[AR] Tempo voor de wagen gelijk als ohz?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sentido

Tempo voor de wagen gelijk als ohz?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 12:03

Heey,
Ik ga binnenkort de mendressuur sport promoten bij ons op de club met een heuze kur op muziek op M/Z niveau.
Probleem is even dat onze menwagen bij de maker staat en ik dus niet kan oefenen, heb al naar de club gebelt of ik niet een van hun wagens kan huren voor een maand maar dat kon absoluut niet. (had ik ook wel lichtelijk verwacht maar toch) Dus ik zit met een probleem.
Nou rijdt ik mijn haflinger ook dressuur matig onder het zadel dus ik zou de proef, gedeeltelijk, ohz kunnen oefenen. Het gaat dan vooral om de juiste muziek.
Wat ik me afvroeg, is het tempo van gangen oftewel het ritme gelijk voor de wagen als onder het zadel?
want dan zou ik dus gewoon de muziek kunnen kiezen terwijl ik op haar rijdt, en de proef dan mennend uitvoeren.

dus iemand hier ervaring met kur op muziek in de mensport? Lachen

BlackDevils

Re: Tempo voor de wagen gelijk als ohz?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 13:41

Wanneer je zelf op M/Z-niveau ment denk ik dat je toch ook wel weet welk ritme je paard loopt. Verschilt niet wezenlijk van OHZ maar natuurlijk per paard erg verschillend. Voor kuhr op muziek moet je in een bepaald genre zoeken, herkenbare muziek dat past bij je uitvoering. Neem niet te veel verschillende stukken, laat ze telkens terugkomen (arbeidsdraf, vezamelde draf, uitstrekken, stap). Er zijn wel gratis programma's te downloaden waar je het geheel mee in elkaar kan zetten.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 13:49

Tuurlijk weet ik wel ongeveer in welk ritme ze loopt maar ik moet toegeven al een tijd niet gement te hebben en daar komt bij dat ik totaal geen aanleg heb voor muziek en ik voor mezelf wel graag bevestiging wil dat de muziek past bij het ritme van mijn paard. Lachen
Bedankt voor de tips, ik zal er om denken Lachen

ps. ik heb trouwens net te horen gekregen dat onze menwagen woensdag weer klaar is dus het probleem is eigenlijk al opgelost. Lachen

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 19:30

Heb je niet iemand in je omgeving die meer muzikaal talent heeft, misschien dat die dan kan kijken of het plaatje klopt bij de muziek.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 19:49

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal reacties naar de MH gesplit. Het is nergens voor nodig uit te halen naar de TS, ze vraagt gewoon raad en daar kan normaal op gereageerd worden. Kan je niet normaal advies geven reageer dan helemaal niet!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 20:00

Sentido schreef:
Heey,
Ik ga binnenkort de mendressuur sport promoten bij ons op de club met een heuze kur op muziek op M/Z niveau.

Sentido schreef:
maar ik moet toegeven al een tijd niet gement te hebben en daar komt bij dat ik totaal geen aanleg heb voor muziek

Waar en wanneer is die uitvoering? Cheese!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 05:40

Leuk idee, ik ben erg benieuwd. Maak je foto's of filmpje van de uitvoering?

Wij hebben dit jaar wel een kur gereden met 4 koetsen, maar dan zonder muziek, want het is al lastig genoeg om 4 spannen op elkaar af te stemmen.

In draf loopt onze haf hetzelfde tempo met de koets en onder het zadel. Maar in stap en zeker in galop is ze met de koets langzamer en springt onze haf in galop minder opwaarts dan onder het zadel. Voor de koets springt ze meer naar voren in de galop.

Verder denk ik ook dat je onder het zadel scherpere lijnen rijdt dan met de koets in wendingen en bijv. de gebroken lijn. Ook wend ik met de koets eerder af om op de AC lijn te komen dan onder het zadel.

Succes

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 11:34

Bedankt janouk daar heb ik wat aan. Lachen
Het was overigens niet mijn idee maar er werd gevraagd of ik met Ylze mee wou doen aan de kur op muziek omdat er nooit menners mee doen. En het leek mij wel leuk om het eens te proberen.
Ik heb er verder nooit zo over na gedacht of Ylze het zelfde tempo en ritme heeft ohz als voor de wagen, omdat er ook niet echt reden was om daar op te gaan letten. En nu is de menwagen er dus niet en kan ik het dus ook niet uitzoeken. Tong uitsteken
maar goed, woensdag is hij weer terug.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 11:37

sonjim schreef:
Heb je niet iemand in je omgeving die meer muzikaal talent heeft, misschien dat die dan kan kijken of het plaatje klopt bij de muziek.

Misschien heb ik het verkeerd gezegt, ik bedoel dat ik niet als ik muziek hoor kan zeggen goh in dit ritme loopt mijn paard. Maar ik ga zeker wel iemand vragen mij te helpen, want ik denk dat als je op de kar zit het moeilijker is om te zien of het, het goede ritme is. Ohz kan ik het nog wel redelijk voelen. Lachen

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 18:08

Dat bedoelde ik ook, het is altijd makkelijker te zien vanaf de kant, en tja die iemand moet dan wel een beetje ritmisch zijn, want anders weet je het nog niet zeker.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 19:01

Eerlijk gezegd heh, zou ik het echt niet weten of mijn pony ohz en aangespannen hetzelfde ritme heeft. Als ik mijn boerenverstand gebruik zou ik zeggen dat wanneer je pony ontspannen en over de rug loopt (en met een lichte wagen waaraan hij niet hoeft te sjorren), dat hij wel hetzelfde ritme heeft.
Maar ik zou het persoonlijk niet durven om een kür te maken door hem ohz te rijden en hem daarna te mennen op concours.