handhouding (bitloos)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

handhouding (bitloos)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 12:10

misschien een dom vraagje, maar ik zit echt met een probleem wat betrefd mijn houding. Ik rij nu 1,5 jaar bitloos en ik heb eigenlijk steeds het probleem dat ik mijn handen verder naar voren moet doen, maar ik vind het zo niet lekker rijden. Ik rij nou eenmaal graag met wat langere teugels. Laatst was ik dus op het paard van mn moeder met bit wezen rijden, en toen droeg ik mijn handen wel goed. Maar zo snel ik weer bitloos rij, staan mn handen weer verkeerd.

Ik heb dus wat op HAW rond geneusd bij andere combinaties die dus ook bitloos dressuren, en ik ben volgens mij niet de enige met dit probleem. Ik zat te denken dat de teugel aanzet bij een bit toch wel 10cm lager zit dan bij een bitloos hoofdstel, dus als je je handen op de zelfde plek hebt als je normaal met bit ook hebt, dan heb je de teugels dus 10 cm korter, wat dus 10 cm minder speling is. Ik denk dat het daarom gewoon niet prettig voor mij is om mijn handen op die plek te houden, maar ik vroeg me af of meer mensen hier ook last van hebben? En in welke mate het ook echt erg is, rijtenisch gezien...

Angela

Re: handhouding (bitloos)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 12:49

Bedoel je dat je je handen met het bitloosrijden lager draagt als wanneer je een paard met bit rijdt??

Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met verder naar voren?? verder richting de mond van je paard? ( dus ellebogen richting strekken??)

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 13:02

Dat ik mijn teugels eigenlijk te lang heb, en dus mijn handen te veel richting mijn buik, handen moeten met bitloos eigenlijk meer naar voren en de teugels korter. (voor het plaatje dan)

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 13:07

Ik zou het niet weten eigenlijk.
Ik rij altijd met een boogje in de teugel. Clown

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 16:21

Handige tip om je teugels op maat te houden: plak een rood bandje van tape om de teugels waar ze op maat zijn, zo dat ie achter je vingers komt. Maak je je teugels te lang, dan zie je het bandje en weet je dat je ze weer op maat moet nemen.

Dat de teugels te lang zijn maakt niet uit, maar als je je handen naar je buik gaat brengen om dat te compenseren, dan zou ik er wel iets aan gaan doen zodat de teugels op een fijne plek (voor het paard) worden genomen. Meestal verander je je zit met het brengen van je handen naar je buik ook nadelig, dus daarom toch proberen aan te passen.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 20:04

Maar dat is nou net het probleem, als ik mijn handen goed heb heb ik het gevoel dat mijn teugels veel te kort zijn en dat de ruimte tussen de neusriem en mijn hand gewoon te kort is. Hij loopt dan ook echt niet lekker, hij reageert veel beter op mijn hulpen als ik ze 10cm langer heb Nagelbijten / Gniffelen

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 05:43

Dan kan je toch je teugels langer maken?
Je hoeft de plaats van je hand daar toch niet voor te veranderen?
(of zie ik nou iets over het hoofd?) Haha!