Zijn er hier ook menners die bitloos rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tess

Zijn er hier ook menners die bitloos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 10:40

Met veel interesse heb ik in het blad mensport de artikelen over bitloos mennen gelezen.
Ik zou zelf ook heel graag bitloos willen gaan rijden, mijn A pony is gehoorzaam en netjes afgericht, hij luistert goed naar de stem. Natuurlijk wil ik eerst gaan oefenen aan de lange leidsels en in een bak en dit dan verder uitbreiden. Of ik er echt mee ga inspannen zie ik nog wel...
Nu de vraag: zijn er hier ook mensen die bitloos mennen, ik wil er alles over weten, het kleinste detail vind ik de moeite van het weten waard!
Mijn voorkeur gaat uit naar de neusriem van dr Cook, dit is door de menners op Horse event ook gebruikt en ik vind het er goed uitzien. Ik ben ook benieuwd of ik dit zo in mijn menhoofdstel kan gespen, wie weet er meer over??

Anoniem

Re: Zijn er hier ook menners die bitloos rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 11:35

Leuk dat je interesse hebt!

De menners op Horse Event hebben echter niet met de Cook gemend. Zij hebben gemend met de neusriem met crossropes, welke ontwikkeld is door de penningmeester van de NVBP en wordt sindsdien verkocht door MenSport.

Bij de NVBP zijn veel ervaringen bekend van het mennen met dit systeem. De ervaringen zijn allemaal positief, dus zeker de moeite waard om te proberen, lijkt mij!

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 12:07

JoviBan schreef:
De menners op Horse Event hebben echter niet met de Cook gemend. Zij hebben gemend met de neusriem met crossropes, welke ontwikkeld is door de penningmeester van de NVBP en wordt sindsdien verkocht door MenSport.

Dan heb ik het verkeerd gelezen, je hebt idd gelijk.
Ik heb liever riempjes ipv van touwtjes aan mijn menhoofdstel, vandaar mijn Cook voorkeur, ik denk ook dat riempjes makkelijker "losvallen" als je de druk op de leidsels vermindert.
Deze hadden de menners op horse event (waar ik helaas zelf niet bij was).
Afbeelding

En hier gaat mijn voorkeur naar uit:
Afbeelding

Ik hoop dat deze er ook in kleine maten zijn (shetland).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 12:14

Er is bewust gekozen voor de betreffende koordjes in plaats van riempjes. Want juist de koordjes geven een goede release (het 'losvallen'); beter dan riempjes.
Het lijkt misschien dat koordjes 'scherper' zijn dan riempjes, maar dat is niet zo. Je kunt dit zelf voelen door je hand tussen de koordjes en het paardehoofd te leggen en dan de teugels aan te nemen.

Als je nog iets van het men-festijn op Horse Event wilt zien:
op www.bitloos.nl staan de verslagen, met foto's en filmpjes.
Kijk dan op de pagina "De NVBP er op uit...!".

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 12:20

Hartelijk bedankt, ik ga snel een kijkje nemen Haha! .

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 06:51

Ik ben bezig met de voorbereidingen voor mennen en begin met het oefenen aan de lange teugel. Ik werk met sidepulls. Bij mijn kleintjes werkt dat tot nu toe goed. Maar ik heb natuurlijk nog geen lange ervaring. Ik weet alleen dat hier meer wordt gemend met sidepulls.

vrijruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 08:50

hoi

Er zijn ook hoofdstellen voor shetty's te verkrijgen, zowel voor de mini als een grotere shet.
Wil je de prijs en zo weten moet je even een kijkje nemen op www.bitloosrijden.nl daar vindt je tevens meer info over bitloos mennen en ervaringen van andere mensen welke inmiddels ook bitloos zijn gaan mennen. Met shettys en grote paarden.
Let wel als je dit gaat doen zorg ervoor dat je eerst in een veilige en vertrouwde omgeving gaat oefenen voordat je naar buiten in het verkeer gaat rijden. Dit om je eigenvertrouwen en van je pony goed op te bouwen.
Je hebt met als zonder bit net zo veel te vertellen maar de signalen zijn net even iets anders en daar moet je als menner en paard aan wennen en een nieuw "gevoel" ontwikkelen. Als je het vertrouwen goed opbouwd en bewust bezig bent is het een hele fijne manier van mennen.

waanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 07:56

Hallo,

Wij mennen bitloos met het cook hoofdstel met onze merens, dit gaat prima.
Het gewone rijmodel hebben wij, dus niet het menmodel met oogkleppen omdat wij ook zonder oogkleppen mennen. Hij is goed te sturen hiermee en luistert goed. Eeerst menden we met een bosal maar dit werkt beter bij ons paard.

groetjes Jolanda
www.deponyvriendjes.nl