Is bitloos toch mogelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Is bitloos toch mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 21:22

Weer bitloos met m'n paard rijden....... ik zit er al een hele tijd mee in m'n hoofd.
Heb er al ruimschoots over nagedacht, discussies over gevoerd, maar blijf tot nu toch tegen bepaalde dingen aanlopen. En heb hier nog nooit een concreet antwoord op gekregen.
Wel een hoop vage beweringen, maar niets waar ik concreet iets mee kan.
Daarom hier eens een poging. Knipoog

Even de situatie schetsen:

Ik ben altijd een recratie-wandelruiter geweest. Een beetje gezellig met m'n paard door de velden hobbelen, even relax wat basic stuuroefeningetjes op de wei rijden. En daarbij hield het wel op.
Aanvankelijk met bit, later ook bitloos.
Maar paard kreeg artrose en omwille van haar fysieke situatie moest ik wel serieuzer met haar aan de slag. Hierbij hulp gekregen van een dressuurruiter, iemand die professioneel met paarden bezig is. En sindsdien wordt er dus weer met bit gereden. Wat eigenlijk buiten verwachting goed gaat. (zeker gezien de situatie van mijn paard)

Persoonlijk, heb er niet echt een ethisch probleem mee om met een bit te rijden.
Maar bitloos (en optomingloos Tong uitsteken ) trekt me toch ook. En wil graag weer zo met m'n paard rijden.
Maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan.
Ik durf beweren dat ik mijn paard 'aan de waggel' houd doordat ik er dressuurmatig mee rijd. Te vrijblijvend heeft redelijk snel zichtbaar effect op haar lichaam.
En daar zit dus het probleem. Ik geloof dat mijn bit in ons geval teveel 'functie' heeft om zomaar weg te laten. Nagelbijten / Gniffelen (Ik weet hoe dit klinkt maar weet niet hoe ik het anders moet omschrijven)
Mijn paard is een redelijk flegmatiek dier, niet de meest voorwaartse zeg maar. En liever lui dan moe.
Niet zo simpel om haar recht op 4 benen te houden en actief in haar achterhand. Ik moet er bij wijze van spreke nogal aan 'rijden'.
Als ik te vrijblijvend rijd, heb ik al snel een sloffend krom paard dat gezellig op de voorhand duikt. Ze heeft ook haar bouw niet mee (is een quarter) wat dat duiken nog meer in de hand werkt.

En om dat te vermijden is dat bit nogal handig. Eigenlijk is ze heel zacht in haar mond, neemt niet snel teveel contact. En dat staat mij toe om haar heel snel te corrigeren en bijvoorbeeld de positie van haar schouder te veranderen en het fungeert als een soort 'waakhond' om duiken tegen te gaan. (omdat ze met bit dus minder snel teveel contact zal nemen)
Dingen die ik bitloos nu mis. Ook al kan ze er heel subtiel op reageren, tegen bitloze optomingen durft ze wel in gaan. En als het dan moeilijk wordt (en ze vindt nogal snel dingen moeilijk) profiteert ze daar van.
Ik besef dat ze even veel respect zou moeten hebben voor een bitloze optoming als voor een bit, maar zie niet in hoe ik dit nu kan realiseren. Ik kan het mij simpelweg niet permiteren haar teveel fouten te laten maken.
Bitloos lijkt mij alleen maar mogelijk als die fouten niet meer gemaakt worden. (Als paard meer verzameld gereden kan worden?)

Waarschijnlijk zit er wel een vorm van dwang in dat 'rijden' van paard en mij. En ik zie ook niet zo meteen een uitweg om daar vanaf te komen. Ze moet haar lichaam correct gebruiken, maar ze is niet altijd even welwillend om daar aan mee te merken. Ze is wel braaf maar het komt erop neer dat ik haar telkens weer een grens moet overduwen. 'Echte motivatie' is er van haar kant niet, spijtig genoeg.
En dat bit maakt eigenlijk deel uit van die situatie.

Ik vraag me af, wat jullie mening hierover is?
Wees maar eens eerlijk over wat ik hier neerpen Clown Knipoog
Zien jullie hierin wel een plaats om weer bitloos te rijden. En hoe zouden jullie dat concreet gaan aanpakken.

GeneralFlynn

Re: Is bitloos toch mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 06:21

Je kan toch les nemen zonder het bit?
De oefeningen die je rijd kunnen toch ook gereden worden zonder een bit?
Je zegt dat je paard niet tegen het bit ingaat,en wel tegen een bitloze optoming.
Stel nou dat ze tegen je been ingaat,of tegen het bit,of de teugels,dan ga je daar denk ik aan werken toch?
Dus je moet eraan werken om je paard wel goed te kunnen rijden zonder bit.
(moet natuurlijk niet,maar je wil zelf zonder bit) Clown
En dat kan hoor,je kan echt je paard nageeflijk rijden en gewoon dressuuur oefeningen doen zonder bit.
Neem les,en geef het niet te snel op.
Je paard valt niet meteen uit elkaar als je 2 lessen doet die iets minder gingen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 09:58

Luckystory schreef:
Ik geloof dat mijn bit in ons geval teveel 'functie' heeft om zomaar weg te laten. Nagelbijten / Gniffelen (Ik weet hoe dit klinkt maar weet niet hoe ik het anders moet omschrijven)

Hier zit 'm de kneep. Knipoog
Voor mij zou dit jùist reden genoeg zijn om het bit achterwege te laten en werkelijk te gaan rijden met je zit, je focus, je benen en je energie. Als een bit het moet doen, dan is dit imo al niet een juiste manier van rijden. En dat blijkt ook, want zonder bit lukt het je dus niet zo goed.
Het geeft aan dat je aan een aantal zaken kunt werken, zoals het actief voorwaarts houden, energie in het paardenlijf zien te krijgen, op vier benen, recht, nageeflijk en in balans laten lopen, etc.
Met bit wordt blijkbaar verbloemd dat je het rijtechnisch nog niet zo goed voor elkaar hebt, terwijl jij het bit nu volgens mij ziet als soort van 'oplossing'. Knipoog
Maar de oplossing zit in jou en jouw manier van rijden, en dan is bitloos een geweldige uitdaging om daar aan te werken en het uiteindelijk voor elkaar te krijgen.

Welke bitloze optomingen heb je mee gereden?
En is het iets om een andere instructrice te nemen? En/of bijv. centered riding lessen te nemen? Zodat de focus van het bit verlegd wordt naar jou als ruiter?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 14:01

Tinkerloos schreef:
Je zegt dat je paard niet tegen het bit ingaat,en wel tegen een bitloze optoming.
Stel nou dat ze tegen je been ingaat,of tegen het bit,of de teugels,dan ga je daar denk ik aan werken toch?

Ok akkoord, maar dit is nou net het probleem.
Er zijn dingen die ze doet wanneer ik bitloos rijd. (bv: extreem op haar voorhand duiken, achter de hand kruipen en zichzelf scheef zetten.) Ze probeert die dingen ook wel met bit hoor, maar veel minder extreem. Omdat ze minder geneigd is tegen een bit in te gaan en ik met bit ook makkelijker kan ingrijpen. Bitloos zal ze sneller 'verkeerd' gaan lopen en zal de situatie ook langer duren vooraleer ik het kan oplossen. (En dan vooral als ze duikt, daar kan ik bitloos weinig aan doen)
En ik geloof best dat daar aan te werken is, maar daar wringt dus het schoentje. Zoiets kost tijd.
En dan komen we dus bij wat je hier schrijft:
Tinkerloos schreef:
Je paard valt niet meteen uit elkaar als je 2 lessen doet die iets minder gingen..

Dat is dus wel het geval. Bloos
Ik slaag er perfect in om met 3 keer een half uurtje rijden, m'n paard kreupel te rijden.
Zoals ik al schreef heeft ze artrose. Een paar dagen stilstaan, haar rug verkeerd belasten of haar te lang fout laten bewegen,... is meteen zichtbaar in haar beweging. (en ook voelbaar)
Dat is nu eenmaal zo en kan ik weinig meer aan veranderen.
Maar vandaar dus mijn terughoudendheid om het 'gewoon te proberen'.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:08

Waarom zou je dit paard nog zo graag willen omscholen tot bitloos? Blijkbaar accepteerd dit paard het bit goed en vind hij de aanpassing naar bitloos moeilijk. Ik vind je neigingnaar bitloos best lovenswaardig, maar waarom zou een toch al niet zo'n fit paard in de war maken? Mijn advies is: rij dit paard zoals hij gewend is als je bang bent om hem stuk te maken. Als je ooit aan een nieuw paard begint kun je daar op een andere manier mee beginnen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 14:46

@joviban:
Goh, nu moet je ook niet denken dat ik extreem met m'n teugels rijd hoor. (Alhoewel ik best snap dat je dat denkt als je dit leest.) Integendeel zelfs. Ik krijg op m'n kop van m'n instructrice als ik teveel met m'n hand doe. Tong uitsteken En die vindt al snel iets 'teveel'. Clown
Om even heel duidelijk te zijn: Ik geloof niet in 'aan de teugel rijden'. Aanleuning komt wel vanzelf als het vanachter juist zit. Knipoog En ik ben dus inderdaad heel sterk bezig om er voorwaartse energie in te krijgen. (Makkelijker gezegd dan gedaan Knipoog ) Rechtgerichtheid, balans... spreekt voor zich
Je moet dat bit misschien meer als een psychologische rem zien voor paard. Het is er en omwille van z'n aanwezigheid demotiveert het om bepaalde fouten te maken.

Ik zal eens een poging doen, het anders te formuleren:
Omwille van het gebrek aan motivatie (=het willen werken voor jou) bij m'n paard, komt er tot op zekere hoogte toch een soort dwang bij kijken. Ik kan het haar niet altijd 'vragen', vaak moet ik haar 'zeggen' wat ze moet doen. "Het moet zo, en niet anders." De aanwezigheid van een bit en haar respect ervoor, is dan een rem voor haar wanneer ze toch een uitweg zoekt om onder de vraag uit te komen.
Als ik dat bit achterwege laat, dan geef ik eigenlijk een 'machtsmiddel' af. (Wat zo heel negatief klinkt, maar ik bedoel die term objectief.)
Bitloos is op dat vlak vrijblijvender, meer afhankelijk van inbreng van het paard. En daar vrees ik dus voor. Dat door haar gebrek aan motivatie dit negatief zal uitpakken. Omdat bij haar de wil niet bestaat om op een vrijblijvende vraag in te gaan.
Daarom vraag ik mij af of bitloos pas een mogelijkheid kan zijn, als ze wel op zo'n vraag wil ingaan? (Als we dus verder zijn qua rijden, wanneer basis-dingen minder moeilijk voor haar zijn etc..)
Of dat er toch een manier is haar hier bitloos doorheen te krijgen? (haar fysieke situatie in acht genomen)

JoviBan schreef:
Welke bitloze optomingen heb je mee gereden?
En is het iets om een andere instructrice te nemen? En/of bijv. centered riding lessen te nemen? Zodat de focus van het bit verlegd wordt naar jou als ruiter?

Touwhalster, gewoon halstertje en een bitloos hoofdstel met kruislingse teugelvoering.

Centered riding heeft ook wel mijn intresse. Maar is momenteel niet echt een mogelijkheid. (misschien in de toekomst eens een cursus ofzo Knipoog )
En met mijn instructie ben ik eigenlijk redelijk tevreden. Niet van plan haar nu te dumpen Tong uitsteken Ik heb het met haar ook al over bitloos gehad. (Naast dressuur heeft ze trouwens ook parelli basis dus an sich heeft ze daar niets op tegen) Maar ze vindt bitloos in ons geval ook niet zo'n goed plan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:52

centered rijden is maar een term. Ik heb zo'n instructrice eens recht op de man af gevraagd wat nu eigenlijk het verschil is met ouderwetse klassieke rijkunst. Haar antwoord: helemaal niets, maar mensen hebben tegenwoordig behoefte aan jip en janneke taal. Die willen geen moeilijke boeken meer lezen.

Kun je geen dubbele optoming doen? Dan kun je op de bitloze optoming rijden en je bit-teugel erbij pakken als het nodig is.
Ik vraag me nog steeds af of je het jezelf niet nodeloos moeilijk maakt als je paard het op de klassieke manier prima doet.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 14:55

Sizzle schreef:
Ik vraag me nog steeds af of je het jezelf niet nodeloos moeilijk maakt als je paard het op de klassieke manier prima doet.
Misschien omdat minder soms meer is? Haha!
Je kan natuurlijk altijd rijden met sporen,zweep,bit en hulpteugels,maar als het ook zonder kan,waarom zou je dan al die dingen blijven gebruiken?
Omdat het met gewoon goed gaat?
Ik bekijk het liever andersom: waarom zou je met bit rijden als het ook zonder kan?
Laatst bijgewerkt door GeneralFlynn op 16-10-07 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 14:55

Sizzle schreef:
Waarom zou je dit paard nog zo graag willen omscholen tot bitloos? Blijkbaar accepteerd dit paard het bit goed en vind hij de aanpassing naar bitloos moeilijk. Ik vind je neigingnaar bitloos best lovenswaardig, maar waarom zou een toch al niet zo'n fit paard in de war maken? Mijn advies is: rij dit paard zoals hij gewend is als je bang bent om hem stuk te maken. Als je ooit aan een nieuw paard begint kun je daar op een andere manier mee beginnen.

Tja, zelfde reden waarom mensen graag Z zouden willen rijden, of een cross het toppunt van paardrijden vinden. Knipoog
Eigen ambitie, daar draait het toch altijd om?

Verder ben ik het eens met wat je hier schrijft, is ook wat mij tegenhoudt er weer mee te beginnen.
Maar ik vroeg mij af, of mijn idee hierover wel correct is, hoe anderen dit zien.
daarom dus dit topic Knipoog

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 15:00

Ik ben het daar wel mee eens tinkerloos en luckystory, maar om een niet zo'n erg gezond dier uit zijn ritme te halen met de kans op blessures lijkt me ook niet handig. Ik heb ook ambitie om te springen maar heb een blessure gevoelig paard. Daarom probeer ik met dit paard zo goed als mogenlijk basisoefeningen te doen zodat ik dadelijk met een ander paard aan mijn ambitie kan werken. ALs je dadelijk een jaar bezig bent met omscholen naar bitloos en het levert alleen maar frustraties op wat heb je dan bereikt? Ik zou proberen jezelf er zo goed mogenlijk in te scholen maar je huidige paard daar geen slachtoffer van te maken. Als een paard het goed oppakt is het een mooi streven, om je paard ervoor in de war te maken vind ik niet zo goed.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 15:39

Tinkerloos schreef:
(moet natuurlijk niet,maar je wil zelf zonder bit) Clown
En dat kan hoor,je kan echt je paard nageeflijk rijden en gewoon dressuuur oefeningen doen zonder bit.
Neem les,en geef het niet te snel op.

Agree.
Oefening baart kunst.
Harry is ook probleem loos nageeflijk/'aan de teugel' te rijden zonder bitje !
En als hij jou ligt, en jij dat graag zou willen... wat houdt je dan tegen ? je kunt evt. ook beide doen als je denkt dat ze het nodig heeft af en toe met bit gereden te worden!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 16:19

Belangrijkste punt in dit geval is "wat is goed voor het paard?" Dat is waar je je op moet richten en alles is daaraan ondergeschikt. Daarbij kijk je ook weer wat de punten zijn die bepalen hoe je het paard zo gezond mogelijk kunt houden. Je hebt een Quarter (waarschijnlijk overbouwd) met artrose, met duikneigingen (mogelijk daardoor de artrose) en een mentaliteit om efficient met energie om te gaan. Dat is best een moeilijke combinatie om gezond te rijden, zelfs zonder jezelf extra uitdagingen te geven. Werk op de manier die effect heeft, zorg dat je daarmee het paard op de been houdt en als het paard er meer een gewoonte van heeft gemaakt om correct te lopen, kun je een stapje verder gaan.
Ik ken het verschijnsel overbouwd, duiken en efficientie met energie (wij hebben ook zo'n quarter) en we hebben hem nu na een jaar redelijk omhoog gereden (klassieke methode) zodat hij nauwelijks meer overbouwd is. Maar het duiken ligt nog wel op de loer en zijn gemakzucht is daarbij niet echt behulpzaam.
Als je met een gevoelige hand rijdt, kun je heel paardvriendelijk met bit rijden, dus ik zou in jouw geval gewoon nog doorwerken met bit en onder leiding van die dressuurtrainer. Wellicht dat het na verloop van tijd wel bitloos kan, maar misschien ook niet. Belangrijk is dat je je paard gezond houdt en er plezier mee kunt hebben, want een kreupel paard is zeker geen vrolijk paard waar de baas blij van wordt en quarters mogen toch graag de baas blij maken. Knipoog