pony gaat heel hard rennen aan de longe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pearlie

pony gaat heel hard rennen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 09:26

Ben bezig met het longeren van een Welsh pony'tje van 16 jaar oud. Hij is nooit bereden maar vindt het wel leuk om wat aandacht te krijgen, vandaar dat ik hem wat ga trainen op deze manier.
Hij is wel zadelmak, dus hoofdstel en zadel erop/eraan is geen probleem. Hij luistert supergoed naar stemhulpen en is superslim. Als je een honderdste seconde de andere kant op kijkt dan staatie bij je of heeft zich omgedraaid. Een monstertje dus, maar wel heel lief. Maar nou het probleem. Aan de longe doet hij niks anders dan keihard rennen!! En dan zo hard dat hij zich soms bijna verslikt in z'n eigen beentjes en bijna over de kop vliegt. Zweep heb ik er niet eens bij. En ik maar rustig blijven praten; hooo hoooo.

Dit probleem was er ook als er iemand op reed. Zo lang ik er naast bleef lopen ging het goed, gaf ik ietsje meer ruimte dan ging ie op de kletter en dus ook bijna over de kop een aantal keren. Daar zijn we dus maar mee opgehouden want we wilden het meisje in kwestie toendertijd ook geen trauma op laten lopen.

Wie heeft tips om het beestje wat rustiger te laten lopen aan de longe?

Arakhan

Re: pony gaat heel hard rennen aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 20:04

Heeft ie geen pijn? Tanden, rug...?

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 20:05

Nee want aan de hand wil hij wel rustig meedraven. Het is gewoon als hij het idee krijgt dattie een meter ruimte heeft... dan zal hij die ruimte nemen!! Het is gewoon een super donderstraal.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 20:17

Dat je pony over bijna over de kop vliegt klinkt niet echt praktisch Tong uitsteken Hij vindt de oefening wellicht moeilijk en raakt hierdoor in paniek. Elke keer als hij begint met rennen kun je hem naar je toehalen en hem opnieuw op wegsturen, net zo lang tot dat hij doorheeft dat rennen misschien niet de oplossing is om onder het werk uit te komen. Wat je ook kunt proberen is ruim gebruik maken van de bak (dus niet alleen op de cirkel longeren), stap rechte lijnen met hem aan de longeerlijn en probeer de afstand tussen jou en de pony te vergroten zonder dat de pony het op een rennen zet. Wel belonen voor goed gedrag uiteraard Tong uitsteken Succes ermee, renners zijn moeilijk Lachen

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 20:32

Bedankt voor de tip!
Ik probeer nu ook longeren afwisselen met aan de hand stappen/draven.