NH en mennen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

NH en mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 06:20

Voor zover ik weet (maar ik weet misschien niet zoveel Haha! ) is NH vooral gericht op paardrijden (nou ja, eigenlijk op omgang met en houden van, maar wat gebruik betreft)
Zijn er ook NH-ers die dieper ingaan op mennen?
Ik heb, zoals de meesten van jullie onderhand wel weten, twee mini's waarmee ik volgend jaar rustig aan een beetje mee wil gaan mennen in een tweespan, gewoon voor de hobby. Het inspannen zelf kan ik niet doen, want ik heb te weinig ervaring. Ik heb wel gemend, maar alleen met zeer ervaren paarden en ik was er vroeger als een boer waar ik altijd hielp en wiens fjorden ik reed de paarden inspande, maar dat ging toch anders dan tegenwoordig. Maar de voorbereidingen kan ik wel zelf doen, maar ik kan daarbij handvaten gebruiken, liefst uit NH. (De bedoeling is 'leeg' mennen, dus mennen zonder dat er iets achter hangt) Wandelen met commando's voor stap en halthouden en zg schrikparcoursjes doe ik al met hen. Evenals een heel klein beetje VD (alleen makkelijke oefeningetjes zoals targetten ed.)
Wandelen is geen probleem. Erachter lopen kan soms wel goed, maar soms willen ze niet weg van huis. Als ik ernaast loop is het geen probleem. Loop ik erachter, dan zetten ze het soms in de achteruit (ik doe het overigens niet met twee gelijktijdig hoor) Ik wil niet slaan, oefen heel veel met reageren op stemhulpen (wat ze prima doen bij het leiden) en op zwaaien met touw, zweep of wat dan ook reageren ze voor geen meter. Ik kan de zweep direkt naast hen, voor hen of achter hen met een klap op de grond slaan zonder dat ze zelfs maar met de oortjes bewegen. Ze zijn wel heel bomvast Haha! (natuurlijk wel handig op de weg) Ik sta open voor alles (al heb ik wel de neiging om te discussieren) Haha!

GeneralFlynn

Re: NH en mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 06:22

Je kan oefenen aan de lange lijnen.
Dat is eigenlijk mennen,zonder kar. Haha!
Er zullen vast wel bokkers zijn die een boek of dvd weten aan te prijzen voor je.
(ik weet er zo 1 2 3 geen)

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 06:26

Lange lijnen inderdaad. Annemarie vd Toorn (Annemariev hier op Bokt), de Nederlandse instructrice van Monty Roberts geeft daar curcussen in.
En Emiel Voest doet het ook. Lachen

Ga aan de lange lijnen met ze naar buiten, leren ze alvast hoe het daar is, en hoe het is om zo 'voorop' te lopen.
Laatst bijgewerkt door 901823 op 19-10-07 06:30, in het totaal 1 keer bewerkt

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 06:29

Ik geloof dat Chris Irwin ook aan lange lijnen doet..
(maar pin me er niet aan vast)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 06:39

Ja dat is eigenlijk ook wat ik bedoel. Lange lijn en leeg mennen is in principe hetzelfde.
Het probleem is alleen het vinden van de voorruit/gaspedaal.
Ze hebben ooit nogal stevige ankers. Bloos

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 06:41

Ik wist trouwens niet dat Voest en Monty dat ook deden. Ik heb nog wel een boek en video van voest

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 06:41

Dan moet je een boek kopen,of een dvd gaan bekijken waar het wordt uitgelegd.
Jij zal heus niet de enige zijn met dit probleem.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 06:45

liljebo schreef:
Ja dat is eigenlijk ook wat ik bedoel. Lange lijn en leeg mennen is in principe hetzelfde.
Het probleem is alleen het vinden van de voorruit/gaspedaal.
Ze hebben ooit nogal stevige ankers. Bloos

Laat er in het begin iemand naast lopen, bij zijn hoofd, aan een touwtje alsof die wandelt.
Jij loopt erachter met je dubbele lijnen en geeft elke keer als je een gang versnelt of langzamer gaat het goede commando. Zo leren ze wat de commando's zijn. Lachen

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 07:06

Interessant topic.
Mijn shetlanders moeten er binnenkort ook aan geloven maar ze zijn ook
niet allemaal even voorwaarts Haha!

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 07:25

Ik ga hier ook even kijken wat mensen neerzetten voor ideetje.
Ik men met alle 3 mijn paardjes, met 1 ook bitloos.
Maar het streven naar optomingloos is natuurlijk onmogelijk, ik bedoel "echt" mennen dan.(dus MET wagen)
Zonder tuig om de pony/paard blijft de wagen nu eenmaal staan en vertrekt je paard alleen Haha!
Ik vind een nadeel van mennen dat je zowiezo weinig (lichamelijk) contact hebt met je paard.
Je kan niet "bij je paard", aanmoedigen, knuffeltje geven enz. omdat je ze niet onder handbereik hebt.
Natuurlijk kun je wel een stem gebruiken (dat doe ik vaak en regelmatig maar het is anders dan een aai)
Ook een hoofdstel zoals een sidepull werkt niet omdat je je hand niet opzij kunt doen, de leidsels lopen nu eenmaal door die de ringen (sleutels) en blijven altijd op dezelfde plaats.
Ik ben van mening dat als je keus valt op de mensport je beperkter bent in het streven naar "natuurlijk" dan wanneer je onder het zadel rijdt.
Ik heb het niet over de gehele (natuurlijke) omgang met je paard maar puur het men-uurtje.
Dat wil niet zeggen dat dingen onmogelijk zijn, alleen zullen dingen moeilijker te realiseren zijn en andere dingen meer tijd nodig hebben.
Maar goed ik ga hier ook volgen............ de lange lijnen ja, maar die kennen we natuurlijk al want het is eigenlijk DE voorbereiding die je doet als je een paard beleerd.
Dus ben benieuwd naar wat er nog volgt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 07:48

Tinkerloos... weet je een geschikt boek?
Lilian... als er iemand naast loopt, is er geen enkel probleem en kan ik zelfs met twee tegenlijk aan de lange teugel werken. En de commando's oefen ik veel, dus ik denk dat ze die wel weten. Ze hebben alleen niet zoveel zin om thuis te vertrekken, denk ik Tong uitsteken

Janine... ik werk met sidepull en wenden ed doen ze daarmee met hele lichte hulpen (als ze lopen Tong uitsteken ). Halthouden op de stem en met minimale ophouding. Ik weet dat meer mensen met sidepull mennen, dus het kan wel.
Een tuigje is natuurlijk wel handig als ze voor de wagen lopen Haha! Staat zo slordig als je zelf tussen paard en wagen moet lopen om de wagen te trekken met een hand en met de andere hand de paarden moet besturen Haha!

Maar je hebt wel gelijk wat contact betreft, Als je op een paard zit, kun je veel makkelijker hulpen ondersteunen. Voorwaarts mbv druk van het been, tik met zweep achter het zadel, gewichtsverplaatsingen met wendingen en halthouden en belonen met een aai of ff kroelen. Als je er achter loopt heb je, volgens mij, minder mogelijkheden. En om nu meteen met een zweep op de kont te meppen als ze niet willen lopen, werkt volgens mij ook niet echt. Ik denk dat je dan een woedende pony krijgt die naar achteren uithaalt en dat is wel het laatstewat je wilt als je er ooit iets achter wilt hangen. Je moet dus de pony zover krijgen dat ie mee wil werken. Wandelen vinden ze leuk. Vooral als ze eenmaal thuis weg zijn (ook met wandelen kunnen ze wel eens de ankers uitgooien, maar als je ernaast loopt kun je ook wat directer hulpen geven en is het goed op te lossen). Haha!

Als iemand goede cd's of boeken weet......Graag.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 12:14

Ik kreeg op het menforum van bokt van een paar mensen het advies om er de zweep maar eens flink overheen te halen Verdrietig Als het zo moet, men ik nog liever niet. Ik ga niet mijn tweeeneenhalfjarige paardjes vooruitslaan. Bovendien zou tommy enorm in verzet komen (hij is keilief, maar als hij zich bedreigd voelt kan ie een duveltje zijn) en zou het een groot gevecht worden. Ik heb daar aangegeven dat ik niet op die manier met paarden om wil gaan en gevraagd wat ik dan met tommys verzet moet doen. Of ik dat dan ook maar ff eruit moet meppen? Verdrietig Dan ga ik nog liever de rest van hun leven alleen met hun wandelen.
Maar er zijn vast meer manieren om het op te bouwen. Een goed advies op het menforum was langzaam opbouwen. Heel goed advies, werk ik ook al een beetje mee, maar die moeilijke eerste stappen he,,,,

Dus meer paardvriendelijke ideeën zijn van harte welkom.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:53

liljebo schreef:
Ik kreeg op het menforum van bokt van een paar mensen het advies om er de zweep maar eens flink overheen te halen Verdrietig Als het zo moet, men ik nog liever niet. Ik ga niet mijn tweeeneenhalfjarige paardjes vooruitslaan. Bovendien zou tommy enorm in verzet komen (hij is keilief, maar als hij zich bedreigd voelt kan ie een duveltje zijn) en zou het een groot gevecht worden. Ik heb daar aangegeven dat ik niet op die manier met paarden om wil gaan en gevraagd wat ik dan met tommys verzet moet doen. Of ik dat dan ook maar ff eruit moet meppen? Verdrietig Dan ga ik nog liever de rest van hun leven alleen met hun wandelen.
Maar er zijn vast meer manieren om het op te bouwen. Een goed advies op het menforum was langzaam opbouwen. Heel goed advies, werk ik ook al een beetje mee, maar die moeilijke eerste stappen he,,,,

Dus meer paardvriendelijke ideeën zijn van harte welkom.

Ze kunnen dat advies geven, gelukkig heb jij de vrijheid om het naast je neer te leggen Knipoog
Ik men ook al meer dan 30 jaar nu, maar heb mijn paardjes ook met rustig grondwerk beleerd.
Je kan beter veel tijd steken in grondwerk zodat je paard je vertrouwd.
ALs je basis berust op vertrouwen gaat jouw paard straks voor je door het vuur.
ALs de basis berust op angst,(je paard doet enkel iets voor je omdat hij anders een tik krijgt) dan is de kans groot dat je eens voor het probleem komt te staan dat je paard denkt........ doe jij het zelf maar.
En dat is niet handig als hij voor je wagen staat.
Geloof me ik heb het zien gebeuren, mensen die hun paardje even in een weekje (laten) beleren en hun ongeluk tegemoet gereden zijn.
Neem de tijd, oefen veel en vaak en houdt het leuk en spannend.
Dan kom je er wel.
En neem nooit de volgende stap als de vorige nog niet bevestigd is.
Veel succes met je paardjes

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 14:08

Dit is een fijn bericht Pling Heerlijk dat iemand ook duidelijk zegt dat het anders kan. Maar dan meteen mijn vraag... wat is volgens jou de beste manier om ze voorwaarts te krijgen als ze de ankers uit hebben? Hoe zou jij te werk gaan? Uiteraard rekening houdend met het feit dat het nog jonkies zijn die nog alles moeten leren. Aan de hand lopen, schrikconcoursjes, beetje VD en zo gaat allemaal prima. Ik moet ze alleen zover krijgen dat ze voor mij uit lopen. Heb al links en rechts wat tips gekregen, maar zeker van iemand die al zo lang vriendelijk ment, zou ik graag ook een advies krijgen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 14:08

ps.... en heb je tips om ervoor te zorgen dat het ook leuk voor hen is?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 14:24

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 14:31

Als je iets nieuws gaat doen, bijvoorbeeld zoals jij wil nu met de lange lijnen gaan werken.
Maak dan gebruik van een hulpje, ik doe ook alles samen met mijn man.
Laat je hulpje bij het ponyhoofd lopen, terwijl jij de lange lijnen hanteert.
Doe een leadtrope aan het halster en laat jouw hulpje dit vasthouden.
Als je paardje even niet naar voren wil, laat je jouw hulpje hem een beetje helpen door er even een stapje voor te gaan lopen.
Gaat het weer goed, laat jouw hulpje een stap naar achteren doen.
Gaat het heel goed........... laat je hulpje dan met het touw steeds in de hand langzaam naar achter gaan en naast jou gaan lopen.
Belangrijk is dat je een beetje op elkaar bent ingespeeld.
Om het leuk te houden kun je een parcour uitleggen in de bak/manege/ring met balken op de grond probeer hier tussendoor te sturen.
Om het steeds spannender te maken kun je de balken strakker bij elkaar leggen.
Zo oefen je het sturen ook goed.
Je kan ook pionnetjes uitzetten en slalommen en bijvoorbeeld een paraplu opzetten in een pion.
Een zeiltje op de grond leggen en hier over heen sturen enz.
Laat je eigen fantasie het werk doen Knipoog en maak het spannend, leuk, interessant.
Je mag me altijd met vragen pb-en

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 14:40

Janine.. bedankt voor de tips. Ik had het al geprobeert met iemand erlangs en dat ging heel goed. Mijn man heeft echter weinig tijd en de hulp die ik toen had, was een nichtje wat hier op vakantie was. We konden ze toen zelfs samen leeg mennen. Maar ik denk dat ik gewoon veel langer een hulpje nodig heb. Ik heb hier al een oproep geplaatst voor hulp, maar we wonen landelijk en ik heb nog niemand gevonden die wil komen helpen. Misschien iemand vragen om hier op vakantie te komen en dan oefenen (ik woon in zweden.) Een bak heb ik helaas niet maar mijn paardjes zijn behoorlijk bomproof en ik woon landelijk en kan dus gewoon langs landweggetjes oefenen.

Afbeelding

Tinkerloos, zou ik graag doen want ik vind hem best goed, maar ik woon dus in zweden. Dat gaat dus niet. Helaas.

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 14:46

Ohhh je hebt een schattig stel zeg. Bloos Haha!
In 2-span is in principe het gemakkelijkst ja, ze schrikken meestal niet tegelijk en de 1 durft altijd weer meer dan de ander.
Maar het is belangrijk dat je pony (vooral als hij vaak staakt) dapper word.
Dat zul je dus geleidelijk moeten oefenen. En ook alleen dus niet in het 2-span.
Steeds een stukje verder en vooral in het begin dus met hulpje.
Dat is zowiezo veel veiliger.
Ja zweden is niet om de hoek, is er bij jou in de buurt niemand die je kan helpen?
Of zal ik en weekje over komen? Bloos Haha! Knipoog
TIP:
Kijk ook even naar je sidepull, op de foto is hij echt te laag op neus (van de rechterpony vooral)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 14:54

Dat van die sidepull klopt. Dat heb ik veranderd. Die oefening met het tweespan was eigenlijk voor de flauwekul.Gewoon ff kijken hoe het ging. We raakten halverwege best redelijk in de knoop (ook daar zijn foto;s van maar die zal ik maar niet laten zien Bloos ) en kregen we ook nog eens de slappe lach door ons geklungel. Gelukkig zijn mijn pony's dus echt bomproof en schrikken ze helemaal niet van touwen die om hun heen en onder hun door hangen enz. Dat heb ik vanaf het begin geoefend. Ze hebben er dus geen trauma aan overgehouden Haha!
Maar normaal oefen ik dus met eentje alleen. Tommy is een lefgozer, billy kan nog wel eens een vrachtwagen of motor eng vinden, maar raakt absoluut niet in paniek. Dat is dus heel goed. Maar nu dus nog een oefenmaatje... wanneer kom je? Haha!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 14:58

Begin anders met 1 tegelijk ipv meteen alle 2. Ze zullen immers allebei de basis moeten snappen voordat je met een 2 span kan gaan oefenen. Begin naast het hoofd met 2 teugels en als de pony dat snapt ga je iets verder naar achteren (schouder) en dat bouw je op totdat je erachter loopt.

Bitten of niet is uitproberen bij het aan de lange lijnen lopen. Ik ben uiteindelijk op een bitje uitgekomen, omdat ik bij een bitloze optoming of teveel kracht moest zetten of geen precieze besturing links/rechts had.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 08:31

tamary schreef:
Begin anders met 1 tegelijk ipv meteen alle 2. Ze zullen immers allebei de basis moeten snappen voordat je met een 2 span kan gaan oefenen. Begin naast het hoofd met 2 teugels en als de pony dat snapt ga je iets verder naar achteren (schouder) en dat bouw je op totdat je erachter loopt.

Bitten of niet is uitproberen bij het aan de lange lijnen lopen. Ik ben uiteindelijk op een bitje uitgekomen, omdat ik bij een bitloze optoming of teveel kracht moest zetten of geen precieze besturing links/rechts had.

Als je mijn bovenstaande reactie goed leest, zul je zien dat ik normaal gesproken met één pony tegenlijk werk. Ik snap heel goed dat je niet meteen met twee moet beginnen. Ze moeten het elk voor zich leren. Op die foto was gewoon een uitprobeersel voor de grap. Gewoon ff kijken of het ging en met iemand ernaast ging het ook nog. Nou ja... totdat we dus in de knoop raakten Haha!
Maar ik werk altijd maar met eentje tegenlijk en ik werk met sidepull. Besturing is daarbij geen probleem. Ik hoef maar even met mijn hand te knijpen en ze gaan links of rechts. Het gas geven is iets moeilijker, mogelijk omdat ze het niet goed door hebben. Ernaast lopen gaat goed maar zodra ik stilaan naar achteren ga, komt de rem erop. Hulp was het beste, maar die heb ik even niet voorhanden. Maar ik ga wel werken met alle tips die ik krijg en kijk hoe het het beste werkt.
Want dat het nog niet helemaal goed gaat, heeft waarschijnlijk meer te maken met mijn probleem om het duidelijk over te brengen, dan met de pony's zelf. Bloos

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 08:36

liljebo schreef:
Tinkerloos, zou ik graag doen want ik vind hem best goed, maar ik woon dus in zweden. Dat gaat dus niet. Helaas.
Watje Clown

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-07 11:08

Haha!