Mijn paard blijft in winter 's nachts buiten, rest naar binn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Mijn paard blijft in winter 's nachts buiten, rest naar binn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 01:24

...op een paar anderen na. Deze anderen staan echter niet meteen naast haar, waardoor ze geen contact zal hebben 's nachts. Die paardjes zullen rond 19.30 ongeveer op stal gaan, en rond 06.00 uur weer naar buiten komen. Een paar weiden naast haar zijn er nog twee die in de nacht buiten blijven, dus als ze zal gaan roepen zal ze die wel horen en tot een bepaalde tijd wel kunnen zien, maar zou dat genoeg zijn? Heeft hier iemand ervaring mee? De andere eigenaren vinden buiten blijven in de winter geen optie, en voor mij is de stal geen optie omdat ze A herstellende is van een peesblessure en B ze van mij lekker buiten mag blijven, ze heeft een goede wei met schuiloptie onder bomen. Maar goed, ik vraag me af hoe dit zal gaan. Als haar vriendinnen nu gaan rijden maalt ze er niet om maar dan zijn ze na een paar uur ook weer terug uiteraard... Iemand?

Axel_Clauw

Re: Mijn paard blijft in winter 's nachts buiten, rest naar binn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 01:27

Ik heb er geen ervaringen mee, maar ik denk dat het wel slim is om het eens een keertje snachts te controleren, want als ze wel heen en weer gaat rennen en andere paarden gaat 'roepen' is het natuurlijk ook niet goed voor de herstellende peesblessure.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 05:24

Ik denk niet dat het veel problemen op zal leveren, de paarden die binnen worden gehaald staan niet bij haar in de wei of begrijp ik dat verkeerd?
Maar omdat er nog twee andere buiten blijven die ze kan zien denk ik dat ze wel rustig blijft, maar het is opzich wel slim om het de eerste nachten even goed in de gaten te houden.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 08:56

Nee, ze staan allemaal apart maar kunnen over de draad heen lekker contact maken. Het is een goede tip om idd even te gaan kijken, slapen zal ik de eerste nachten toch waarschijnlijk niet. Er zitten twee weiden tussen de anderen die buiten blijven en zijzelf, dus wie weet. Ik hooop dat het goed gaat, want stal is geen optie nog nu omdat ze nog geen kleine bewegingen mag maken.

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:11

mijn paard zou compleet overstuur raken in zo'n situatie.
liever die andere paarden die buitenblijven iets dichter bij jouw paard neer proberen te zetten, als je die mogelijkheid hebt. Dat kan schelen. en wellicht bezighouden met hooi als de andere paarden naar binnengaan.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:12

Ik zou het gewoon ook even in de gaten houden. Is het geen optie om de paarden die buiten blijven ook naast elkaar te weiden?

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:37

IlsjePilsje schreef:
Ik zou het gewoon ook even in de gaten houden. Is het geen optie om de paarden die buiten blijven ook naast elkaar te weiden?

Zou ik ook doen. Als die paarden naast mijn paard binnengehaald worden staat hij af en toe ook te kijken en gaat er echt wel ff een sprintje vanaf Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:43

is er niet iemand met een shet die de shet aan jou wil uitlenen?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 17:09

IlsjePilsje schreef:

Nee, helaas niet. Het is wel zo, dat als de paarden weggehaald worden om te worden bereden er geen enkel probleem is. Maar goed, dan komen ze ook weer terug. Aan een leen shet heb ik al wel zitten denken, lijkt me ook een super oplossing alleen weet ik niet of de eigenaar dat zou willen. Die zijn niet zo zeker met paarden, en de mijne kan dan behoorlijk beschermend uit de hoek komen zodat ze hun eigen shet niet mee zouden kunnen nemen....Das ook niet echt een leuke oplossing voor hen dan.... Ik denk dat ik het maar even aankijk, de eerste paar nachten een x ga controleren en wie weet maakt het haar niet zo veel uit. Hopelijk..

Iedereen bedankt voor het meedenken en de tips!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:11

die van mij staat in de winter ook alleen snachts buiten. dat heb ik toch liever dan dat zij ook op stal gaat...

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:38

Tja ik weet niet hoe erg jouw paard aan andere paarden hangt?
Mijn paard geeft er niet zoveel om, die doet niet moeilijk als zijn maatje uit het land gehaald wordt, dat maatje daarentegen wordt helemaal gek als ze alleen in het land staat.
Op mijn huidige stal zou mijn paard de hele winter lang 24/7 alleen in de wei staan, alle andere paarden gaan naar binnen. Dat is voor mij de reden om daar weg te gaan, wil hem niet alleen hebben staan!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:39

koop er een geit of ezel bij.......... kan ze zonder eenzaam zijn buiten blijven

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:39

KiWiKo schreef:
koop er een geit of ezel bij.......... kan ze zonder eenzaam zijn buiten blijven

sorrie vergat de shet Lachen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 21:19

ikenindi schreef:
die van mij staat in de winter ook alleen snachts buiten. dat heb ik toch liever dan dat zij ook op stal gaat...

Ze is herstellende van een peesblessure, stal is geen optie in dit geval anders zou het niet zo'n probleem zijn en kon ze mocht gewoon mee op stal mocht ze het een probleem vinden.

Weet iemand overigens tot hoever paarden kunnen zien in het (nooit helemaal echt) donker? De afstand tussen de andere 2 paarden die buiten staan is schat ik iets van nog geen 100 meter. Ze horen elkaar zo wie zo scharrelen. Ik hoop maar dat het voorlopig nog geen heel slecht weer wordt, dan blijven ze allemaal nog lekker buiten staan Haha! .

De eigenaar van de paardjes in de tussenweide is zo lief om niet meteen in 1x alle 3 zijn paarden naar binnen te doen, en er indien mogelijk in een weekend mee te beginnen. Dan kan ik 's nachts een x controleren, en zij kan wennen aan het "alleen" staan. Nou, meer kan ik niet verwachten toch? Heerlijk als iemand meedenkt!

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 21:26

Mijn pony blijft ook 's nachts buiten staan in de winter, in d'r eentje. Weet alleen nog niet hoe dat gaat, dus ben benieuwd.

sjallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 12:48

mijn pony staat af en toe ook wat verder van de anderen in een wei ook snachts dit gaat goed krijgt buiten lekker zijn hooi dus die vindt het prima

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 17:03

Sommige paarden kunnen er absoluut niet tegen
Anderen weer wel dus je zult het een keer moeten bekijken!

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 19:36

paarden zijn wel kuddedieren. ik denk gewoon dat als je haar nu buiten laat staan er een ander paardje moet staan. ze heeft dan wel contact met andere paarden dat is wel goed;) alleen denk dat het toch beter zou zijn dat er ook een paardje bij haar komt staan. heb gehoord dat het niet goed is om ezels bij paarden te zetten schijnt dat ze een ziekte kunnen overbrengen naar paarden weet er verders ook niet zo veel van! denk zeg het maar;)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 11:27

Soms lossen situaties zichzelf op.... ik ga verhuizen!!! Althans, mijn paard en ik ga uiteraard mee. Er zijn daar grotere weiden, een grote harde bak, ze krijgt een maatje in de wei etc. etc. Er is maar één nadeel: de paarden gaan in de nacht 's winters naar binnen. Allemaal, dus ook de mijne. Uiteraard overleg gehad met de da, anders was het hele feest niet doorgegaan maar het zal in dit geval beter zijn dan haar alleen buiten te laten. En wie weet is er volgende winter wel iemand die het ook wil om het paard altijd buiten te laten. In voorjaar/zomer/herfst staan ze 24/7 buiten dus dat is wel weer zoals ik gewend ben.

Ik heb nog gezocht, maar een geheel PN stal hier in de buurt (Bergen op zoom, Halsteren, Moerstraten) is er niet of goed verstopt, dus ik zal ergens op moeten inleveren tenzij ik de lotto win en een eigen lapje grond kan kopen.