hoe corrigeer ik een paard zonder te straffen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

piecon

hoe corrigeer ik een paard zonder te straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 13:22

Ik heb dit in dit forum nog niet gelezen, maar ik heb een ruin van 2 en een half die nog wat "hengstenmanieren" vertoont. Soms probeert hij naar je te happen. Ik heb begrepen dat je hem dan niet met de hand een tik mag geven, omdat hij anders kopschuw kan worden. Hoe kan ik hem het beste corrigeren? Ik ben wel bezig met Natural horsemanship.
Alvast bedankt,
Groetjes, Margot

liljebo

Re: hoe corrigeer ik een paard zonder te straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:03

Nou ga ik waarschijnlijk iedereen op mijn nek krijgen, maar ik heb zelf twee shetlanderhengsten (sinds vrijdag geruind Tong uitsteken ) en ze kijken (of keken) graag hoe ver ze konden gaan. Ze hebben alles een keer geprobeerd. In de wei hard op mij afrennen bv. Dan maakte ik mij groot en riep hard genoeg 'nee' . Ik had altijd een stok bij mij in de wei, waarmee ik aangaf welke afstand dat ik wilde dat ze bewaarden. Ik sloeg er niet mee, maar ik gaf de door mij gewensde afstand aan omdat ze anders gewoon tegen mij aan zouden rennen of bokkend vlak langs mij door stormden en dat vind ik te gevaarlijk en accepteer ik niet. Dat werkte heel goed en dat was voldoende. Maar.... bijten hebben ze ook geprobeerd. Allebei één keer met een echte uitval. Op dat moment heb ik ze dus wel degelijk een klap verkocht. Meteen op het moment dat ze aanvielen en meteen hard genoeg. Ze wisten precies waarom ze die mep kregen en ze hebben het nooit meer gedaan. Ze zijn echter totaal niet kopschuw geworden. In tegendeel. Het zijn de grootste vrijkonten die ik ken en heel vertrouwd (en natuurlijk ondeugend, want ze zijn jong Tong uitsteken ) Een ander incident heeft zich ook een keer voorgedaan. Mijn ergste macho raakte geirriteerd omdat hij zijn zin niet kreeg en mij de kont toedraaide en dreigde te schoppen. Toen heb ik hem min of meer omgeduwd (gaat met een minishet wel) terwijl ik heel boos 'nee' zei. Ook dat is nooit meer voorgekomen. In beide gevallen was het ook alleen die ene correctie die ik gaf. Dus niet boos blijven daarna of chagrijnig worden. Hij ging te ver, ik gaf dat op dat moment duidelijk aan. Hij is nu mijn poepie en ik vertrouw hem volkomen (en hij mij)
Maar wat die klap betrof bij dat bijten.... nu worden er heel veel boos, maar ik zou het onmiddellijk weer zo doen. Paarden die de leiding hebben straffen dergelijk gedrag ook onmiddellijk hard af en op dat moment weet de pony echt wel waarom hij die klap krijgt. Ik ken vele mensen die grote problemen hebben met hun shethengst die steeds opnieuw bijt. Persoonlijk zeg ik: liever 1 keer goed en duidelijk, dan doorlopend aanklooien. Op die manier komen genoeg paarden (vooral shetten) uiteindelijk op het slachttransport wegens onhandelbaarheid.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 14:11

ps... het ligt trouwens wel aan het paard. Sommige paarden schrikken zich al rot van een duidelijk 'nee' Als jouw paard zo;n paard is, zul je het subtieler moeten aanpakken. Bv 'nee' en evt een paar passen terug laten zetten. Tong uitsteken Maar je kent zelf je paard het beste.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 16:23

Dank je Liljebo
Mijn paardje is echt voor de duvel niet bang. Dat omverlopen in de wei heeft ie ook wel. Dan geef ik hem een knietje. Wat je zegt...de leider van de kudde pakt hem wel harder aan. Ik ga het eens proberen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 16:52

piecon schreef:
Ik heb dit in dit forum nog niet gelezen, maar ik heb een ruin van 2 en een half die nog wat "hengstenmanieren" vertoont. Soms probeert hij naar je te happen. Ik heb begrepen dat je hem dan niet met de hand een tik mag geven, omdat hij anders kopschuw kan worden. Hoe kan ik hem het beste corrigeren? Ik ben wel bezig met Natural horsemanship.
Alvast bedankt,
Groetjes, Margot

Kopschuw worden van een tik krijg je alleen als je te laat bent met reageren. Van een tik tijdens het gedrag niet.
Je hebt voor belonen en straffen ong. 1,5 sec. de tijd, dan legt je paard het juiste verband tussen zijn gedrag en jouw reactie. Als je reflexen niet snel genoeg zijn om tijdens het gedrag al een tik te geven moet je een andere oplossing zoeken. Bv. als je niet wil slaan en je paard staat los/heeft genoeg ruimte kan je hem ook onmiddelijk! een paar passen achteruit drijven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 17:23

Als je dergelijk happerig gedrag met tikken gaat corrigeren, ga je vooral bij hengsten het risico lopen dat ze er een spelletje van maken: kijken hoe snel ze je toch een hap kunnen geven en aansluitend buiten schotsafstand kunnen gaan staan.

Dit hapgedrag moet hoe dan ook gecorrigeerd worden, maar corrigeren kan ook zonder dat je meteen die tik geeft. Geef de mond extre veel aandacht, als hij happerig wordt naar halstertouw en van alles in zijn mond wil nemen, prop het halstertouw helemaal in zijn mond tot hij het niet leuk meer vindt. Ga aan grondwerk doen om de verhoudingen recht te zetten, laat de tandarts een keertje komen om te kijken of de tanden in orde zijn.

En een tipje: kijk even op http://www.parelli.com/content.faces en dan onder problemen op de grond en biting. Daar vind je wat tips hoe je dit aan kunt pakken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 07:54

Cassidy, mijn ervaring met mijn twee hengstjes is toch anders. Net als de ervaring van andere mensen met hengsten die ik goed ken (hier dichtbij staat een kudde van enkele hengsten van twee oude, zeer ervaren en normaal zeer zachte mannen) en waar ik mijn haf heb gehaald. Zij heeft enkele haflinger hengsten.

Inderdaad... een tik haalt niets uit en lokt uit tot een spelletje. Maar zij doen het hetzelfde als ik. Op het moment dat het paard werkelijk een uitval doet en bijt om te bijten (ik heb het dus beslist niet over knabbelen aan kleding, iets vastpakken ed, maar echt bijten) dien je overduidelijk te zijn. Een ferme klap dus en wel onmiddellijk. Inderdaad... twee seconde te laat is veel te laat. Bijt-Klap. Direct. En dat heeft hier in mijn omgeving in elk geval het gewenste resultaat.

Het paard probeert het slechts een keer uit (mijn zeer macho hengstjes hebben het slechts een keer geprobeerd) en als je onmiddellijk goed reageert is het voor het paard duidelijk.. hier ligt de grens van de baas. Op dat moment weet het paard ook echt wel waarom het die klap krijgt en wordt niet kopschuw, maar maakt er ook geen spelletje van. Tenminste niet als je zeer duidelijk bent.

Mijn ponys zijn in elk geval zeer prettig in de omgang voor mensen en zelfs kleine kinderen kunnen er bij. Dat is bij shetlanderhengsten niet altijd vanzelfsprekend. Ze zijn voor de duvel niet bang, maar ze respekteren mensen. En zo hoort het ook te zijn. (bovendien zijn ze gek op aandacht van mensen en echte knuffels Haha! )

Afbeelding

Afbeelding

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 10:25

Dit tik na een aanval is erg NH (niet dus). Je kunt ook voorkomen dat je die aanval krijgt door via grondwerk de verhoudingen recht te zetten, zodat het paard er nieteens aan denkt om in de aanval te gaan. Verder is het een groot verschil of je met hengsten te maken hebt of met een ruin. Een hengst gaat door waar een ruin stopt. Parelli raadt daarom aan om een hengst te laten ruinen als je niet een hoog niveau binnen de NH hebt. Er konden anders weleens ongelukken gebeuren. En gezien mijn ervaringen met hengsten kan ik hem alleen maar gelijk geven.

Uitzonderingen bevestigen de regel. Een shet heeft een ander character dan een KWPN-er of een Haflinger. Een hengst onderschatten is het meest gevaarlijke wat je kunt doen. In dit geval gaat het om een ruin, waarschijnlijk recentelijk gecastreerd. Naarmate de tijd vordert zal ook het laatste restje hormoon er uit zijn, en krijg je er een heel ander paard voor terug.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 10:46

Niet helemaal mee eens cassidy. Ook een gecastreerde ruin kan dominant zijn en kijken hoe ver hij kan gaan. En je kunt niet altijd alles voorkomen met grondwerk. Dat is wel erg theoretisch gezien. Paarden tasten hun grenzen af. De ene doet dat subtiel, de andere gaat wat verder.

Ik denk dat geen enkele NH vrouw of man zal accepteren dat een hengst naar hem of haar uithaalt. Ze proberen namelijk te handelen zoals dat in een kudde gebeurd en als je naar een kudde kijkt, zul je zien dat bepaald gedrag wel degelijk door jonge dieren wordt uitgeprobeerd naar zeer duidelijke leiders toe. Een heel normaal verschijnselen omdat jonge dieren (soms ook oudere dieren), net als kinderen, hun grenzen duidelijk willen hebben. Gedrag wat te ver gaat, wordt onmiddellijk afgestraft. Ik heb achter mijn huis een kudde van veertien paarden (jonge paarden, oude paarden, dominante hengst en leidmerrie) staan en heb avonden zitten kijken naar hun onderling gedrag. Je leert er heel veel van. Vaak gebruiken ze alleen signalen, maar niet wanneer een puber de grenzen overschreidt. Dan grijpen ze onmiddellijk en hard in.

Maar het is natuurlijk je goed recht om het er niet mee eens te zijn. Op die manier ontstaan discussies en kunnen we van elkaar leren. Ik hoop dat ook dat Piecon meer reacties krijgt en dat ze dat kan doen wat zij het beste vindt en waarvan zij verwacht dat het bij haar werkt.

Overigens zijn mijn hengstjes vrijdag gecastreerd. Ze waren voor mensen erg prettig in de omgang, maar vooral Tommy viel steeds mijn haflinger aan en gedroeg zich als een pittbull. Niet normaal. Hij rende erop af, sprong in de lucht, beet zich in zijn nek vast en liet niet meer los (hij bungelde echt met zijn korte pootjes boven de grond)
Nu is mijn haf altijd een leiderpaard geweest en het lukte hem toch wel om tommy van zich af te slaan (letterlijk) , maar ik vond het niet prettig en was bang voor verwondingen. Tommy was een redelijk hormoonbommetje. Vandaar.
Maar zoals je hieruit begrijpt deden mijn paarden op dat moment ook niet bepaald aan NH Cool