabine Kells intikken Haha!

Blijft alleemaal voor eiegn parochie echter en nee dat verruimd je blik niet. Het is maar wat je wil.
Wat ík me echter afvraag is wat het boek van Strasser/Cook meer dan extra ongenuanceerde argumenten oplevert als je toch al ongenuanceerd tegen bit bent.
Lijkt míj dat je dan beter een boek van Charles de Kunffy kan kopen. Die is mínstens zo paardgericht in zijn denken als alle gemoemde personen, heeft zelfs een erg goed boek over de ethiek van paardrijden geschreven. Dát is blikverruimend.

hc

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 16:20

ik kan dus niks buiten NL bestellen, dus ik heb alleen wat aan NL leveranciers...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:34

Arabesk schreef:
ik kan dus niks buiten NL bestellen, dus ik heb alleen wat aan NL leveranciers...

Kán niet???? Zo zet je jezelf wel érg makkelijk oogkleppen op zeg! Waar een wil is, is een weg....

De boeken van De Kunffy zijn ook via Bol bestelbaar meen ik. Zo niet dan staan op amazon de gegevens en daarmee kan mijn zoon van 5 het hier in ons bergdorp bestellen.

hc

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:18

Moet je wel een creditcard hebben want Amazon accepteert geen paypal e.d.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:20

Voor wie het referentiekader wil verbréden, het eigen begrip wil verdiepen ipv meer info van en voor eigen parochie lezen, is een heel ander boek eigenlijk verplichte kost.
Het is een boek vanuit het hart van de hoofdstroom ruiterij en het geeft een glashelder beeld van de betreffende pereceptie van het paard en de paardenwereld.
Alleen de titel is al een gouden vingerwijzing.
Het is echt het geld en de moeite van het lezen waard. Met een open geest lezen! Het gaat er niet om of je het met de inhoud eens bent, maar om het kennis nemen van de betreffende perceptie. Dat is echt enorm verhelderend voor je eígen kijk op jouw eigen wereld, want die is net zo subjectief.

Het Dressuurpaard - Hardcover ▪ D.W. Rosie ▪ ISBN-13: 9789059561014 ▪ Nederlands ▪ Fontaine Uitgevers B.V. ▪ 2005

hc

vrijruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 11:09

Ik denk dat het helemaal niet verkeerd is om in bepaalde denk richtingen te lezen. De schrijvers van dit soort boeken hebben zich in een bepaalde richting verdiept en hebben daar hun mening en inzichten in verwerkt. Als je daar tegenover weer een boek uit een totaal andere denkrichting leest verruim je je blik net zo goed als dat je in soort van neutraal boek zou lezen.
Nu denk ik dat er geen of nauwelijks neutrale boeken te vinden zijn, daar elke schrijver zijn of haar ideeen in een boek verwerkt.
Dat is inherent aan de mens. Wij hebben allemaal een bepaalde mening en gedachten die wij graag aan anderen vertellen of sommige extremisten anderen het graag opleggen in een soort van dwang vorm of prediken. Zie in landen om ons heen geloven, politiek etc.
Gelukkig leven wij in een land waar veel mogelijk is en we praktisch alles kunnen krijgen en mogen lezen. Zelfs boeken die niet verkocht mogen worden zijn verkrijgbaar Lachen Of zelfs paddestoelen tegenwoordig...hihi wel gebruiken maar niet mogen kopen...hoe komt men er dan aan?? hihi..

Ik denk dat wanneer je dus een aantal boeken leest die bepaalde denkwijze verkondigen je een breed beeld kunt vormen over het onderwerp waar je je in inleest. Of dit nu over dieren of dingen gaat doet er niet toe. Elke schrijver geeft nieuwe informatie aan de lezer. Tenslotte bepaal je als lezer wat wel of niet bruikbaar is voor jou situatie.
Ik lees veel boeken en hoor veel mensen van allerlei pluimage en denk soms ook wel eens van hoe haal je het in je hoofd? Of hoe kan je dat nou doen? Of hoe wil of kan je dat uitvoeren? Weet je zeker dat het wel objectief is? Is die richting niet te extreem?
Wat zou ik er mee kunnen? Welke toegevoegde waarde heeft het?
Of ik er nu mee eens ben of niet doet er niet toe ik gebruik wat ik denk dat nuttig is voor mijn persoonlijke groei.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:15

vrijruiter schreef:
Ik denk dat het helemaal niet verkeerd is om in bepaalde denk richtingen te lezen. De schrijvers van dit soort boeken hebben zich in een bepaalde richting verdiept en hebben daar hun mening en inzichten in verwerkt. Als je daar tegenover weer een boek uit een totaal andere denkrichting leest verruim je je blik net zo goed als dat je in soort van neutraal boek zou lezen.

Problemen met tunnelvisie ontstaan pas als de lezers kiest voor alleen lezen van boeken in het straatje van wat die al víndt.
Zoals Arabesk het antibitboek.
Het dressuurpaardboek is een vergelijkbaar subjectief boek doch vanuit een ander deel van het paarduniversum.

Verder zijn er ook ´extremistische´ boeken die ´neutraliserend´ zijn Haha!

Zo is het bijna onvoorstelbare werk van Koning Duarte een verdieping voor de ruiter zélf, zonder diens smaak of perceptie in te vullen. Wel/geen bit is absoluut geen onderwerp hierbij. Zelfs de rijstijl niet. Expliciet NIET zelfs.

Een andere prachtige insteek is die van Charles de Kunffy: paardgerichter dan de gedoodverfde natural goeroes doch vanuit klassieke dressuur DUS Pling met bit etcetera.

Moraal van mijn verhaal is dat het verdiepen van ´natural´ denken meer effect heeft buíten de eigen parochie omdat binnen de parochie hoofdzakelijk op subjectieve spijkers op laag water gehamerd wordt.
Hoe was het ook weer??? X-loos wegens gebrek aan referentiekader, waarbij referentiekader juist níet N is Knipoog

hc

vrijruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:52

Toch vind ik dat het boek zeker niet verkeerd is en een toevoeging kan zijn op de kennis die die persoon wel of niet al heeft opgedaan of nog wil op doen.
Wanneer dit naast andere boeken wordt gelezen kan het helemaal geen kwaad. Ik blijf het een interesante materie vinden.

Ik ken Koning Duarte enkel als vroegere koning uit het zuiden, een ridder, ridders hoorden in die tijd goed te rijden want dat was hun enige overlevingskans. Zij hadden een compleet andere insteek wat rijden betreft dan wij. En is niet te vergelijken met de vraag die TS had. Heb geen boeken van hemzelf gelezen ken hem uit geschiedenis verhalen en plaatjes.
C de Kunffy ken ik wel en ja boek en site een echte dressuurman. Heb hem nooit persoonlijk ontmoet dus doe geen oordeel over of hij nu wel of niet ideaal is. Heeft vele goede punten.

Ik lees boeken die over bitloosrijden gaan maar ook boeken die juist over bitten gaan. Om een overbekend vb te noemen het Myler boek heb ik ook gelezen. Zo zijn er wel meer boeken te noemen maar daar ging de vraag niet over. Als je een mening ergens over hebt of wil hebben dan behoor je je in mijn ogen daar eerst in te verdiepen voordat je een uiting doet en dan kan je o.a boeken lezen en praktijkervaringen op doen. Naar ik begrijp heb jij al heel wat gelezen wat vele nog niet gelezen hebben dus jouw "kennis" is uitgebreider dan sommige anderen.
Daarom is het nog niet verkeerd is om dit boek aan te schaffen als je meer kennis op wilt doen mbt bitten en bitloos en wat daar rond om heen hangt. Dat dit boek in jouw ogen een bepaalde parochie uitstraling heeft wil nog niet zeggen dat het boek niet de moeite waard is om aan te schaffen of te lezen.
Tenslotte heb jij het ook gelezen mag ik aannemen na je uitpraken. Pling Waarom zou je het een ander dan ontzeggen/raden vooral wanneer deze (nog) niet dezelfde kennis al heeft opgedaan die jij inmiddels wel hebt?

sorry arabesk voor het vervuilen van je toppic Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:29

vrijruiter schreef:
Waarom zou je het een ander dan ontzeggen/raden vooral wanneer deze (nog) niet dezelfde kennis al heeft opgedaan die jij inmiddels wel hebt?

Ik deel mijn ervaring dat er efficiëntere manieren zijn om je beperkte middelen (geld en tijd) te investeren. Als je dit boek koopt/leest, koop/lees je met daat geld/die tijd een ander níet.

Maak daar gebruik van of niet.

hc