Net begonnen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovelucky

Net begonnen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 22:26

Hallo allemaal,

Ik ben Pauline 15 jaar en met 1 van mijn paardjes rijd ik sinds kort met een touwhalster.
Ik merkte aan haar dat ze dressuur maar niks vond en dat ze er chagrijnig van werd. Springen vind ze wel super, maar aangezien ze een draver is en er vroeger nooit serieus met haar gereden is, is dit nu gewoon nog niet handig, omdat ze nog amper op der eigen benen staat (ze is al wel 7) en de galop zit er ook nog niet lekker in.
Omdat ik gewoon wil dat we allebei kunnen genieten van het rijden en ik haar er niet doorheen wil douwen (wat makkelijk zou kunnen hoor, dus gewoon stug doorgaan met dressuur en dan zou ze het op een gegeven moment wel gaan doen) ben ik dus begonnen met een beetje "natuurlijk rijden"..

Toen ik zelf een maniertje had gevonden om een touwhalster te knopen heb ik dat gelijk gedaan. Even een bontje om het neus gedeelte (voor de zekerheid) en toen heb ik het maar eens uitgeprobeerd.
Nou van een draver zou je misschien verwachten dat ze helemaal zou flippen. Maar door vertrouwen en rust gebeurde er juist het tegenovergestelde. Ze reageert alsof ze dit nooit anders gedaan had op mijn been, zit en stem hulpen en iedere keer weer kunnen we zowel rechts als linksom een aantal rondjes, zelfs op de volte, in een redelijk rustig tempo galoperen!! (dit is voor het allereerst in haar leven!)
Als ik op mijn linker/rechter zitbeenknobbeltje ga zitten en mijn linker/rechter been iets naar achter leg dan gaat ze gelijk de kant op waarvan ik wou dat ze daarheen ging en ook doet ze vanuit stilstand en vanuit stap al een aardige "spin"!!
Het halthouden doormiddel van alleen een enkel stem en zithulpje begint er ook al aardig in te komen (van galop naar draf en van draf naar stap deed ze al op mijn stem en zit hulpen).

Naja, dit is dus zo'n beetje wat ik tot nu toe met haar aan het doen wil. En hier zou ik dus graag tips over willen hebben...
- Wat doe ik fout/kan beter?
- Hoe kan ik de oefeningen uitbreiden?
- Wat is leuk om te doen?
- de Do's en dont's...

Kortom, vertel me wat je kwijtwil zodat ik en men meisje samen gellukkig kunnen zijn Haha!

Afbeelding
Oja, ze heeft geen boggel op der rug, maar het zadel ligt onder de zweetdeken..

Ik het nog niet het hele forum doorgespit, dus als hier al iets over is, zeg het dan gelijk.

Groetjes Pauline

Cassidy

Re: Net begonnen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 00:53

Ik zou je willen adviseren om eens het Natural Horsemanship forum door te spitten. En heb je al een van de methode Parelli gehoord?

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 17:24

klinkt leuk! Ik zou je inderdaad gaan inlezen als ik jou was. Ik zvind de boeken van emiel voest heel fijn om mee aan de gang te gaan. en verder lekker plezier hebben natuurlijk!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 06:24

Lijkt me heerlijk voor je draver zo. Veel van deze paarden zijn in hun leven al genoeg gepushd, dus dit zal haar echt goed doen. Inderdaad gewoon veel lezen over NH en verschillende trainers en kijken wie je ligt. Dat is voor iedereen anders. Het gaat erom dat jij en je paard ermee uit de voeten kunnen. Heel veel plezier samen.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 08:27

Okey bedankt voor de tips en leuke reacties, ik zal eens gaan zoeken naar wat goeden boekjes over NH. Heb er ondertussen al veel over gelezen, ook op de site www.paardnatuurlijk.nl en in sommige dingen kan ik me goed vinden terwijl dat met andere juist niet zo is! Nou ik hoop dat het gaat lukken Lachen

Oja, gisteren heb ik een buitenritje gemaakt en ze heeft voor het allereerst buiten een heel stuk ontspannen gegalopeerd! Ik was zo trots Haha!:D

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 08:41

hey, ik heb zelf ook een dravertje staan en heb het nog wel vaker gezien ook dat overschakeling op bitloos een hele opluchting kan zijn voor hen... Velen (niet allemaal, ik wil niet veralgemenen) zijn met nogal scherpe bitjes gereden terwijl het echt fijngevoelige dieren zijn!

een ding is wel belangrijk (zeker bij een dravertje): probeer hem ontspannen over de rug te laten lopen. Ze hebben wel eens de gewoonte om te gaan sterren kijken en dat komt hun rugje zeker niet ten goede op lange termijn. Dus ookal vind hij springen nog zo fijn, vergeet je dressuur niet!

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 08:47

kynshiri schreef:
hey, ik heb zelf ook een dravertje staan en heb het nog wel vaker gezien ook dat overschakeling op bitloos een hele opluchting kan zijn voor hen... Velen (niet allemaal, ik wil niet veralgemenen) zijn met nogal scherpe bitjes gereden terwijl het echt fijngevoelige dieren zijn!

een ding is wel belangrijk (zeker bij een dravertje): probeer hem ontspannen over de rug te laten lopen. Ze hebben wel eens de gewoonte om te gaan sterren kijken en dat komt hun rugje zeker niet ten goede op lange termijn. Dus ookal vind hij springen nog zo fijn, vergeet je dressuur niet!

Leuk om te horen dat jij zelf ook een darver hebt Lachen
Nou kijk, dat sterren kijken bij de dressuur was opzich niet het probleem, dat deed ze heel af en toe, maar wel paard doet dat niet zo af en toe Tong uitsteken
Maargoed, toen ik wat serieuzer met haar aan het werk ging en echt ging proberen om haar over haar rug te rijden (dat lukte nog niet zo), merkte ik dat ze het echt niet leuk vond. Een aantal weken heb ik toch doorgezet omdat ik dacht "nou kom op, alle nieuws is moeilijk, maar we komen er wel". Dat was dus niet zo, ze vond het echt helemaal niks. Aangezien er zowieso al goed op haar rug gelet moet worden omdat ze daar erg snel last van heeft, had ik een probleem.
Tussendoor had ze af en toe al eens vrijgesprongen (om het haar zoon te leren) en ik merkte dat ze daar wél de grootste lol in had. Ook onder het zadel vond ze dat ondertussen super Lachen (vroeger durfde ze niet eens over een balkje heen).
Toen ben ik hard gaan nadenken omdat ik weet dat je zonder een goede, dressuur, basis nooit goed kan springen..... Dus heb ik het zó opgelost.
En nu gaat het super, ze loopt de hele tijd mooi lang en laag en volgens mij ook aardig over de rug. Dus nu zijn we klaar voor de oefeningen van NH Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 12:32

NH is niet alleen maar oefeningen. NH is vooral dat jij begrijpt hoe een paard in elkaar steekt en waarom hij zo reageert als hij reageert.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-07 17:46

Ja dat begrijp ik en daarom zeg ik ook dat we klaar zijn voor "de oefeningen" dus daarin doel ik wél gericht op de oefeningen van NH. Ik snap dus dat NH meer is dan oefeningen en dat die oefeningen voort komen uit een correcte verstandhouding en samenwerking met jouw paard....
Maar misschien dat tips meer zouden helpen......

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 18:27

ik ken eigelijk geen typische NH oefeningen ?? NH is een manier van paarden houden.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 18:38

en een manier van met paarden om gaan...

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 12:17

[quote="lovelucky]Maargoed, toen ik wat serieuzer met haar aan het werk ging en echt ging proberen om haar over haar rug te rijden (dat lukte nog niet zo), merkte ik dat ze het echt niet leuk vond. Een aantal weken heb ik toch doorgezet omdat ik dacht "nou kom op, alle nieuws is moeilijk, maar we komen er wel". Dat was dus niet zo, ze vond het echt helemaal niks. Aangezien er zowieso al goed op haar rug gelet moet worden omdat ze daar erg snel last van heeft, had ik een probleem.
[/quote]

Lijkt me dat, als je paard problemen geeft in de dressuur, het tijd is er een chiropractor naar te laten kijken, ipv met een touwhalster te gaan rijden :S
Touwhalster rijden is leuk, maar is verder een gewoon stuurmiddel. Voegt niets toe aan je paard zijn fysieke toestand. Als je merkt dat je tegen grenzen aanloopt bij bv dressuur, ga dan op zoek naar de reden daarachter. waarom vind je paard het niet leuk, of moeilijk? Als ze vaker een rugprobleem heeft gehad, laat haar rug dan eens goed onderzoeken door een chiro, en kijk of daar de oorzaak ligt.
Bosklossen is leuk, maar om verantwoord te rijden is gymnastiseren gewoon noodzakelijk. Of dat nou met een bit is of met een touwhalster.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 12:36

,....................
Laatst bijgewerkt door lovelucky op 19-10-07 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 12:36

sandra83 schreef:
Lijkt me dat, als je paard problemen geeft in de dressuur, het tijd is er een chiropractor naar te laten kijken, ipv met een touwhalster te gaan rijden :S
Touwhalster rijden is leuk, maar is verder een gewoon stuurmiddel. Voegt niets toe aan je paard zijn fysieke toestand. Als je merkt dat je tegen grenzen aanloopt bij bv dressuur, ga dan op zoek naar de reden daarachter. waarom vind je paard het niet leuk, of moeilijk? Als ze vaker een rugprobleem heeft gehad, laat haar rug dan eens goed onderzoeken door een chiro, en kijk of daar de oorzaak ligt.
Bosklossen is leuk, maar om verantwoord te rijden is gymnastiseren gewoon noodzakelijk. Of dat nou met een bit is of met een touwhalster.

Britt word zeer regelmatig nagekeken door een osteopaat die tevens ook haar tandarts is. Ze heeft in het verleden rug problemen gehad (door een trap van een ander paard) en is daar voor behandeld. Ze heeft toen 1,5 jaar in het weiland gestaan en is daarna weer volledig goed gekeurd. Kort geleden is deze osteopaat nog bij ons op bezoek geweest en heeft gezegd dat alles goed was. Volgende week komt hij weer om ook haar gebit even na te kijken eventueel bij te werken.
Bij het rijden met touwhalster is ze zeer ontspannen en kan ik haar veel beter "gymnastiseren" dan wanneer we echt aan het werk gaan.
Zoals al eerder werd gezegd in dit topic, dravers zijn hun hele leven al genoeg gepushd en Britt is van een onhandelbaar paard (dat letterlijk iedereen en alles het licht uit de ogen sloeg en beet) naar een ontspannen en super lief paard gegaan.
Laats heb ik haar weer even met een gewoon bitje gereden en ook wat meer dressuurmatig gewerkt. Dat ging super goed en ze toonde geen enkele vorm van verzet. Ook hebben we sinds lange tijd weer een keertje gesprongen, 50 cm en het ging relaxter dan ooit te voren.
Ik zeg niet dat ze geen last ergens van KAN hebben, maar wel dat ik er alles aan doe om dit uit te sluiten.
Iig komt de osteopaat/tandarts volgende week weer en dan zal ik weer horen hoe het er voor staat met haar.

En ik weet natuurlijk niet of het echt zo kan zijn, maar ik heb wel zoiets (op het moment dat ik zeker weet dat haar niets mankeert), bij de vraag "Waarom vind ze het niet leuk/moeilijk?" van: Sommige mensen hoeven nergens last van te hebben en ze kunnen nog zo gezond zijn, maar vinden een marathon lopen gewoon niet leuk.... Terwijl ze sprinten juist het leukste vinden wat er is.

sandra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 14:13

lovelucky schreef:
bij de vraag "Waarom vind ze het niet leuk/moeilijk?" van: Sommige mensen hoeven nergens last van te hebben en ze kunnen nog zo gezond zijn, maar vinden een marathon lopen gewoon niet leuk.... Terwijl ze sprinten juist het leukste vinden wat er is.

Ik begrijp wat je bedoeld, maar ben het er niet helemaal mee eens Knipoog
Er zit namelijk een wezelijk verschil in de ervaring van GOED gymnastiseren, en een sprintje trekken.Bij goed gymnastiseren loopt je paard met een bolle rug, en maakt hierdoor endorfines aan in zijn hersenen. Zoals iedereen hier vast weet voelt dit voor paarden ALTIJD prettig. Als je het dus voor elkaar krijgt om je paard zo te laten lopen dat hij endorfines aan gaat maken, leert je paard dat jij in staat bent hem met rijden een prettig gevoel te bezorgen. Dan gaat hij dat rijden heus fijn vinden (als je het wel afwisselend houd uiteraard). Dressuren wordt dan een manier van ontspanning voor je paard.

Bij een sprintje trekken maakt je paard andrenaline aan. Staart gaat de lucht in, het hoofd ook, ogen wijd, oren recht naar voren, Dit ziet er inderdaad veel "leuker" uit. Maar ondanks dat staat het paard op zo'n moment in de vluchtmodus en heeft spanning in zijn lijf. Dat hij dan gaat rennen op commando en dat jij daarvan geniet en hij (als je ermee stopt) "vrolijk" briest om die spanning weer kwijt te raken, is geen bewijs van dat je paard het sprintje trekken ook echt leuk vind, of dat hij dat doet vanwege de andrenaline.

Ik moet zeggen dat ik mijn paard een stuk "mooier" en stoerder vind als ze in de vrluchtmodus staat. Klaar om een sprintje te trekken, met een heftige blik in haar ogen om mij heen paradeert met haar staart in de lucht. Ik vind dit er leuker uitzien dat een zacht, rustig (bijna slaperig) paard dat in alle rust een travers uitvoert bijvoorbeeld. Maar ik denk dat mijn paard aan het eind van deze les een stuk fijner in haar koppie zit, dan na een heftig ritje door het bos.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 14:16

kynshiri schreef:
ik ken eigelijk geen typische NH oefeningen ?? NH is een manier van paarden houden.

Nee juist niet, Natural Horsemanship is een manier van omgang waarin meerdere methoden zijn en natuurlijk paarden houden is weer een manier van paarden houden. Knipoog

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 14:17

was dat niet gewoon een vergelijking van de TS dat 'men hardlopen nog zo leuk kan vinden, maar dat de een daarbij voor marathons gaat en de anders van sprinten houd'> dat had volgens mij niets met het paard te maken Bloos
kan het mis hebben hoor...