[AR] Gewicht kar, te zwaar voor welsh? TIPS !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xcomplientx

Gewicht kar, te zwaar voor welsh? TIPS !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 16:57

Ik heb een recreatiewagen gezien, erg leuke wagen, maar twijfel over het gewicht.
Ik ga waarschijnlijk binnekort mijn jonge welsh A (mountain) beleren voor de kar. De kar waar ik het over heb weegt 250 kg, en de personen in totaal 160-180 kg. Ik heb gezien dat dit kan Bloos , maar is het ook bezwaarlijk als ik hoofdzakelijk met zoveel geicht over zandpaden rij? De kar heeft overigens autobanden. Ik weet niet hoe autobanden het doen op zandpaden. Graag jullie advies, wat is max gewicht en wat is verstandig?. Ik heb al een aantal topics gelezen via zoekfunctie, maar kon niet antwoord vinden op mijn vragen helaas.

IvoIce

Re: Gewicht kar, te zwaar voor welsh? TIPS !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 19:46

Lijkt me véél te zwaar! Dat je het ergens hebt gezien, betekend niet dat het fijn werken en goed voor de pony is.

Pony kan op vlakke weg 3x zijn eigen gewicht trekken, op gras 2x en op (mul) zand 1x. Nooit aan de max. gaan zitten.
Zou dit dus écht niet doen. Zijn genoeg wagentjes van rond de 100 kilo te vinden, dat zal een stuk lekkerder zijn voor je pony.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-07 20:03

Dank je wel, heb net ook al het antwoord gevonden. Ik heb alleen nog niet helemaal gevonden hoeveel het gemiddeld gewicht is van een welsh A Knipoog natuurlijk wil ik dat mijn pony het ook goed heeft, we moeten er samen plezier van hebben. Maakt autobanden dan nog verschil?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 21:05

autobanden zijn véle malen zwaarden dan normale luchtbanden of spaakwielen.

In jouw geval zou ik zeker voor spaakwielen kiezen, dat trekt een stuk lichter.

Als voorbeeld: mijn eigen wagen (die over een tijdje verkocht gaat worden ivm. aankoop nieuwe wagen met spaakwielen), een 4 wielige houten recreatiewagen, heeft normale 'luchtbanden'. Die kan ik zo in mijn uppie de wei uit trekken (vanuit de wei naar de weg loopt het iets omhoog). Een wagen die ik wel eens leende voor wedstrijden (zwarte wagen uit mijn profiel) heeft dus ook autobanden, de wagen zelf is niet echt zwaarder dan de houten wagen.

En die kreeg ik met geen mógelijkheid zelf uit de wei, ik kon zeker merken dat het zowiezo mede aan de autobanden lag, het trok gewoon echt een stuk zwaarder Knipoog

Dus, in jouw geval zou ik zéker voor andere wielen/banden gaan dan autobanden, en liever eigenlijk ook nog een lichtere kar. Beter te licht dan nét niet te zwaar, ja toch?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 21:08

de kar kan 250 kilo wegen, maar er zitten banden onder dus t word minder

Ik rij een hijslift van 700 kilo en een trailer van 600 kilo ook in mn uppie weg

vergis je daar niet in Lachen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 21:15

Maar ik denk dat daar andere banden onder zitten en jij die niet door mul zand hoeft te trekken? Dat wordt best een behoorlijk stuk zwaarder dan Ja

Vlinder32 schreef:
Ik heb alleen nog niet helemaal gevonden hoeveel het gemiddeld gewicht is van een welsh A Knipoog

Hmm, gemiddeld denk ik rond de 250kg? Die van mij wegen dus rond de 250kg, de ene is een dikke moeke en 1.18m hoog, de andere is een drukke hengst van 1.15m die behoorlijk gestroomlijnd is en die weegt het zelfde als de dikke dame maar het zal per pony verschillen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 21:16

Ik moet de trailer ook door mul zand halen...

mja je hebt gelijk tanja, nu ik erover nadenk. Voor eventjes lukt het, maar echt een rit, nee...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 21:21

Door mul zand is natuurlijk altijd erg zwaar, daar zou ik sowieso dus niet voor kiezen, liever wat verhard dan Knipoog

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 10:05

onza welsh van 1.33m loopt voor een kar van 230kg (dacht ik)+ 1 pers. ik vind het net aan. voor een welsh a lijkt me een wagen van 250kg dus behoorlijk zwaar. daarnaast zijn autobanden ook niet bepaald mijn favoriet

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 10:17

Hier heb ik veel aan, dank jullie wel voor het meedenken ! Ik rij overigens niet door mul zand, maar door zand wat al vrij goed ingereden is. Dat zou iets schelen, maar ik heb wel in de gaten dat het erg zwaar is voor mijn welsh A. Dan kijk ik gewoon verder Knipoog

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 11:56

vind het persoonlijk veel te zwaar. Men zelf met een welsh atje van 1.20 de kar weegt rond de 120 kilo en de personen erop zijn samen 160 dus dan kom je aan een gewicht van 280 maar zoals jij het zecht kom je op een zwaar gewicth wat hij of zij denk ik niet aan zou kunnen. Ik zou een lichtere kar zoeken. ben zelf ook niet zon fan van autobanden heb lievere gewonen wielen.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:09

mijn kar weegt ook zwaar. rond de 300 kg. voor mijn welsh over de weg recreatief prima te doen maar in de dressuurproef toch echt niet. dan moet ze hem echt mee sleuren. ik heb nu ook een andere kar van rond de 200 kg. je merkt het verschil.

mijn karren zijn trouwens beide marathonwagens met luchtbanden.

Tess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 16:07

Ik heb ook een A'tje, 1,14 m hoog, mijn wagen zal rond de 125 kg wegen en dit gaat goed op harde en halfverharde wegen. Met twee volwassenen, op muller zand gaat er sowieso iemand van de wagen af want dan loopt hij er echt aan te sleuren, vind ik echt niet om aan te zien en ik denk dat ie het zelf ook echt geen pretje vind.
Het moet wel leuk blijven Haha!

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 10:21

Hier is een regeltje voor....
Misschien staat het in FAQ of in de Wikipedia van bokt.
Ik weet het zo even niet meer.

*edit* Gevonden Knipoog
Een welsh weegt ongeveer 300-350 kg.
Op een egale weg 3x het lichaamsgewicht
Op een niet-egale klinkerweg en onverharde weg 2x het lichaamsgewicht
In heuvel- of bergachtig terrein of los zand 1x het lichaamsgewicht

Het maakt natuurlijk ook nog uit welke banden je onder de wagen hebt. Ik zou nooit voor autobanden oid kiezen.
Ik heb zelf luchtbanden en dat bevalt goed. (met mijn welsh B)
Je moet er echt voor zorgen dat je de pony niet overvraagt.
Laatst bijgewerkt door Ibalia op 16-10-07 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 10:24

Ibalia schreef:

paard kan op de verharde weg ong 3x zijn eigengewicht trekken en in het zand 1x bedoel je die ?

Achilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 10:27

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 10:33

sammykuh schreef:
Ibalia schreef:

paard kan op de verharde weg ong 3x zijn eigengewicht trekken en in het zand 1x bedoel je die ?

Ja, maar had ondertussen dus al geedit Clown
En nu zie ik het ook al in de 2e post staan Bloos
Goed lezen is ook een vak..

Ik denk trouwens dat de TS haar pony gaat overvragen en dat het veel te zwaar is.
Wij stappen wel eens af, dwz de groom en niet de menner, als we denken dat het zandpad wel erg los is..

sammykuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 10:36

paard kan op de verharde weg ong 3x zijn eigengewicht trekken en in het zand 1x bedoel je die ?[/quote]
Ja, maar had ondertussen dus al geedit Clown
En nu zie ik het ook al in de 2e post staan Bloos
Goed lezen is ook een vak..

Ik denk trouwens dat de TS haar pony gaat overvragen en dat het veel te zwaar is.
Wij stappen wel eens af, dwz de groom en niet de menner, als we denken dat het zandpad wel erg los is..[/quote]

ow haha dat was dan tegelijk denk ik want toen ik het las stond het er nog niet Tong uitsteken

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-07 12:51

Achilles schreef:
Hier kan je het gewicht van je pony uitrekenen.

http://www.tekstotaal.com/cpaardengewicht.html

Ben benieuwd in hoeverre dat klopt Bloos , ik zal het eens uittesten bij de knollies.
Misschien zit ik met mijn gokken wel dichter bij het precieze, werkelijke gewicht, slechts 1 kg. zat ik er naast toendertijd ROFL en kijk wat het mij heeft opgeleverd....

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 21:12

Als weegmiep en wonende bij een welsh A fokkerij kan ik je wel zeggen dat het gemiddelde gewicht van een welsh A zeker geen 300 kilo is !!!

Onze A'tjes (1.19 - 1.22) wogen / wegen afhankelijk van hun bouw en conditie tussen de 210 - 250 kg. Alleen de te grote welsh van 1.27 kwam richting de 300 samen met een oude fokmerrie.

De formule klopte bij onze A'tjes niet en liet zowel positief als negatief een grote afwijking zien.