vraagje over bokken aan de pessoa?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

vraagje over bokken aan de pessoa?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 19:21

ik heb een vraagje,
ik longeer zelf met pessoa, mijn pony word er meestal super los en ontspannen van.
ik werk 10 minuten in ongeveer zonder pessoa, dan doe ik de pessoa er aan, die hangt altijd vrij los, zet hem ook niet strakker. puur voor ontspanning zeg maar en die drang van achter naar voren houden.

ik longeer dan ongeveer een kwartier-20 minuten ermee en dan weer ongeveer een kwartier zonder. ze is dan meestal heel voorwaarts en ruim na de pessoa.

maar ik heb een vraag, de laatste tijd zodra ik de pessoa er aan doe en ik begin dan op links, begint ze me te bokken! echt heel hoog en echt wel 10 keer achter elkaar. als we even gedraafd hebben (ze springt dan meestal in bok galop aan) dan houd het op en is ze toch vrij snel los. ik vraag me af is dit dan verzet, joligheid of pijn?? rechtsom doet ze het bijna niet maar dan heeft ze natuurlijk al linksom ermee gelopen...

vandaag deed ze het dus ook maar was ook mega fris want sprong steeds weg (dan vind ik het toch wel een eng ding hoor met die gekke bewegingen) maar uiteindelijk is ze dan wel moe en voldaan. met rijden kijkt ze ook graag naar rechts maar heeft niet echt en moeilijke kant ofzo...
en bokt echt nooit onder het rijden.
bedankt!!

Scum

Re: vraagje over bokken aan de pessoa?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 07:26

Grappig, ik heb precies hetzelfde gehad met mijn vorige paard. En nooit uit kunnen vinden wat het nou was. Ben dus heel benieuwd...

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 07:30

Tja, wat het bij jou paard is weet ik niet.... Mijn paard bokte ook zo met dat ding om. Maar dat was echt verzet omdat ie iets achter zijn kont langs niet accepteerde.... Kan het dat niet zijn?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 07:33

Dan zou ie het toch op allebei de kanten moeten doen?

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 07:42

Ja, daar heb je gelijk in......

Salinicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 10:12

Ik zou het ook niet weten B4L. Zorra bokte eerst ook linksom bij aangalopperen, maar dan zonder pessoa. (ze loopt met hoofd graag naar links).
Misschien is het toch iets van spierpijn/inspanning als ze het zonder pessoa niet doet? Dat zou je moeten proberen, en het zou weg moeten gaan na vaker longeren omdat ze dan spieren ontwikkeld.
Als het joligheid is, verwacht je het beide kanten op.
En als je een andersom eerst probeert, kijken of ze dan ook bokt? Dan kan je dingen uitluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 10:24

Mijn paard is linksom losser en sterker dan rechtsom. UIt joligheid gaat hij op een gegeven moment rechtsom racen en bokken en altijd op die kant, ik weet niet waarom. Ik zie het dan ook altijd aankomen Knipoog Ik denk dat het een vorm van verzet is en dat het dan een beetje pijn doet omdat hij vast zit een buiging moet maken die hij niet wil. Maar daarna is hij weer gewoon los en gaat beter draven dan op links. Heel apart. Ik denk dat je het maar gewoon moet laten gebeuren. MIsschien werkt ze zichzelf op die manier even los Clown

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-07 11:57

russel schreef:
Mijn paard is linksom losser en sterker dan rechtsom. UIt joligheid gaat hij op een gegeven moment rechtsom racen en bokken en altijd op die kant, ik weet niet waarom. Ik zie het dan ook altijd aankomen Knipoog Ik denk dat het een vorm van verzet is en dat het dan een beetje pijn doet omdat hij vast zit een buiging moet maken die hij niet wil. Maar daarna is hij weer gewoon los en gaat beter draven dan op links. Heel apart. Ik denk dat je het maar gewoon moet laten gebeuren. MIsschien werkt ze zichzelf op die manier even los Clown

daar dacht ik zelf ook al aan!
wat jij omschrijft, want daarna loopt ze goed!

ik ga de volgende keer wel een keer op rechts beginnen. ff kijken hoe ze dan doet!

Radja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 08:07

Mijn instructrice zegt altijd: Zolang het niet naar jouw gericht is kun je het bokken gewoon negeren. Het paard heeft zelf zijn manier om met het vreemde ding op zijn kont in het gareel te komen. Paarden denken vaak maar op een manier: als het vreemd is kan het me opeten. Hoe rustiger je zelf blijft, hoe sneller het paard zal merken dat er geen gevaar is en dat het bokken hem echt niet van het bontje afhelpt. Gewoon doen alsof er niets aan de hand is. Wel goed blijven kijken naar blokkades in zijn lichaam. Heb je al eens een fysio naar hm laten kijken?
Bij mij komt volgende week een fysio omdat Sherif heel moeilijk aanspringt in galop.

Groetjes en succes.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 08:10

Probeer eens rechtsom te beginnen en te kijken hoe de reactie dan is.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 08:19

mijn paard is linksom gebogen, kijkt dus ook heel makkelijk naar links maar daarbij is zijn linkergalop wel moeilijker en stijver. Heb ook veel gehad dat hij dan ging bokken maar na veel trainen is dat weg gegaan. Nu heb ik alleen nog als ik hem laat springen aan de longe gaat rechts perfect maar linksom begint hij weer te bokken en te race om de sprong heen. Maar uiteindelijk gaat hij dan met een verschikkelijk hoge sprong eroverheen en is het ook weer over. Tong uitsteken
Misschien is het bij jou toch ook z'n stijve kant? Lachen

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 16:17

dat zou best eens kunnen, ik hou jullie op de hoogte!