Nee en Ja zijn inderdaad leuke kunstjes, mijn pony doet het altijd vol overgave
wat erg op de lachspieren werkt bij ons (kleine) publiek! en regelmaltig bij mij zelf 
Nee-schudden is eigenlijk heel gemakkelijk, heb het veel paarden aangeleerd simpelweg net als mirriejj zegt
door je vinger zachtjes in je paard zijn oor te kriebelen, zodra ze dan een reactie geven van schudden
(omdat je paard het een onprettig gevoel vind) beloon je hem.
Natuurlijk niet extreem hard in je paard zijn oor gaan prikken, wederzijds respect is heel belangrijk.
Ja-schudden is wat lastiger, ik heb het mijn pony in stappen aangeleerd.
eerst mijn hand voor haar neus gehouden (ongeveer 30cm) ik had mijn hand gevouwen in een vuist,
en sloeg mijn hand open en omhoog (op voldoende afstand) de eerste reactie van mijn pony was dat
ze haar hoofd omhoog sloeg (uit schrik), natuurlijk erg beloond, en dit steeds meer uitgebouwd.
Mijn pony had snel door dat het om een nieuw kunstje ging, en kon het kunstje gaan uitbreiden.
Tweede stap was toen ze mn handcommando doorhad (dat ze haar hoofd omhoog moest gooien),
vroeg ik haar hoofd weer naar beneden, met een snoepje. zodat je een omhoog omlaag effect krijgt (een ja-knik)
Derde stap was (toen ze op mijn commando haar hoofd omhoog en omlaag deed)
het commando 2x achterelkaar geven zodat ze dus meerdere keren haar hoofd omhoog gooide.
Ze had dit uiteindelijk heel snel in de gaten, en het is nu een van haar favoriet.
Nu is een keine vingerbeweging naast mijn zij genoeg om haa r te laten ja schudden. 
vergeet niet, alles kost tijd en gun je paardje ook de tijd om het te leren en te snappen.
Nee-schudden duurde een half uurtje, Ja-schudden meerdere weken.
Veel succes, hoop dat je wat aan mijn uitleg hebt