Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
laura1987 schreef:Misschien is luisteren naar je lesgever verstandig voordat er echt ongelukken gebeuren?
pluche_pluus schreef:misschien weer eens een stapje terug, aan de dubbele longe en kijken hoe hij dan nog steeds zo springt?
daarna in tuig rondstappen kijken of hij nog steeds zo springt, en daarna pas weer inspannen.
tummy schreef:Je hebt eigenlijk wel gelijk, maar ik heb wegens lichamelijke klachten het paardrijden ook al op moeten geven dus het is vrij moeilijk om ook hier mee te moeten stoppen.
Eejj schreef:Ik zou het tuig eens controleren , misschien is de band op de borst te dun waardoor het veel druk geeft. Dat hij iets gegroeit is en hij zit net niet lekker meer. Dat was het probleem bij mijn verzorgpony , bredere erom gedaan en ze liep![]()
Succes !
bobbymp schreef:misschien is de kar te zwaar???
weet het eigenlijk ook niet
vind hij crossen leuk???dan zou ik lekker pionnen gaan rijden,dan krijgt hij re misschien weer lol in???
mijn beesie vind pionnen en marathons ook helemaal het einde,leeft helemaal op
succes
xElienx schreef:.........maar ook deel ik wel eens een flinke tik uit bij ongepast gedrag. steigeren is uit den bozen. in het begin deden die van mij het ook, met als gevolg benen over strengen, leidsels, disselriemen (bij meerspannen), of ze hinderden hun spangenoot.
als je zeker weet dat het opstandig gedrag is, zou ik het conseuquent bestraffen met een flinke tik, iedere keer als hij steigerd. het klinkt misschien creu, maar zulk gedrag kun je gewoon niet accepteren. (zorg wel dat er op dat moment hulp bij de hand is van een ervaren persoon(en)).
........
voor een meninstructeur vind ik dat geen manier van doen.. igg niet als er geen trauma oid aan de hand is.bobbymp schreef:misschien is de kar te zwaar???
vind hij crossen leuk???dan zou ik lekker pionnen gaan rijden,dan krijgt hij re misschien weer lol in???
succes
tummy schreef:bobbymp schreef:misschien is de kar te zwaar???
succes
nee, ik heb een hele lichte sulky.
hij vind crossen inderdaad heel leuk, maar crosst weleens linksaf als ik rechtaf wil crossen.als hij alleen maar rechtuit hoeft is hij prima te rijden maja.
Citaat:Zo te horen schort er dus ook nog behoorlijk wat aan de basis.... zorg dat je pony goed aan de hulpen staat en gewoon goed luisterd... als jij rechts wilt, dan moet je er koste wat kost voor zorgen dat hij ook rechts gáat, ook al heeft hij daar op dat moment geen zin in en wil hij liever links.
Anders ben je ook niet consequent genoeg.
Mijn merrie staat al een aantal jaar voor de wagen, maar heeft soms ook wel eens haar 'nukken'. Als ze veel energie heeft, wil ze direct wegstappen als ik de leidsels op maat maak. He maar wacht eens even, ze mag niet zomaar wegstappen, tót ik haar het commando daarvoor heb gegeven. Dan volgt er dus een tik en een ophouding. één pasje naar voren bij een kruising waar ik haar stil wil hebben staan? zelfde verhaal, stilstaan is stilstaan, en niet nog dat éne pasje naar voren!
Ze weet ook op sommige kruisingen dondersgoed mijn 'normale' route, waar ik bijv. 9 v/d 10 keer links ga. Wil ik die 10e x dan een keer rechts, dan krijg ik haar maar met moeite naar rechts, zij wil dan persé links. Ik heb haar een keer, toen ze écht moeilijk deed, gewoon met haar kop tegen een boom aan laten lopen op zo'n moment... ja jammer, ík wil rechts, dus we gaan gewoon rechts!
tummy schreef:als hij links wil en ik stuur tegen naar rechts dan springt hij op zijn achterbenen en trekt gewoon naar links, hij is dan gewoon onbestuurbaar. tegen een boom ofzo aanzetten heb ik al geprobeerd maar hij word dan zo boos dat hij iedere keer beina tegen de boom aansringt. en ik wil hem niet laten verongelukken. het is een vrij moeilijk paardje.

Blij dat je in ziet dat je dit soort dingen niet móet en niet kán oplossen in je eentje..
Citaat:Om dan maar te zeggen; 'ach, jij wil links, ga maar links wat anders gebeuren er ongelukken oid'