) is NH vooral gericht op paardrijden (nou ja, eigenlijk op omgang met en houden van, maar wat gebruik betreft) Zijn er ook NH-ers die dieper ingaan op mennen?
Ik heb, zoals de meesten van jullie onderhand wel weten, twee mini's waarmee ik volgend jaar rustig aan een beetje mee wil gaan mennen in een tweespan, gewoon voor de hobby. Het inspannen zelf kan ik niet doen, want ik heb te weinig ervaring. Ik heb wel gemend, maar alleen met zeer ervaren paarden en ik was er vroeger als een boer waar ik altijd hielp en wiens fjorden ik reed de paarden inspande, maar dat ging toch anders dan tegenwoordig. Maar de voorbereidingen kan ik wel zelf doen, maar ik kan daarbij handvaten gebruiken, liefst uit NH. (De bedoeling is 'leeg' mennen, dus mennen zonder dat er iets achter hangt) Wandelen met commando's voor stap en halthouden en zg schrikparcoursjes doe ik al met hen. Evenals een heel klein beetje VD (alleen makkelijke oefeningetjes zoals targetten ed.)
Wandelen is geen probleem. Erachter lopen kan soms wel goed, maar soms willen ze niet weg van huis. Als ik ernaast loop is het geen probleem. Loop ik erachter, dan zetten ze het soms in de achteruit (ik doe het overigens niet met twee gelijktijdig hoor) Ik wil niet slaan, oefen heel veel met reageren op stemhulpen (wat ze prima doen bij het leiden) en op zwaaien met touw, zweep of wat dan ook reageren ze voor geen meter. Ik kan de zweep direkt naast hen, voor hen of achter hen met een klap op de grond slaan zonder dat ze zelfs maar met de oortjes bewegen. Ze zijn wel heel bomvast
(natuurlijk wel handig op de weg) Ik sta open voor alles (al heb ik wel de neiging om te discussieren)

Als het zo moet, men ik nog liever niet. Ik ga niet mijn tweeeneenhalfjarige paardjes vooruitslaan. Bovendien zou tommy enorm in verzet komen (hij is keilief, maar als hij zich bedreigd voelt kan ie een duveltje zijn) en zou het een groot gevecht worden. Ik heb daar aangegeven dat ik niet op die manier met paarden om wil gaan en gevraagd wat ik dan met tommys verzet moet doen. Of ik dat dan ook maar ff eruit moet meppen?
Heerlijk dat iemand ook duidelijk zegt dat het anders kan. Maar dan meteen mijn vraag... wat is volgens jou de beste manier om ze voorwaarts te krijgen als ze de ankers uit hebben? Hoe zou jij te werk gaan? Uiteraard rekening houdend met het feit dat het nog jonkies zijn die nog alles moeten leren. Aan de hand lopen, schrikconcoursjes, beetje VD en zo gaat allemaal prima. Ik moet ze alleen zover krijgen dat ze voor mij uit lopen. Heb al links en rechts wat tips gekregen, maar zeker van iemand die al zo lang vriendelijk ment, zou ik graag ook een advies krijgen.