Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
) en ze kijken (of keken) graag hoe ver ze konden gaan. Ze hebben alles een keer geprobeerd. In de wei hard op mij afrennen bv. Dan maakte ik mij groot en riep hard genoeg 'nee' . Ik had altijd een stok bij mij in de wei, waarmee ik aangaf welke afstand dat ik wilde dat ze bewaarden. Ik sloeg er niet mee, maar ik gaf de door mij gewensde afstand aan omdat ze anders gewoon tegen mij aan zouden rennen of bokkend vlak langs mij door stormden en dat vind ik te gevaarlijk en accepteer ik niet. Dat werkte heel goed en dat was voldoende. Maar.... bijten hebben ze ook geprobeerd. Allebei één keer met een echte uitval. Op dat moment heb ik ze dus wel degelijk een klap verkocht. Meteen op het moment dat ze aanvielen en meteen hard genoeg. Ze wisten precies waarom ze die mep kregen en ze hebben het nooit meer gedaan. Ze zijn echter totaal niet kopschuw geworden. In tegendeel. Het zijn de grootste vrijkonten die ik ken en heel vertrouwd (en natuurlijk ondeugend, want ze zijn jong
) Een ander incident heeft zich ook een keer voorgedaan. Mijn ergste macho raakte geirriteerd omdat hij zijn zin niet kreeg en mij de kont toedraaide en dreigde te schoppen. Toen heb ik hem min of meer omgeduwd (gaat met een minishet wel) terwijl ik heel boos 'nee' zei. Ook dat is nooit meer voorgekomen. In beide gevallen was het ook alleen die ene correctie die ik gaf. Dus niet boos blijven daarna of chagrijnig worden. Hij ging te ver, ik gaf dat op dat moment duidelijk aan. Hij is nu mijn poepie en ik vertrouw hem volkomen (en hij mij)
Maar je kent zelf je paard het beste. piecon schreef:Ik heb dit in dit forum nog niet gelezen, maar ik heb een ruin van 2 en een half die nog wat "hengstenmanieren" vertoont. Soms probeert hij naar je te happen. Ik heb begrepen dat je hem dan niet met de hand een tik mag geven, omdat hij anders kopschuw kan worden. Hoe kan ik hem het beste corrigeren? Ik ben wel bezig met Natural horsemanship.
Alvast bedankt,
Groetjes, Margot

)