Is het wat voor ons?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Is het wat voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 16:54

Momenteel zit ik even in een dipje met [***], het rijden gaat totaal niet en ik heb het gevoel dat we beiden nood hebben aan wat anders, al is het maar als afwisseling ... Ok, de eigenaar is er natuurlijk ook nog maar alles is bespreekbaar dus ben ik alvast even op zoek Clown

Zou vrijheidsdressuur wat voor ons zijn?
Wat moet je daar qua basis voor hebben? En hoe begin je? (zijn vast wel goede sites of boeken over? Vork )

[***] is een pony die liever lui dan moe is, en zal enkel maar wat doen als hij het ook echt zin vind hebben. Dus dat is niet altijd makkelijk en ik weet dan ook totaal niet of "kunstjes" wat voor hem zijn. Maar misschien ook juist wel ... Denk dat dat uitproberen gaat zijn Lachen

Ik weet niet goed wat voor info jullie nodig hebben om mij te kunnen helpen, maar als er nog vragen zijn dan kan je deze natuurlijk gerust stellen en zal ik proberen een duidelijk antwoord te geven Knipoog

Alvast bedankt Lachen

Ps: heb de FAQ snel doorgelezen, moet ik nog eens grondig doen.. maar daar vond ik niet meteen antwoord in of het wat voor ons zou zijn, dus vandaar het topic Knipoog

sabinejoey

Re: Is het wat voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:30

Tuurlijk! als de eigenaar het goed vind, zal ik het zeker doen!
Het heeft mij en mijn pony destijds ook enorm uit een dip gehaald!!

ik denk dat het belangrijkste is dat je eerst goed gaat kijken wat de relatie
tussen jou en je paard.. als hij heel dominant is moet je goed oppassen
met wat je doet en kan je het beste eerst zorgen dat hij goed onder je commando komt.
dus dat jij zijn leider bent/wordt. oefeningen daarvoor kan je hier vast wel vinden.
basis dingen zoals je volgen in de bak, roepen van een afstand, (ook heel handig als ie in een groot land staat Knipoog) etc.
dan kan je met kleine (hoofd-)kunstjes beginnen, als "nee"-schudden e.d.

Je kan het beste ff kijken op www.vrijheidsdressuur.nl of op het vrijheidsdressuur-forum, daar heb ik destijds er veel aan gehad.
is erg goede uitleg en tips te vinden!
Heel veel succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 19:43

Ok, bedankt Lachen

Dus ook met een pony die nergens interesse in heeft (behalve eten) is het te doen? Clown

Qua relatie weet ik het eerlijk gezegd niet goed. Langs de ene kant ben ik denk ik wel de leider aangezien hij me niet omver loopt ofzo (en dit ook niet z'n hoofd zal halen). Maar als we rijden en hij wil niet dat gaat hij ook niet, en dan kan ik hemel en aarde bewegen (heb hem ookal serieus onder z'n voeten gegeven, maar zelfs dat helpt maar 5 seconden ofzo). Dus daar zit toch ergens iets niet goed ... Maar aan de hand of in de weide en met de omgang enzo heb ik totaal geen probleem met hem, dus kan het dat je op de grond wel de leider bent en in het zadel niet echt? Dan is dat in mijn geval zo Clown

sabinejoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 20:58

als jij denkt dat het goed te doen is, zal ik gewoon langzaam beginnen Lachen
met bijvoorbeeld "stilstaan" (op commando dus dat jij weg kan lopen en dat hij blijft staan)
andere basisoefeningen en hoe te doen kan je wel vinden op die site's..
Veel plezier, en wees je bewust van wat en hoe je je paard iets aanleert!