Welk bitloos "dressuur" hoofdstel raden jullie mij aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

polly2

Welk bitloos "dressuur" hoofdstel raden jullie mij aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 14:10

Ik weet dat hier reeds topics over zijn. Ik heb gezocht en ook de "sticky" bekeken.
Echter...ik ben nog steeds niet volledig geïnformeerd. Op sommige plekken zie je door de bomen het bos niet meer, zeg maar.

En ik denk bovendien dat ik hier nog meer handige zaken te weten kan komen:

Ik wil voor mijn paarden graag een bitloze optoming aanschaffen. Geen hackamore, die heb ik al (kleintje).
Ik zit meer te denken aan zo'n neusriemachtig ding. Dus ook geen sidepull, bosal o.i.d.
Hierbij een link naar wat ik bedoel: http://www.bitloosrijden.nl/

Is zo'n "neusriem" los verkrijgbaar? Of heb je gelijk een heel hoofdstel aan te schaffen?
Ik wil er dressuurmatig mee rijden en mee longeren aan de dubbele longe en werken aan de lange lijnen.
Ik zoek iets van leer. Dit leer moet prijs/kwaliteitsverhoudingsgewijs mooi soepel en duurzaam zijn.
Wie heeft er ervaringen mee (dus zelf...en niet van horen zeggen)?
Wat zou je aanbevelen en waarom?
En wat kost het ongeveer?
Waar kan ik het aanschaffen?
En eventuele andere zaken die je me er over kunt vertellen vind ik ook interessant!
Brand maar los!

Vue

Re: Welk bitloos "dressuur" hoofdstel raden jullie mij aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:34

Bovenaan dit topic is een sticky met overzicht van de meestvoorkomende bitloze hoofdstellen.
Kijk daar eens tussen wat je aanspreekt.
Ik rijdt het liefst met voesthoofdstel.
Op de crossrope reageert hij ook goed, omdat dit ons eerste bitloze hoofdstel was, dus hij is hier goed aan gewend. Net wat je aanleert Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:01

Heb je ook al op www.bitloos.nl gekeken?
Daar vind je een pagina over allerlei bitloze optomingen en over hun bitloze optomingen bruikleen service.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 08:00

Het Dr. Cook hoofdstel is een zeer fijn hoofdsteel voor dressuur, wel erg prijzig. Je kunt ze ook zelf inelkaar zetten. www.buitenzinning.nl en dan naar de pagina bitloos. Dat heb ik ook gedaan alleen heb ik inplaats van touw sperriempjes gebruikt, werkt wat vriendelijker in. Ik vind het echt een heel fijn hoofdel Ja

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 16:10

Vue schreef:
Bovenaan dit topic is een sticky met overzicht van de meestvoorkomende bitloze hoofdstellen.
Kijk daar eens tussen wat je aanspreekt.
Ik rijdt het liefst met voesthoofdstel.
Op de crossrope reageert hij ook goed, omdat dit ons eerste bitloze hoofdstel was, dus hij is hier goed aan gewend. Net wat je aanleert Knipoog

Ik heb bij de sticky gekeken. En dat was ook interessant. Maar ik ben vooral op zoek naar ervaringen van mensen met het specifieke hoofdstel dat ik graag wil.
Ik weet bijv. als ik een Stübben of Kieffer hoofdstel koop, dat ik dan fijn leer heb voor een redelijke prijs.
Koop je een Pagony, dan heb je een goedkoop hoofdstel, met redelijke kwaliteit...maar de gespen roesten snel. De merken bitloze hoofdstellen ken ik niet, dus ik weet ook niet welke kwaliteit ik waarbij kan verwachten. Dat soort info haal ik niet uit andere topics of uit de sticky, snap je?
En wat het werkelijke effect is met rijden.
In de mensport stond onlangs een heel artikel daarover. Maar wie kan me vertellen hoe je het ervaart onder het zadel, specifiek met het soort dat ik zou willen aanschaffen.
Ik had echt verwacht hier veel meer reacties op te krijgen!

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 18:42

Hoi!
De paarden bij ons op stal worden allemaal met het hoofdstel van Voest gereden en daar ben ik erg tevreden over! Het leer is goed, al moet ik er wel bij zeggen dat we het met z'n allen goed bijhouden. Maar de kwaliteit is super. Ik vind ook dat je echt een heel goed contact hebt met je paard.En inderdaad zijn de hoofdstellen van dr. Cook heel goed van kwaliteit! Succes!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 19:08

Dr. Cook is duur, maar idd hele goede kwaliteit. Net zoals het voest hoofdstel, het hoofdstel van de ruitershop is van vergelijkbare kwaliteit alleen een stuk goedkoper.
Niet alle bitloze hoofdstellen zijn van leer, Dr. Cook heet ook een beta versie die dus niet van leer is, heb ik zelf ook gehad en vond het echt een ideaal hoofdstel! Fijn in de communicatie en zo makkelijk in het onderhoud! Gewoon een doekje er over en het hoofdstel ziet er weer als nieuw uit.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 19:36

dr staat er 1 te koop hier op bokt..25 euro geloof ik ..dr cook systeem!!,

ik raad je trouwens af om die bij piaffe te bestellen ,want dat is echt bud kwaliteit,
vraag anders gewoon eens een testhoofdstel aan via de bitloos site!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-07 11:26

lique schreef:
dr staat er 1 te koop hier op bokt..25 euro geloof ik ..dr cook systeem!!,

ik raad je trouwens af om die bij piaffe te bestellen ,want dat is echt bud kwaliteit,
vraag anders gewoon eens een testhoofdstel aan via de bitloos site!

Dank voor je reactie.
Heel nuttig deze info, voor mij!

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:33

Visconti schreef:
Het Dr. Cook hoofdstel is een zeer fijn hoofdsteel voor dressuur, wel erg prijzig. Je kunt ze ook zelf inelkaar zetten. http://www.buitenzinning.nl en dan naar de pagina bitloos. Dat heb ik ook gedaan alleen heb ik inplaats van touw sperriempjes gebruikt, werkt wat vriendelijker in. Ik vind het echt een heel fijn hoofdel Ja

www.buitenzinning.nl doet het niet.... Huilen

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 13:59

MissYvette4u schreef:
Visconti schreef:
Het Dr. Cook hoofdstel is een zeer fijn hoofdsteel voor dressuur, wel erg prijzig. Je kunt ze ook zelf inelkaar zetten. http://www.buitenzinning.nl en dan naar de pagina bitloos. Dat heb ik ook gedaan alleen heb ik inplaats van touw sperriempjes gebruikt, werkt wat vriendelijker in. Ik vind het echt een heel fijn hoofdel Ja

http://www.buitenzinning.nl doet het niet.... Huilen

Nee...klopt....

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 14:14

Bitloos rijden is toch niet toegestaan op wedstrijden? Ik rijd mijn paard ook bitloos, maar zou wel eens een wedstrijd willen rijden en vraag me af hoe dat dan moet. Heeft iemand tips of ideen en weet iemand of het misschien in de toekomst wel toegestaan wordt op wedstrijden?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 18:28

tisby schreef:
Bitloos rijden is toch niet toegestaan op wedstrijden? Ik rijd mijn paard ook bitloos, maar zou wel eens een wedstrijd willen rijden en vraag me af hoe dat dan moet. Heeft iemand tips of ideen en weet iemand of het misschien in de toekomst wel toegestaan wordt op wedstrijden?

Dit is op wedstrijden inderdaad niet toegestaan.
Daarvoor wil ik het ook niet gebruiken. Maar gewoon voor de afwisseling en niet steeds iets in de mond te stoppen.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:52

wil je graag bitloos wedstrijden rijden? Wordt dan lid van de bitloze vereniging (www.bitloos.nl) zij zijn momenteel ontzettend druk met de promotie van bitloos rijden en proberen het ook voor elkaar te krijgen dat er binnenkort wedstrijden met een bitloos hoofdstel gestart mogen worden.

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 13:32

De neusriem van ruitersportshop kun je zo in je eigen hoofdstel zetten, bit en evt bakstukken eruit en de neusriem erin, klaar!
De kwaliteit is heel goed, mooi breed en zacht onderlegt, hij kruist wel onder de kin en niet onder het hele hoofd door zoals de cook.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 12:46

Tess schreef:
De neusriem van ruitersportshop kun je zo in je eigen hoofdstel zetten, bit en evt bakstukken eruit en de neusriem erin, klaar!
De kwaliteit is heel goed, mooi breed en zacht onderlegt, hij kruist wel onder de kin en niet onder het hele hoofd door zoals de cook.

Waar kan ik ruitersportshop vinden? Heb je een link met een voorbeeld van die neusriem die jij bedoelt?

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 16:09

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 17:12

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 17:21

Bedankt...maar als ik naar die site ga, zie ik geen aparte producten afgebeeld.
Hoe kom ik aan info voor die neusriem en de maatvoering?

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 19:15

www.ruitersportshop.com, deze moet je hebben, de rest wijst zich vanzelf. Bij mij deed de site het even niet, probeer maar even...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 20:06

Tess schreef:
http://www.ruitersportshop.com, deze moet je hebben, de rest wijst zich vanzelf. Bij mij deed de site het even niet, probeer maar even...

Dank je....ik heb het gevonden. Hij doet het niet bij jou omdat er een komma achter com staat....

Ik heb vandaag iemand leren kennen van mijn nieuwe vereniging (ben net verhuisd) waarvan ik een dr. Cook mag lenen om eens te proberen.
En als het goed werkt bestel ik deze van jouw site.

Nogmaals bedankt!