Ik ben Pauline 15 jaar en met 1 van mijn paardjes rijd ik sinds kort met een touwhalster.
Ik merkte aan haar dat ze dressuur maar niks vond en dat ze er chagrijnig van werd. Springen vind ze wel super, maar aangezien ze een draver is en er vroeger nooit serieus met haar gereden is, is dit nu gewoon nog niet handig, omdat ze nog amper op der eigen benen staat (ze is al wel 7) en de galop zit er ook nog niet lekker in.
Omdat ik gewoon wil dat we allebei kunnen genieten van het rijden en ik haar er niet doorheen wil douwen (wat makkelijk zou kunnen hoor, dus gewoon stug doorgaan met dressuur en dan zou ze het op een gegeven moment wel gaan doen) ben ik dus begonnen met een beetje "natuurlijk rijden"..
Toen ik zelf een maniertje had gevonden om een touwhalster te knopen heb ik dat gelijk gedaan. Even een bontje om het neus gedeelte (voor de zekerheid) en toen heb ik het maar eens uitgeprobeerd.
Nou van een draver zou je misschien verwachten dat ze helemaal zou flippen. Maar door vertrouwen en rust gebeurde er juist het tegenovergestelde. Ze reageert alsof ze dit nooit anders gedaan had op mijn been, zit en stem hulpen en iedere keer weer kunnen we zowel rechts als linksom een aantal rondjes, zelfs op de volte, in een redelijk rustig tempo galoperen!! (dit is voor het allereerst in haar leven!)
Als ik op mijn linker/rechter zitbeenknobbeltje ga zitten en mijn linker/rechter been iets naar achter leg dan gaat ze gelijk de kant op waarvan ik wou dat ze daarheen ging en ook doet ze vanuit stilstand en vanuit stap al een aardige "spin"!!
Het halthouden doormiddel van alleen een enkel stem en zithulpje begint er ook al aardig in te komen (van galop naar draf en van draf naar stap deed ze al op mijn stem en zit hulpen).
Naja, dit is dus zo'n beetje wat ik tot nu toe met haar aan het doen wil. En hier zou ik dus graag tips over willen hebben...
- Wat doe ik fout/kan beter?
- Hoe kan ik de oefeningen uitbreiden?
- Wat is leuk om te doen?
- de Do's en dont's...
Kortom, vertel me wat je kwijtwil zodat ik en men meisje samen gellukkig kunnen zijn

Oja, ze heeft geen boggel op der rug, maar het zadel ligt onder de zweetdeken..
Ik het nog niet het hele forum doorgespit, dus als hier al iets over is, zeg het dan gelijk.
Groetjes Pauline