vrijeheidsdressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fayetje

vrijeheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 09:03

hey,
ik ben met men 10 jarige pas begonnen met vrijheids dressuur en ik volg een beetje de manieren via het boek vrijheidsdressuur van Miriam Nieuwe Weme, ik zoek natuurlijk wel een beetje uit wat het beste past met mij en men paardje daarbij heb ik bijvoorbeeld al niet voor de klikker gekozen maar voor men eigen stem omdat hij deze al drie jaar kent en zeer vertrouw bij is, het beloningsignaal aanleren ik koos voor bon ( 'goed' in het frans omdat hij ook een frans ras is vond ik dit wel leuk) ook het targetten en leiden gaat vrij goed en de hand aanraken wanneer ik knipper om hem zo van verdere afstanden naar me toe te laten komen, nu zit ik een beetje vast omdat mijn paardje en zeer grote bedelaar is (jaja mama verwende hem altijd met die lekkere wortelen) en nu krijgt hij er alleen uit de hand wanneer hij er iets voor doet, het aanleren van ' niet eten tot je er vanafblijft en daar dan voor beloont worden' is een ramp, soms begrijpt hij het maar wanneer ik de volgende dag het weer probeer grijpt hij onmiddelijk weer naar die wortel en moet ik hem daarvoor actief corrigeren, heeft iemand nog dit probleem gehad of misschien iemand die me kan helpen zodat hij dit ook gaat begrijpen, ik acht het een beetje nodig want wanneer ik verder ga met moeilijkere oefeningen moet hij echt begrijpen dat hij die wortel alleen krijgt wanneer hij doet wat ik vraag,...
groetjes faye !

Hvelreki

Re: vrijeheidsdressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 11:18

Toch met de klikker gaan werken zodat je hem heel duidelijk kunt maken wanneer hij nu precies een beloning krijgt (geen klik is ook geen voer). Het is de bedoeling dat je met targetten leert dat hij alleen voedsel krijgt wanneer hij doet wat je van hem vraagt. Als je daar echt geen voorstander van bent: kijk eens naar jezelf. Geef je de beloning wel op een goed moment? Geen 2 seconden te laat? Daarnaast is het in de toekomst toch wel belangrijk dat hij het commando "niet eten" onder de knie heeft. Vaak herhalen en consequent zijn is de boodschap. Bouw de tijdsduur langzaamaan uit en niet in 1x hem overweldigen.

Anderzijds kan je ook proberen om helemaal zonder voer te gaan werken. Maar gewoon met een belonend woord. Sommige paarden vinden dat helemaal niet erg en beleven er nog evenveel plezier aan. Tenslotte moet hij niet voor het voer willen werken, maar voor jou. Veel succes (en denk erom geduld is een schone deugd) Lachen.

fayetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 11:47

dankjewel, ik heb er al goed op gelet dat ik het voer op de juiste moment geef en bij de oefening zoals targetten en leiden weet hij dat hij de beloning pas krijgt wanneer ik bon zeg maar wanneer ik het hem voorhoud ruikt hij eraan en hapt hij ook direkt toe, omdat hij zo gewend is aan dat een wortel ook zomaar te krijgen is want voor ik dit met hem deed kreeg hij na het rijden altijd een lekkere bak vol, ik kan het ook eens proberen met de klikker omdat het misschien toch iets duidelijk is als mijn stem en misschien ook eens wat appel en peer want dat is ook weer iets anders, en over geduld hebben heb je zeker gelijk maar dat is bij alles zo ik zal nog maar wat oefenen en met de tijd die komt zullen we hopen dat het steeds beter gaat, dankje voor de reactie !

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 10:27

--> VD